خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: تعدادی از مجموعهها و نهادهای مهم فرهنگی هنری که طی سالهای اخیر فعالیتهای متعددی در عرصه ساخت و تولید آثار هنری موضوعی مرتبط با رویدادهای ملی – میهنی داشتهاند، در آستانه فرا رسیدن هفته دفاع مقدس تلاش خود را انجام دادهاند که بتوانند در این حوزه آثار شاخص و دارای کیفیتی را پیش روی مخاطبان و علاقه مندان به حوزه موسیقی مقاومت قرار دهند. آثاری که با حضور شاعران، اهنگسازان، نوازندگان و خوانندگان شناخته شده کشورمان دربرگیرنده ارزشمندیهای فراوانی به لحاظ کمی و کیفی است که میتواند در چارچوب خود مورد بررسی بیشتری قرار گیرند.
این شرایط به گونهای است که در حوزه موسیقی مقاومت و دفاع مقدس شاهد تولید و ارائه آثار بسیار شنیدنی و ارزشمندی هستیم که طی سالهای اخیر چه در قالب موسیقی فیلم، چه در قالب موسیقی تئاتر و چه در قالب آثار موسیقایی مستقل در این حوزه توانستهاند حتی تبدیل به آثاری شاخص در حوزه موسیقی ارکسترال و دیگر شاخههای موسیقی شوند. فضایی به شدت دارای پتانسیل که بار محتوایی هشت سال دفاع مقدس فارغ از هرگونه نگاه سفارش زدهای، دربرگیرنده اوضاع و احوالی بوده که سازندگان این آثار با قلب و روح و جان خود آن رها ساختهاند، نواختهاند و خواندهاند. فضایی تمام نشدنی که هرچه قدر روی آن تعمق و تفکر بیشتری شود، همچنان دربرگیرنده ارزشهای انسانی و الهی است که خارج از کلید واژه منحوس «جنگ» آن را تبدیل به «دفاع مقدس» کرد و هنرمندان را بدون هیچ گرایش سیاسی مجذوب شرایطی کرد که قابلیتهای زیادی برای ساخت اثر هنری دارند.
حالا قرار است بر اساس آنچه روایت شد، کنسرتی به مناسبت هفته دفاع مقدس مشتمل بر اجرای آثار منتخب چندین اثر موسیقایی مرتبط با حوزه موسیقی دفاع مقدس ساعت ۲۰ روز پنجشنبه ۳۱ شهریور ماه در باغ موزه دفاع مقدس به رهبری ارکستر آرش امینی، همراهی نوازندگان ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما و خوانندگی امیرحسین سمیعی در باغ موزه دفاع مقدس توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و دفتر موسیقی و شعر سازمان صدا و سیما برگزار شود.
شرایطی که بهانهای شد تا امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و خواننده این کنسرت، علیرضا قزوه شاعر و مدیر دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صداوسیما و آرش امینی رهبر ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما با حضور در خبرگزاری مهر و برگزاری یک نشست خبری که به دعوت گروه هنری این خبرگزاری صورت گرفت، طی دو بخش از جزئیات برگزاری کنسرت ارکستر سمفونیک صدا و سیما به مناسبت هفته دفاع مقدس و دیگر اقدامات نهادهای تحت مدیریتی شأن در حوزه موسیقی دفاع مقدس سخن بگویند. که بخش اول آن به این ترتیب است:
مرور خاطرات ماندگار با کنسرت «بزرگداشت هشت سال دفاع مقدس»
امیرحسین سمیعی آهنگساز، خواننده و معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که به طور همزمان مدیریت موسیقی این مجموعه را نیز به عهده دارد، در ابتدای این نشست رسانهای درباره جزئیات این کنسرت مشترک که قرار است با همراهی دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما و باغ موزه دفاع مقدس برگزار شود گفت: برنامه پیش رو، کنسرتی با اجرای چند اثر موسیقایی در حوزه دفاع مقدس از جمله «پوئم سمفونی اروند»، «پوئم سمفونی سرباز» و آثار خاطرهانگیز دیگر با آهنگسازی هنرمندان شناخته شده در حوزه موسیقی مقاومت هم هست. در این زمینه همکاریهای بین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دفتر موسیقی و شعر سازمان صدا و سیما و ارکستر سمفونیک این مجموعه طی دو سال گذشته با پوئم سمفونی «سرباز» آغاز شد و بعد از تولید پوئم سمفونی «اروند» به کنسرت «مقام حماسه» به رهبری ارکستر آرش امینی در تالار وحدت رسید و در نهایت هم با افتتاحیه جشنواره موسیقی فجر سال گذشته به کار خود پایان داد.
