خبرگزاری مهر – گروه هنر- علیرضا سعیدی: یکی از مهمترین رویکردهای هنرمندانه به انعکاس رشادتها و اتفاقات ارزشمند دوران دفاع مقدس، تولید آثاری در حوزه موسیقی است که بدون تردید دربرگیرنده مؤلفههای تاثیرگذاری بر نسلی است که زیست آنها سالها بعد از جریانی است که تبدیل به مقاومتی بی نظیر و مثال زدنی در بین همه جنگهای دنیا شد. شرایطی که موجب شد جنگ تحمیلی عراق علیه ایران تبدیل به یکی از مهمترین برهههای تاریخی کشورمان شود که عبارت «دفاع مقدس» میتواند بهترین کلیدواژه در ارتباط با آن باشد.
اتفاقاً همین قداست و ارزشمندی بود که بسیاری از هنرمندان را ترغیب کرد تا بر اساس آنچه در منویات ذهنی و هنرمندانه خود میپرورانند، چه بی سفارش و چه با سفارش از مجموعه و نهادی، دست به تولید آثاری بزنند که الحق و الانصاف تبدیل به ماندگارترین آثار موسیقایی دوران خود شوند چرا که به معنا و مفهوم مطلق کلمه، آثاری بودند که از دل برآمدند و بر دل نشستند. آثاری الهام گرفته از دلاوریها و شجاعتهایی که نگذاشت حتی یک سانتی متر از خاک این سرزمین به دست دشمنان بیفتد. ملودیهایی ناب که به قدری برآمده از جان و دل هنرمندان و خالقانش بود که همچنان در ذهن شنیداری مخاطبان به جای مانده است.
این روند خوشبختانه تا به امروز هم ادامه پیدا کرده و اگرچه در مقاطعی با اما و اگرهای متفاوتی هم همراه شده، اما هرچه بود و هست تا به امروز شرایطی را مهیا کرده که کلید واژه «دفاع مقدس» هنوز خط قرمز بسیاری از هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی است. خط قرمزی که هرچه قدر از سوی تعداد اندک بدخواهان و بد اندیشان با زخم زبان و کنایه همراه باشد، اما آنها جانانه در کنار عقیده و ایمانی که دارند دست به تولید آثاری میزنند تا یاد و خاطره دوران ارزشمند دفاع مقدس به واسطه موسیقی بیشتر و مؤثرتر به نسل امروزی منتقل شود.
یکی از نمونههای موسیقایی که طی ماههای اخیر توسط دو مجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری و دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما پیگیری شده، مربوط به آماده سازی برای برگزاری کنسرت «هشت سال دفاع مقدس» به واسطه آثار موسیقایی تولید شده در این حوزه توسط تعدادی از آهنگسازان شناخته شده کشورمان است که روز پنجشنبه ۳۱ شهریورماه به رهبری ارکستر آرش امینی، همراهی نوازندگان ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما و خوانندگی امیرحسین سمیعی در باغ موزه دفاع مقدس پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
دستاندرکاران این پروژه طی روزهای گذشته بود که به دعوت گروه هنر خبرگزاری مهر در نشست رسانهای ضمن ارائه جزئیاتی دیگر از کنسرت برگزارشده از کم و کیف آثار موسیقایی به صحنه رفته در حوزه موسیقی مقاومت، مخاطبان این گونه موسیقایی، جشنواره موسیقی مقاومت و دیگر مسائل این حوزه سخن گفتند که بخش دوم آن را میخوانید.
