منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان که در نیویورک بسر می‌برد، در حاشیه شصت و دومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با وزرای امور خارجه تعدادی از کشورهای خارجی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، منوچهر متکی در حاشیه شصت و دومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با چین پینگ وزیر امور خارجه گابن دیدار و گفتگو کرد.

منوچهر متکی با اشاره به روابط  خوب دو کشور گفت: گسترش بیشتر روابط خصوصا در زمینه اقتصادی که مورد تاکید هر دو کشوراست. ضرورت بازگشایی سفارت گابن در تهران را دو چندان می سازد و این امر مورد  استقبال تهران خواهد بود.

وی افزود: ما در راستای استفاده از پتانسیل کشورهای آفریقایی نگاه خاصی به گابن داریم و در زمینه های مختلف ، خصوصا انرژی ، نفت، گاز و خودرو می توان زمینه های مشترکی برای همکاری جستجو کرد که این امر نیاز به وجود نمایندگی را توجیه می نماید.

وزیر خارجه کشورمان افزود: ما سطح فعلی روابط را کافی نمی دانیم و زمینه های زیادی برای افزایش آن مشاهده می کنیم .

وزیر خارجه گابن نیز با اشاره به ضرورت گسترش مراودات بین دو کشور گفت: ما تنها در 25 کشور سفارتخانه داریم ولی وزارت امور خارجه با مسئولین ارشد دولتی درباره افتتاح دفتر سفارت در تهران گفت و گو کرده اند و این به دلیل علاقمندی ما به گسترش همکاری ها است.

وی افزود: دولت گابن نیز این سطح از مناسبات تجاری را با توجه به ظرفیت های فراوانی که برای توسعه آن می بیند، راضی کننده نمی داند و لذا علی رغم تمام مشکلات ، بزودی سفارت گابن در تهران را افتتاح خواهیم نمود.

وزیر خارجه گابنه ضرورت توسعه سفرهای متقابل مقامات دو کشور را بویژه در حوزه نفت برای تقویت مناسبات ضروری خواند و افزود: گابن با توجه به موقعیت جغرافیایی آن در مرکز آفریقا می تواند بعنوان مرکزی برای صادرات مجدد کالاهای ایرانی به بازارهای آفریقا مد نظر قرار گیرد.

رایزنی وزرای خارجه ایران و غنا

منوچهر متکی وزیر امور خارجه همچنین در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با وزیر امور خارجه غنا ( آقای اکوسی اسی آجی ) دیدار و گفتگو کرد.

متکی در این دیدار با اشاره به روابط خوب کشورمان با کشورهای آفریقایی گفت: سیاست ما گسترش روابط با همه کشورهای آفریقایی و استفاده از ظرفیت های بالقوه آنها در بسط همکاریهای متقابل است .

وی افزود: ما بعنوان یک کشور بزرگ در کنار صادرات ، نیازهای وارداتی داریم که می توانیم باشناسایی ظرفیت های غنا، بخشی از این نیازها را از تولیدات شما مرتفع نماییم.

وزیر امور خارجه غنا نیز ضمن استقبال از گسترش روابط گفت : ایران کشور بزرگی است که در زمینه های مختلفی دارای تجربه های خوبی می باشد که ما می توانیم در توسعه کشور خود از این ظرفیت ها استفاده کنیم .

وی با بیان اینکه ایران می تواند نقش موثری در بهره مندی از پتانسیل های فراوانی آفریقا داشته باشد، تصریح کرد: ما آماده توسعه و گسترش همه جانبه روابط با ایران هستیم .

رایزنی وزرای خارجه ایران و زیمبابوه

منوچهر متکی وزیر امور خارجه همچنین در ادامه دیدارهای حاشیه ای خود با سیمبارش سیمبانندوکو  وزیر امور خارج زیمبابوه دیدار و گفتگو کرد.

متکی در این دیدار با اشاره به روابط خوب دو کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران در شرایط سختی که زیمبابوه دارد در قالب همکاریهای دو جانبه و کمک های توسعه ای روند گسترش روابط را افزایش خواهد داد.

وزیر امور خارجه زیمبابوه دراین ملاقات با اشاره به تحولات داخلی کشورش گفت: به دلیل وابستگی شدید ا قتصاد کشور به انگلیس و کارشکنی مداوم آنها در اصلاحات دولت ما دچار مشکلات زیادی شده ایم که از جمله این مشکلات کاهش شدید ارزش پول ، افزایش شدیدی قیمت ها، کمبود مواد اولیه برای کارخانجات را می توان نام برد.

وی ا فزود: در چنین شرایطی ما انتظار داریم که ایران در دو بخش صنعت و کشاورزی  اقدام به سرمایه گذاری و انتقال فناوری برای ساخت ماشین آلات و سموم کشاورزی نماید.

رایزنی وزرای خارجه ایران و ایسلند

منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان که در نیویورک بسر می برد در حاشیه شصت و دومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با خانم اینگپیپورگ سولرون گیسلادوتیر وزیر امور خارجه ایسلند دیدار و گفتگو کرد.

متکی در این دیدار آخرین تحولات  موضوع هسته ای ایران و توافق ایران و آژانس را بر اساس مدالیته جدید تشریح کرد و گفت: در کلیه گزارشهای آژانس هیچگاه اشاره ای به انحراف ایران به سوی سلاح وجود ندارد.

وزیر امور خارجه ایسلند نیز در این دیدار حمایت کشورش را از همکاریهای فعلی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد و گفت: شفافیت بیشتر ایران در فعالیت های هسته ای برای از بین بردن شبهه ها بسیار موثر است و ما این همکاریها را مفید می دانیم .

وی همچنین گزارشی از وضعیت اقتصادی کشورش را ارائه نمود و با اشاره به اینکه بخش اعظم روابط اقتصادی ایسلند با اروپا می باشد، بر ضروت توسعه همکاریهای اقتصادی دو کشور بویژه در بخش گردشگری تاکید نمود.

دو طرف در پایان این دیدار توافق نمودند به منظور تسریع در توسعه روابط دو جانبه ،وزاری خارجه دو کشور سفرهائی به دو پایتخت داشته باشند.