وی افزود: خوشبختانه این همکاری مشترک در سال جاری ادامه پیدا کرده و قرار است ساعت ۲۰ روز پنجشنبه ۳۱ شهریورماه به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس کنسرت «بزرگداشت هشت سال دفاع مقدس» با اجرای آثاری از حشمت سنجری، همایون رحیمیان، بهزاد عبدی، آرمان مهربان و بنده به رهبری ارکستر آرش امینی، رهبری گروه کر رازمیک اوحانیان، تک نوازی مهمان پاشا هنجنی، همراهی نوازندگان ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما و خوانندگی من در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شود. این پروژه در واقع فصل جدیدی از همکاریهای راهبردی با مجموعههای موسیقایی است که میتواند دربرگیرنده ابعاد خاطرهانگیز و جالب توجهی باشد.
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به ضرورت انجام فعالیتهای مختلف فرهنگی هنری در هفته دفاع مقدس توضیح داد: هفته دفاع مقدس برای ما در حوزه هنر مشتمل بر شاخصههای مهمی است و ما باید تا آنجا که در توان داریم از این ظرف برداشت کنیم چرا به معنا و مفهوم مطلق کلمه گنجینهای تمام نشدنی است. در این چارچوب هنرمند دغدغه مند تلاش خود را میکند تا به واسطه زبان موسیقی خود را به مفاهیم عمیقی از حماسه و عرفان گره بزند تا خود را به ماندگاری برساند و ما امیدواریم بی انگرو آن شکلی از اجرا باشیم که به کار این قالب و فرم میآید.
برنامههای ما در حوزه موسیقی کوتاه مدت نیست
سمیعی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا این کنسرت تنها برنامه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در هفته دفاع مقدس پیرامون حوزه موسیقی است؟ گفت: آنچه ما برای برگزاری رپرتوارهای موسیقیمان مد نظر قرار دادیم مبتنی بر برنامههای کوتاه مدت و میان مدت نیست. بلکه برنامههای بلند مدتی است که میتواند اثربخشی بیشتری داشته باشد. کما اینکه وقتی ما پوئم سمفونی «سرباز» را دو سال گذشته با دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما کار کردیم برنامهریزی هایمان را به گونهای انجام دادیم تا اثر در اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، رونمایی شد، در دومین سالگرد به اجرا در آمد و سپس به جشنواره موسیقی فجر راه یافت. این چارچوب در حوزه سمفونی اروند نیز انجام گرفت و سال گذشت که ما این پروژه را در سالن کوثر سازمان صدا و سیما رونمایی کردیم، تمام تلاش و برنامهریزی مان را به گونهای انجام دادیم که بتوانیم در فواصل زمانی مختلف شاهد اجرای برنامهها و کنسرتهای متعددی در این زمینه باشیم. چرا که معتقدیم این تولیدات دربرگیرنده ارزشها فراوانی است که در بازه زمانی خاصی نمیگنجد زیرا چارچوبهای ارزشمندی هنری دارند که میتواند با نگاههای جدید سالهای مستمر پیش روی مخاطبان قرار گیرد.