قصه یک اثر موسیقایی ویژه که از کاروان راهیان نور شروع شد
امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و خواننده کنسرت گرامیداشت هشت سال دفاع مقدس که سال گذشته پوئم سمفونی اروند را با همراهی دفتر موسیقی و شعر سازمان صدا و سیما، امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مرکز موسیقی حوزه هنری تولید کرده بود، در بخش دوم نشست خبری کنسرت بود که به انگیزهها و دغدغههای خود از ساخت پوئم سمفونی اروند پرداخت و گفت: ساخت پوئم سمفونی اروند از سفر راهیان نور بنده در سال ۹۶ آغاز شد و به خوبی خاطرم هست، اولین روزی که پا به منطقه اروند گذاشتم به قدری منقلب شدم که پیش خودم گفتم: «باید روی این موضوع کار امیرحسین سمیعی: وقتی ما محتوای به این جدی و ارزشمندی به نام «دفاع مقدس» و «عاشورا» و سایر محتواهای دیگر داریم کافی است که به طراحی پروژه فکر کنیم. آن زمان دیگر نیازی به سفارش در فلان روز و فلان مناسبت نیست کنم». در آن روزگار به تولید اثر هنری هم فکر نمیکردم اما شرایطی برای من با دیدن این منطقه و شنیدن داستانهایش به وجود آمد که به تدریج در ذهنم تولد یک اثر موسیقایی درباره اروند را شکل داد. من خیلی تلاش کردم تا در این پروژه مرزها را بشکنم و خیلی خوشحالم که تا جایی هم توانستم در این زمینه، ساختارشکنی کارهایی را انجام دهم.
وی درباره نحوه جذب مخاطبان چنین آثار موضوعی هم افزود: ما نباید کاری را تولید کنیم که در شروع به شکلی برنامهریزی شده باشد تا مردم آن را نشنوند. ما کارهای زیادی داریم که در فرم موسیقی ارکسترال طراحی و تولید شده که مردم عادی و غیر متخصص شنونده موسیقی هم آن را دوست دارند. پس ما میتوانیم بر اساس تجربههایی که داریم اثر جدی را تولید کنیم که مردم آن را دوست داشته باشند. اتفاقاً تلاش بنده و همکاران در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بر این بوده که تا به واسطه این علاقهمندی ها و مخاطب سنجی، از موسیقی سفارشی فاصله بگیریم؛ کما اینکه هیچکدام از کارهایی که طی زمان حضورم در امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تولید شده، اساساً به این شکل نبوده که «یک اثر برای فلان موضوع بسازیم». من میدانستم هنرمندی مانند آرمان مهربان از زمان شهادت حاج قاسم مشغول کار روی مجموعهای موسیقایی است که میتواند با پرداخت حرفهای پروژه مورد نظرش را تبدیل به یک اتفاق کند و خوشبختانه این اتفاق صورت گرفت و ما شاهد تولید و اجرای پوئم سمفونی «سرباز» بودیم.
این خواننده و آهنگساز تصریح کرد: وقتی ما محتوای به این جدی و ارزشمندی به نام «دفاع مقدس» و «عاشورا» و سایر محتواهای دیگر داریم کافی است که به طراحی پروژه فکر کنیم. آن زمان دیگر نیازی به سفارش در فلان روز و فلان مناسبت نیست. این طراحی اگر صورت پذیرد، درست است که به نام یک اثر موضوعی به مخاطب ارائه میشود اما فرآیند تولید آن قطعاً عنوان سفارشی به خود نمیگیرد.
وقتی پشت یک اثر موسیقایی «قلب» وجود دارد!
آرش امینی رهبر ارکستر سمفونیک صدا و سیما هم درباره مخاطب آثار موضوعی در سبک و سیاق ارکستر ال توضیح داد: من اعتقاد دارم وقتی کاری به لحاظ کیفی خوب باشد قطعاً میتوانید شاهد حضور مخاطبان خوبی برای تماشا یا شنیدن آن اثر باشیم. اما وقتی در کاری به اسم سفارشی، «قلب» وجود نداشته باشد هیچ اتفاقی در حوزه مخاطب برای آن کار نمیافتد. من یک موزیسین هستم و همواره در موسیقی زیستهام، اما آرش امینی: بخشی از آنچه میتواند در حوزه مخاطب سنجی و جذب شنوندگان آثار موضوعی موسیقی دربرگیرنده نکات مهمی باشد، به رویدادهای موسیقایی ملی همچون جشنواره موسیقی فجر باز میگردد که هنوز مشخص نیست چه نسبتی با ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دارد باید بگویم من «اروند» و «سرباز» همواره گوش میکنم چرا که هم از درجه بسیار ارزشمندی به لحاظ موسیقایی دارد و هم پشت آن پروژه «قلب» احساس میکنی. پس وقتی هم چنین آثار خوش دلانه ای به واسطه حضور تعدادی از هنرمندان و مدیران مانند یک حلقه و زنجیر کنار هم قرار بگیرند قطعاً آن کار به درستی شنیده و دیده میشود.
