زنجان- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان از تهیه طرح بهسازی برای ۷ روستای دارای بافت‌های با ارزش در سطح استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا خواجه‌ای ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران، گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متولی توسعه کالبدی روستاهای کشور با هدف حفاظت و احیای بافت کالبدی با ایده و راهکارهای نوین و صیانت از اصالت فرهنگی، تاریخی و کالبدی-فضایی روستاها، شناسایی، مطالعه، طراحی و اجرای طرح بهسازی بافت با ارزش است.

وی اظهار داشت: حفظ هویت فرهنگی و تاریخی روستا، رونق گردشگری و ایجاد درآمد پایدار در روستاها در احیا و بهسازی بافت با ارزش روستایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: در روستاهایی که تحت‌عنوان بهسازی و احیای بافت باارزش مطرح شده ما شاهد هستیم که معماری بومی احیا شده و ساخت و سازها در آن چهارچوب‌ها انجام می‌گیرد.

خواجه‌ای تاکید کرد: طرح بافت با ارزش و هدف گردشگری روستایی در پنج روستا با اعتبار ۲۴ میلیارد ریال در سال جاری تهیه شده و طرح و بهسازی روستاهای هدف گردشگری به تعداد ۱۰ روستا (۴ روستای درسجین، گالبر، خوئین، ویر تهیه طرح شده و سه روستای شیت، علم کندی، حاج سیران در سال ۱۴۰۱ در دست تهیه است و روستاهای ولیدر، چپدره، و ماری مصوب دفتر مرکزی است.

وی از تهیه طرح روستاهای دارای بافت‌های با ارزش به تعداد هفت روستا در سطح استان خبر داد و گفت: سه روستای درسجین و قلعه، قوزلومصوب گردیده و یک روستای خورجهان ماهنشان
و روستای لار زنجان در سال جاری در دست تهیه طرح است و روستاهای انجلین، جزیمق مصوب دفتر مرکزی بنیاد مسکن بوده و در صورت تأمین اعتبار مطالعات مربوطه انجام خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان تاکید کرد: بافت با ارزش روستای درسجین شهرستان ابهر به بهره برداری رسیده و عملیات اجرایی احیای بافت با ارزش روستای قلعه شهرستان زنجان با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد در حال تکمیل می‌باشد.