سمیعی: نقطه هدف بنده در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سایر عزیزان در مجموعههایی چون دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما به این گونه است که در مسیر برنامهریزی آثاری را تولید کنیم که بتوانیم تا سالهای سال با رویکردهای متفاوت آن را روی صحنه اجرا کنیم وی ادامه داد: ما موسیقیهایی داریم که در یک بازه زمانی خاص تولید شده و اثر گذاری کوتاهی هم دارند. اما قطعات و آثاری هم هستند که وقتی تولید میشوند به واسطه تلاشهای گروههای و ساختاری که روی آن صورت گرفته، ماندگاری بیشتری دارند. بنابراین نقطه هدف بنده در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سایر عزیزان در مجموعههایی چون دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما به این گونه است که در مسیر برنامهریزی آثاری را تولید کنیم که بتوانیم تا سالهای سال با رویکردهای متفاوت آن را روی صحنه اجرا کنیم.
وی در جواب سوالی مبنی بر عدم استفاده مناسب از پتانسیلهای فیزیکی موجود در باغ موزه دفاع مقدس برای برگزاری چنین کنسرتهای موضوعی اظهار کرد: باغ موزه دفاع مقدس اساساً در فرم، مکانی برای بازدید موزه است که با توجه به ارزشمندی هایی خود دربرگیرنده ویژگیها و جذابیتهای خاصی است که میتواند نقش بسیار ارزندهای در بازآفرینی خاطرات مربوط به دفاع مقدس داشته باشد. خوشبختانه دوستان ما در باغ موزه دفاع مقدس همیشه همراهی ویژه ای با ما داشتند و حتی در مواردی به ما پیشنهاد هم ارائه دادهاند حتی یکی از پیشنهادات دکتر جعفری (مدیریت باغ موزه دفاع مقدس) این بود که پوئم سمفونی اروند را در این مکان رونمایی کنیم. ولی خب ما طی آن روزها در دوران پیک کرونا بودیم و شرایط سختی برای اجرای برنامهها داشتیم. اما به هر ترتیب باغ موزه دفاع مقدس همیشه به عنوان یک مجموعه پیشرو در کنار ما حضور داشته و از برگزاری برنامههایی شبیه کنسرت پیش رو استقبال کرده است. اکنون که دوران سخت کرونا را گذارندهایم هم فکر میکنم دوره احیا کردن هاست و من حتم دارم اتفاقات بسیار ارزشمندی در باغ موزه دفاع مقدس میافتد.
وقتی کرونا مجال اجرای یک پروژه مهم را میگرفت
آرش امینی آهنگساز، مدرس و رهبر ارکستر که طی سالهای اخیر رهبری ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما را به عهده داشته نیز در این نشست رسانهای با اشاره به برخی جزئیات کنسرت «بزرگداشت هشت سال دفاع مقدس» گفت: آغاز آشنایی بنده با امیرحسین سمیعی به سال ۱۳۹۸ با اجرای پوئم سمفونی «سرباز» همراه با ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما بازمی گردد. ایامی که در پیک کرونا قرار داشت اما ما در ارکستر به کار خودمان با تمام سختی ادامه میدادیم. به هر حال قرار گرفتن آقای سمیعی در معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران موجب ایجاد فکر و انرژی در این مجموعه شد که باعث و بانی خلاقیت و تولید شده است. شرایطی که موجب اتصال مجموعههای و نهادهای مختلف فرهنگی است که تولید آلبوم «سرباز» یکی از نتایج مؤثر آن است.
آرش امینی: ما به این موسیقیهای ارزشمند بی مهریهای زیادی کردهایم. قطعاً جریان دفاع مقدس جای کار زیادی برای پرداخت موسیقایی دارد و برگزاری این کنسرتها فقط بهانهای برای جلب توجه بیشتر است که این گونهای ارزشمند را فراموش نکنیم وی ادامه داد: چند ماهی بود تصمیم داشتیم برخی پروژههای تولید شده در حوزه موسیقی مقاومت را روی صحنه اجرا کنیم اما متأسفانه کرونا مجال این را به ما نمیداد. این در حالی بود که میخواستیم کنسرتی را در خرداد ماه روی صحنه ببریم که با دست اندازهایی مواجه شدیم. اما خوشبختانه با کمک آقای سمیعی روز پنجشنبه شاهد اجرای این پروژه موسیقایی مشترک دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به همراه قطعات ماندگار آهنگساز مطرح کشورمان در باغ موزه دفاع مقدس هستیم.