وی با انتقاد از شرایط این سالهای برگزاری رویدادهای هنری کشور که در توسعه کیفی مخاطبان برای شنیدن موسیقیهای موضوعی و ارزشمند عملکرد مثبتی نداشتند، گفت: بخشی از آنچه میتواند در حوزه مخاطب سنجی و جذب شنوندگان آثار موضوعی موسیقی دربرگیرنده نکات مهمی باشد، به رویدادهای موسیقایی ملی همچون جشنواره موسیقی فجر باز میگردد که هنوز مشخص نیست چه نسبتی با ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دارد. آیا با این شرایط میتوان انتظار داشت که جوانان ما بیایند و موسیقی مقاومت گوش کنند؟ متأسفانه بزرگترین رویداد ملی ما در حوزه موسیقی به صورت بسیار گستردهای در یک طرف در اختیار موسیقی پاپ است و یک طرفش بدون هیچ ارتباطی میآیند و موسیقی برامس میزنند که من اصلاً نسبتها را نمیفهمم. شرایطی که اصلاً در هیچ جای دنیا چنین فرآیندی وجود ندارد و همه رویدادهای موسیقایی در چارچوب موضوعی سیاستهای مرتبط با خودشان دارند. یعنی اینکه ما برای مخاطبان خودمان هنوز نتوانستهایم بستر مناسبی تولید کنیم.
این رهبر ارکستر تصریح کرد: موسیقی کشورمان باید با سیاست و برنامهریزی به جلو هدایت شود. باید چشم اندازی داشته باشد و بگوید که هم اکنون از یک مبدا میخواهم به یک مقصد بروم و برای رسیدن به این راه هم چنین کارهایی را میخواهم انجام دهم. اصلاً نمیشود که همین طوری همه چیز را رها کرد و بعد انتظار داشت که مخاطب ما بیاید و با آثار مرتبط با حوزه دفاع مقدس و موارد دیگر ارتباط برقرار کند. متأسفانه نتیجه همین کم توجهیها میشود شرایط امروزی موسیقی که در برخی مواقع نسبت به قبل از پیروزی انقلاب هم بدتر شده است.
کارهای مهم رسانه ملی در حوزه موسیقی و شعر مقاومت
علیرضا قزوه مدیر دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صدا و سیما هم که از این بخش نشست خبری به جمع دستاندرکاران پروژه موسیقایی گرامیداشت ۸ سال دفاع مقدس اضافه شد، درباره برگزاری این کنسرت در باغ موزه دفاع مقدس ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: به طور حتم هفته دفاع مقدس برای ما از اهمیت ویژهای برخوردار و جزو مناسبتهای مهم ملی – میهنی ماست. مقوله دفاع مقدس برای ما یک امر حیاتی و مهم است که ما حتی یک متر از خاک میهن عزیزمان را به واسطه رشادتهای سربازان سرافراز این میهن در برابر ۴۴ کشور از دست ندادیم و به تنهایی توانستیم دشمن را به برکت خون پاک شهدای عزیز، ایثار جانبازان و شجاعت رزمندگان دشمن را محکوم کنیم.
وی افزود: جریان دفاع مقدس اتفاق بزرگی در ایران اسلامی است که ما به عنوان اهالی سرود، شعر و موسیقی در رسانه ملی وظیفه کوچکی داریم تا کارهایی را در این حوزه انجام دهیم. کارهایی که یکی از آنها همین کنسرت گرامیداشت ۸ سال دفاع مقدس توسط ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما به رهبری آرش امینی و خوانندگی امیرحسین سمیعی است که در باغ موزه دفاع مقدس پیش روی مخاطبان قرار گرفت. این پروژه در برگیرنده یک فعالیت مشترک بین دستگاههای مختلف فرهنگی است که نباید زحمتهای بزرگوارانی که در این حوزه دارند را بی پاسخ گذاشت.