رهبر ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما درباره فعالیتهای این مجموعه موسیقایی گفت: طی سه سال گذشته تمام تلاش خود را انجام دادیم که فعالیتهای مستمری را برای ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما تدارک ببینیم. در این راستا اجرا و ضبط پروژههای «سرباز»، «اروند»، «سمفونی بیست و یک شاهین فرهت» و بسیاری از آثار دیگر در زمره فعالیتهایی است که تاکنون انجام دادیم و بسیار خوشحالم شرایطی هم فراهم شده که بتوانیم کارهای مشترکی را با مجموعهها انجام بدهیم. در این راستا هفته دفاع مقدس هم ایامی است که باید از این فرصت کوتاه استفاده کنیم تا بتوانیم دین خود را به شهدا ادا کرده باشیم.
جزئیات یک کنسرت مهم در باغ موزه دفاع مقدس از زبان رهبر ارکستر
امینی درباره جزئیات کنسرت «بزرگداشت هشت سال دفاع مقدس» هم گفت: آنچه برای برگزاری کنسرت برنامهریزی در ابتدا اجرای قطعهای به نام «نیایش یزدان» به آهنگسازی مرحوم حشمت سنجری است که در واقع یک «بسم الله الرحمن الرحیم» برای شروع کنسرت است. سپس کار ما با قطعاتی از آلبوم «سرباز» به آهنگسازی آرمان مهربان ادامه پیدا میکند. پس از اجرای این آثار، قطعه «دفاع از عشق» به آهنگسازی بهزاد عبدی که در واقع کُلاژی از موسیقی فیلمهای دفاع مقدسی است پیش روی مخاطبان قرار میگیرد و بعد از آن نیز قطعاتی از پروژه «پوئم سمفونی اروند» به آهنگسازی و خوانندگی امیرحسین سمیعی اجرا میشود. در انتهای برنامه نیز قطعه «پیروزی» به آهنگسازی همایون رحیمیان پیش روی حاضران در برنامه قرار خواهد گرفت.
وی درباره محتوای موسیقایی ارائه شده در این کنسرتها و حس و حالی که میتواند برای مخاطبان و گروه اجرایی داشته باشد، توضیح داد: من عقیده دارم آنچه در این کنسرتها با مضمون دفاع مقدس اجرا میشوند. به نوعی نقاط شروعی است که بهانههایی برای پرداختن به موسیقی دفاع مقدس است. بنده معتقدم ما به این موسیقیهای ارزشمند بی مهریهای زیادی کردهایم. قطعاً جریان دفاع مقدس جای کار زیادی برای پرداخت موسیقایی دارد و برگزاری این کنسرتها فقط بهانهای برای جلب توجه بیشتر است که این گونهای ارزشمند را فراموش نکنیم. این نکاتی هم که اشاره میکنم نه از روی شعار که برگرفته از عقیده باطنی ام است که باید کارهای بیشتری روی این فضا انجام داد.
رهبر ارکستر کنسرت بزرگداشت هشت سال دفاع مقدس درباره تفاوت محتوایی موسیقایی و سازبندی که میتواند در چنین کنسرتهایی پیش روی مخاطبان قرار گیرد، اظهار کرد: آثاری که برای این کنسرت در دست اجرا داریم، آثاری سمفونیک هستند که برای ارکستر سمفونیک و گروه کُر نوشته شدهاند و من فکر میکنم استفاده از این زبان بینالمللی که در همه جای دنیا مرسوم است، میتواند نقاط مشترک بیشتری را میتواند به لحاظ مفاهیم جذب کند. اساساً همین شکوه و عظمت ارکستر سمفونیک میتواند متناسب چنین آثاری با این محتوای ارزشمند داشته و با مخاطب ارتباط بهتری برقرار کند.
ماجرای درخواست آقای خواننده از پوریا آذربایجانی چه بود؟
امیرحسین سمیعی خواننده این کنسرت هم در ادامه صحبتهای امینی توضیح داد: ما میتوانستیم در کنسرت پیش رو از نوازندگان سازهای ایرانی برای حضور در ارکستر دعوت کنیم ولی آن موومان هایی که در صدد اجرای آنها هستیم، موومان های نیست که بتواند نوازنده مهمان با تعداد بالا داشته باشد. این هم از سهل انگاری و بی توجهی به موسیقی ایرانی و ساده انگاری نیست. آنچه ما برای کنسرت پیش رو انتخاب کردیم، قطعاتی است که خصیصه سمفونیک آنها بیشتر است.
وی درباره روایتهای موسیقایی پوئم سمفونی «اروند» به عنوان یکی از پروژههای اجرا شده در این کنسرت هم گفت: زمانی که پوئم سمفونی اروند رونمایی شد از پوریا آذربایجانی کارگردان فیلم بسیار ارزشمند و تماشایی «اروند» تقاضا کردم که این موسیقیها را گوش کند. جالب است بدانید ما خیلی اتفاقی بر اساس فیلم و موومان دوم که مربوط به شهدای غواص و عملیات کربلای ۴ است، ماجرا را طراحی کرده بودیم. در عملیات کربلای ۴، عملیات در شب آغاز میشود و رزمندگان ما به آب میزنند، تا زمانی که آن منور روی اروند میآید و روشن میکند و برادران ما را تیرباران میکنند. شرایطی که من تلاش کردم در موسیقی این قسمت شاخصههایی را طراحی کنم.
این هنرمند توضیح داد: حتی به خاطر دارم وقتی موسیقی را در اختیار یکی از بزرگوارانی که در این عملیات حضور داشت، گذاشتم، به محض گوش دادن، گفت: «این موسیقی عملیات کربلای چهار است:. نکته دیگر اینکه من در پایان موومان دوم کدهایی را مبتنی بر شهدای غواص و عملیاتهای مرتبط طراحی کردم که اشارهای به دست بسته بودن دارد. شرایطی که تلاش کردم خیلی دقیق باشد. حتی این انگیزه را در من ایجاد کرد که اگر روزی افتخار ساخت اثر دیگری با موضوع دفاع مقدس داشتم حتماً از راوی استفاده کنم تا کدگذاریهای شاخص بیشتری به شنونده اثر منتقل شود.
دعوت از مهمانان ویژه در یک کنسرت ویژه
این خواننده و آهنگساز تصریح کرد: پوئم سمفونی اروند اثری درونگرایانه است که خوب یادم میآید وقتی تصمیم به رونمایی آن گرفتیم، یکی از نوازندگان ارکستر به من گفت، چنین موسیقی در این بازه زمانی دربرگیرنده شرایط سنگین و پیچیدهای است. او درست میگفت. اروند قطعاً موسیقی پیچیدهای دارد اما من تلاش کردم بر اساس روایت اصلی عملیات کربلای ۴ کدگذاریهایی را انجام دهم کما اینکه در موسیقی مرتبط با عملیات کربلای پنج به گونهای دیگر طراحی موسیقی را انجام دادم. موسیقی که دربرگیرنده یک خیزش انتقامجویانه است و اگر شما موتیف های آغازین را گوش کنید متوجه میشوید، موسیقی اثر نیز خیزشی برای انتقام کربلای چهار است. البته آن چیزی که من روایت کردم از زبان یک هنرمند است و اگر بزرگان جنک این مصاحبه را میخوانند من از آنها عذرخواهی میکنم.
سمیعی درباره حضور احتمالی برخی از فرماندهان و رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس در این کنسرت هم گفت: تمام تلاش ما این است که هم از خانواده معظم شهدا، هم از خانواده معظم شهدای غواص و هم فرماندهان جنگ دعوت کنیم تا مهمان ویژه کنسرتی باشند که برش یک ساعت و نیمهای از یک دوره خاطرهانگیز و سلحشورانه ای باشد که یادآوری آن برای همه امری ضروری است.