قزوه درباره دیگر فعالیتهای دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما هم توضیح داد: ارکستر سمفونیک صدا و سیما در طول ۱۲ ماه حدود ۱۲ اثر در حوزه دینی و ملی – میهنی اجرا کرده که در طول هر ماه حدود ۸ جلسه تمرین دارند. در هر ماه یک اجرای ملی هم دارند بر همین اساس تلاش میکنیم در آیندهای نزدیک علاوهبر اجراهای ملی، اجراهای جهانی هم داشته باشیم چون ارکستر سمفونیک صدا و سیما از قابلیت خوبی برخوردار است و شاید پرکارترین ارکستر کشور باشد. این مجموعه دربرگیرنده نوآوریها و خلاقیتهای در حوزههای مختلف هنری و نوازندگی است که واقعاً باید به تک تک اعضای این مجموعه خسته نباشید گفت.
ارکستر سمفونیک صدا و سیما و تلاش برای حضور در اجراهای جهانی
مدیر دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صدا و سیما افزود: همزمان با این روزهای عزیز و گرامی ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما قطعهای را به مناسبت اربعین اجرا میکند. این در حالی است که ما برای علیرضا قزوه: شخص آقای پیمان جبلی به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما و مدیران ارشاد رسانه ملی انصافاً علاقهمندی خاصی به ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما دارند. کما اینکه در همین زمینه شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی بودجه این مجموعه بودیم که نشان دهنده توجه ویژه ریاست سازمان به فعالیت این مجموعه است مناسبتهای دیگر برنامههای مختلفی تدارک دیدهایم که از جمله آنها میتوان به تولید قطعهای برای جزیره کیش اشاره داشت در این چارچوب تولید قطعات مختلف به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی، سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، بهار و نوروز سال ۱۴۰۲ از دیگر برنامههای ماست که ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما را تبدیل به یکی از فعالترین ارکسترهای کشور کرده که امیدوارم با برنامهریزیهایی که در این زمینه صورت دادهایم شرایطی را برای درخشش ارکستر در ابعاد جهانی مهیا کنیم.
چرا که این مجموعه موسیقایی به واسطه تلاش عبدالرضا صفایی مدیر ارکستر، آرش امینی رهبر و مدیر هنری ارکستر و نوازندگانش میتواند در ردیف بهترین و باکیفیتترین ارکسترها قرار گیرد.
این شاعر و ترانه سرا در این بخش از نشست خبری بود که در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا مدیران ارشد شهرداری تهران و رسانه ملی که میتوانند با حضورشان نقش مؤثری در حمایت این مجموعهها و پررنگ شدن موسیقی در تلویزیون و تبلیغات شهری آثار موسیقایی ارزشمند داشته باشند، در شکل کمرنگی صورت میگیرد، گفت: هم اکنون تعامل بسیار خوبی بین سازمان صدا و سیما و نهادهای دیگری چون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد. چارچوبی که موجب برگزاری جلسات مشترک متعددی بین مجموعهها و نهادهای مختلف مرتبط با موسیقی شده است.
درباره نحوه حمایتهای رئیس رسانه ملی هم باید بگویم که شخص آقای پیمان جبلی به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما و مدیران ارشاد رسانه ملی انصافاً علاقهمندی خاصی به ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما دارند. کما اینکه در همین زمینه شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی بودجه این مجموعه بودیم که نشان دهنده توجه ویژه ریاست سازمان به فعالیت این مجموعه است.
رسانه ملی بزرگترین همایش «شعر وموسیقی» را در زیبا کنار برگزار میکند
مدیر دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صداوسیما با اشاره به تازهترین فعالیتهای انجام گرفته در حوزه فعالیتی خود بیان کرد: بر اساس برنامهریزیهای انجام گرفته طی روزهای چهارم، پنجم و ششم آبانماه سال جاری بزرگترین اجتماع شعر و موسیقی کشور توسط دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صداوسیما برگزار میشود. در این همایش ۲۰۰ شاعر از سراسر کشور به همراه تعدادی از هنرمندان موسیقی، مسئولان موسیقی صداوسیمای استانها، شاعران فارسی زبان برخی از کشورها و ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما حضور ویژهای خواهند داشت که طی روزهای آینده جزئیات بیشتری از آن اعلام میشود.