مدیریت فرهنگی، مخاطب، کنسرتهای سفارشی و چند داستان دیگر
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر مواجهه مخاطبان موسیقی با این آثار موسیقایی و آسیبهایی که طی سالهای اخیر در حوزه مخاطبسنجی کنسرتهای موضوعی پدید آمده، خاطر نشان کرد: اگر بخواهم خیلی شفاف درباره این موضوع صحبت کنم باید بگویم یکی از دغدغههای من این بود که چرا ما وقتی سراغ فرمهای ارکسترال میرویم، با مخاطب گریزی مواجه میشویم؟ گویی اساساً چیزی نوشته میشود که ما موزیسینها نه آن را میشنویم و نه دوست داریم آن را بشنویم؟ اینکه اصلاً چرا چنین آثاری تولید شده است؟ من فکر میکنم بخش مهمی از موضوع در این است که ما در این چهار دهه از یک نکته بسیار غافل ماندیم و آن اعتماد و نگاه به هنرمندان جوان متخصص است که در این حوزه تعداد کمی هم نیستند. شرایطی که از همان دهه ۶۰ میتوانست آغاز شود و تا به امروز هم ادامه پیدا کند.
سمیعی: ما در این چهار دهه از یک نکته بسیار غافل ماندیم و آن اعتماد و نگاه به هنرمندان جوان متخصص است که در این حوزه تعداد کمی هم نیستند. شرایطی که از همان دهه ۶۰ میتوانست آغاز شود و تا به امروز هم ادامه پیدا کند وی افزود: تجربه ساخت و تولید پروژه «سرباز» به آهنگسازی آرمان مهربان این دیدگاه را برای من روشن کرد و ما به وضوح دیدیم که این پروژه کاری نبود که مردم از شنیدنش لذت نبرند. سرباز برای ما اتفاقی بود که واکنشهای بسیار مثبتی از آن دریافت کردیم. حتی بسیاری از این مخاطبان که غیرکارشناس هم بودند بخشهایی از فیلمهای مربوط به این اجرا در کنسرت «مقام حماسه» و جشنواره موسیقی فجر را در صفحات مجازی خود بارگذاری کرده بودند. این در حالی بود که وقتی بنده پروژه سرباز را شروع کردم میدانستم که آرمان مهربان مشغول انجام کارهایی موسیقایی برای حاج قاسم است. این را هم میدانستم که باید از کارهای سفارشی بی ثمر فاصله گرفت. به خوبی هم یاد دارد که آرمان از همان شب ترور حاج قاسم مشغول بررسی اتودهای موسیقایی در این زمینه بود. من هم فکر نمیکردم که این اتودها روزی تبدیل به پوئم سمفونی سرباز شوند. اما چه خوب که در اولین سالگرد شهادت حاج قاسم بالاخره به نتیجه رسیدیم که ما باید یک کار شاخص ارکسترال برای این سردار بزرگ انجام دهیم.
سمیعی اضافه کرد: در این برهه زمانی فرمهای مختلف موسیقایی درباره شهادت حاج قاسم تولید شده بود اما ما یک کار مهم ارکسترال درباره حاج قاسم نداشتیم که به جهان اعلام کنیم ما برای سردار بزرگمان چنین کاری ساختیم که هم میتواند مخاطب پسند هم باشد و هم موزیسینها آن را گوش کنند. همان موقع هم که ما مشغول ساخت اثر بودیم یک روز دوستانی از من پرسیدند که چرا به فلان آهنگساز برجسته برای انجام کار مذاکره نکردی؟ و من در جواب گفتم این هنرمندان قطعاً و حتماً بهترین هستند اما بیاییم اجازه بدهیم تا جوانها فرصت حضور در چنین پروژههایی را پیدا کنند. امروز هم خوشحالم که این فرصت به آرمان مهربان به عنوان یک آهنگساز جوان داده شد تا هنر خود را به منصه ظهور برساند شرایطی که بسیاری هم از آن استقبال کردند.
ادامه دارد...