وی با اشاره به اینکه در این همایش رئیس رسانه ملی و سایر مدیران ارشد سازمان صداوسیما نیز حضور خواهند داشت، گفت: این اجتماع به اعتقاد من یکی از مهمترین اتفاقات و رویدادهای ادبی، هنری و موسیقایی علیرضا قزوه: خوشبختانه در حال حاضر ارتباط بسیار خوبی میان همین نهادهایی که به آن اشاره کردید وجود دارد و ما مشغول برگزاری جلسات مشترک متعددی با مدیران این نهادها هستیم که بتوانیم در کارهای فراملی و بیرون از مرزها حرفی برای گفتن داشته باشیم تا بتوانیم انقلاب اسلامی را با هنر معرفی کنیم سال جاری خواهد بود که تا به امروز کمتر شاهد برگزاری آن بودهایم. بر همین چارچوب بر اساس دعوتی که از مدیران استانی دفتر موسیقی و شعر و سرود سازمان صورت میگیرد، مهمانان مدعو در مجموعه زیبا کنار به اجرای برنامههای مختلف موسیقایی و ادبی و برگزاری نشستهای تخصصی و پژوهشی میپردازند.
چند نکته مهم درباره احیای جشنواره موسیقی مقاومت
علیرضا قزوه در بخشهای پایانی این نشست رسانهای بود که در جواب سوال خبرنگار مهر مبنی بر ضرورت احیای جشنواره موسیقی مقاومت با همکاری مشترک دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مرکز موسیقی حوزه هنری، مرکز موسیقی مأوا و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: به اعتقاد من چنین پیشنهاداتی بهترین مسیر برای پیشرفت تعاملات و ارتباط بین نهادها و سازمانهای مختلف است که بتوانند برای پرهیز از هدر رفت بودجههایی که در یک مورد مشترک صرف میشود، پیش روی مدیران قرار بگیرند تا بر اساس آن از موازی کاریها اجتناب کنند. البته خوشبختانه در حال حاضر ارتباط بسیار خوبی میان همین نهادهایی که به آن اشاره کردید وجود دارد و ما مشغول برگزاری جلسات مشترک متعددی با مدیران این نهادها هستیم که بتوانیم در کارهای فراملی و بیرون از مرزها حرفی برای گفتن داشته باشیم تا بتوانیم انقلاب اسلامی را با هنر معرفی کنیم.
وی افزود: این حرکتها، حضور در یک مدار تازه همکاری است به شرطی که در مدار فعلی خوب و بدون نقص کار کنیم. پس وقتی انرژی لازم از این خوب کار کردن به دست آمد آن وقت میتوان برای کارهای فرا ملی منتظر اتفاقات خوب بود. حرکت در کارهای بینالمللی قطعاً کار سختی است اما من میدانم حتماً به آنجا میرسیم و افق روشنی پیش روی ماست.
بیاییم برای برگزاری یک جشنواره مؤثر بیشتر فکر کنیم
امیرحسین سمیعی هم در واکنش به پیشنهاد برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت توسط مجموعههای مرتبط با موسیقی به صورت مشترک توضیح داد: یکی از حلقههای مفقوده ما نگاه تخصصی به حوزه موسیقی است که میتواند به مبانی عقیدتی، اعتقادی و ملی ما متصل شود. شرایطی که دائماً در مصاحبهها و گفتگوهای رسانهای روی این موضوع تاکید میکنم که در این حوزه نباید دست به تولید کارهای ضعیف زد. ما باید امیر حسین سمیعی: پیشنهاد برگزاری مشترک جشنواره یا رویدادهای مرتبط با موسیقی مقاومت که احیای دوباره آن امری ضروری به نظر میآید، موضوعی است که باید روی آن تمرکز و تأمل بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم به بهترین و مؤثرترین نتیجه بدون صرف بیهوده بودجه باشیم به این نکته اعتقاد داشته باشیم که وقتی از دفاع مقدس حرف میزنیم، فقط مباحث عاطفی نیست. این مقوله ابعاد وسیعی دارد، شجاعت دارد، ایثار دارد، وطن پرستی و اعتقاد دارد. بنابراین پرداختن به اینها هنرمندی میخواهد که در این زمینه دست و پنجه قدرتمندی داشته باشد. شرایطی که برگزاری یک رویداد مهم در قالب موسیقی مقاومت میتواند این نگاه را به جامعه موسیقی و مردم برگرداند.
این خواننده اظهار کرد: ما میتوانیم در چنین جشنوارههایی استعدادها را پیدا کنیم روی آنها سرمایه گذاری کنیم تا بتوانند به واسطه هنر ارزشمندشان تولید کننده آثار شاخصی باشند. این پیشنهاد برگزاری مشترک جشنواره یا رویدادهای مرتبط با موسیقی مقاومت که احیای دوباره آن امری ضروری به نظر میآید، موضوعی است که باید روی آن تمرکز و تأمل بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم به بهترین و مؤثرترین نتیجه بدون صرف بیهوده بودجه باشیم.
آرش امینی رهبر ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما هم در ادامه صحبتهای سمیعی بیان کرد: سال ۱۳۹۳ تجربهای با ارکستر سمفونیک بغداد داشتیم که برای تجربه ارزشمندی بود و به من ثابت کرد که میتوانیم کارهای فراملی زیادی را با کشورهای منطقه اجرا کنیم و حتی در حوزههای اقتصادی نیز به نتایج خوبی برسیم. اکنون در بعضی کشورها تعاملات خوبی میان ارکستر ها با کشور دیگری وجود دارد که هر سال در چند نوبت با اهداف خاص کارهایی را دنبال میکنند که بسیار جالب توجه هستند.
وی تصریح کرد: من فکر میکنم با پتانسیل و ظرفیت بسیار ارزشمندی که با حضور ارکسترهای با کیفیت کشورهای منطقه از جمله ایران وجود دارد میتوان به انجام کارهای مشترک ملی و بینالمللی و حتی برگزاری جشنوارههای گردشی با موضوع موسیقی مقاومت بود که نتیجه بخش هم هستند.
آغاز برنامهریزی ها برای اجرای موسیقی مقاومت در کشورهای جهانی
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم در بخش پایان از این نشست خبری بود که در جواب سوالی مبنی بر اینکه چرا چنین مجموعهها و پروژههایی برنامهریزی های برای حضور در رویدادهای جهانی ندارند، بیان کرد: سال که ما به همراه و همکاری مجموعههایی چون دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما کنسرت مقام حماسه را اجرا کردیم، این پیشنهاد چندبار مطرح شد که ارکستر به کشورهای سوریه، لبنان و عراق سفری داشته و در این کشورها کنسرت برگزار کند. حتی در این زمینه هماهنگیهایی هم صورت گرفت. اما در بزنگاهی از سوی جناب اله یاری (مدیریت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) پیشنهاد حضور ارکستر در جشنواره موسیقی فجر شد. بنابراین آماده سازی ها به گونهای برنامهریزی شد که ما فقط توانستیم در جشنواره موسیقی فجر حضور داشته باشیم.
وی ادامه داد: به هر حال در این شرایط چون در انتهای سال قرار داشتیم و خودتان میدانید که بوروکراسی اداری در زمینه سفرهای خارجی و اخذ ویزا و موارد دیگر برای اجرای برنامههای موسیقایی ما در این سه کشور نیازمند هماهنگیهای بسیاری است، بنابراین فرصتی وجود نداشت و ما هم موفق به حضور در این کشورها نشدیم. اما امیدوارم این شرایط به زودی محقق شود و ما بتوانیم شرایط خوبی را برای اجرای موسیقی مقاومت در کشور مهیا کنیم.