بیرجند- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه بودجه لازم برای برش استانی نقشه مهندسی کشور اختصاص یافته است، گفت: این سند در آینده ای نزدیک تدوین می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی فرخنده ظهر شنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی که با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد، با اشاره به تعطیلی دو ساله شورای فرهنگ عمومی استان بیان کرد: با فعال شدن این شورا از مرداد ماه سال جاری، تاکنون اتفاقات مطلوبی در زمینه‌های ساختاری شورا و فرهنگی رخ داده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه تبیین نقشه فرهنگی کشور از اولین اقدامات شورای فرهنگ عمومی در استان است، افزود: هویت اسلامی، ایرانی و انقلابی که مهم‌ترین مؤلفه نقشه فرهنگی کشور است، مورد توجه ویژه شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی قرار دارد.

۱۱ شاخص برای ارزیابی عملکرد شورای فرهنگ عمومی

فرخنده، کمیته‌های تعلیم و تربیت، جهاد تبیین، امور خانواده، امور مساجد، رسانه و فضای مجازی، سلامت اجتماعی، محصولات فرهنگی و گردشگری و کمیته ایثار و شهادت را از جمله کمیته‌های تخصصی شورای فرهنگ عمومی استان عنوان کرد و گفت: ۱۱ شاخص ارزیابی برای عملکرد شورای فرهنگ عمومی تبیین و به شهرستان‌ها ابلاغ شده و ملاک سنجش اقدامات شورای فرهنگ عمومی خواهد بود.

وی گفت: برگزاری نشست‌های تخصصی دستگاه‌های فرهنگی، برگزاری نمایشگاه تخصصی نوشت افزار اسلامی، ایرانی و برگزاری کارگروه‌های تخصصی در راستای زیست عفیفانه از جمله خروجی‌های شورای فرهنگ عمومی استان در چند ماهه اخیر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه زیست عفیفانه بر سه محور شامل گفتمان و جریان سازی، فراهم کردن دسترسی به محصولات عفاف و حجاب و فصل سلبی استوار است، اظهار کرد: فعالیت‌های مربوط به عفاف و حجاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با کلیدواژه «زیست عفیفانه» کلید خورده و در این راستا بازارچه محصولات عفاف و حجاب در شهرستان‌های استان راه اندازی می‌شود.

کار فرهنگی باید تشکیلاتی باشد

فرخنده با بیان اینکه بنا به فرموده امام خامنه ای، کار فرهنگی باید تشکیلاتی شود، افزود: نیاز است نگاه متولیان فرهنگی به مجموعه شهرستان‌ها و استان، نگاهی قرارگاهی و اقدامات تشکیلاتی باشد و از تمام ظرفیت مردمی استفاده شود.

وی بیان کرد: در حوزه سیاست گذاری توجه ویژه‌ای به ضلع مثلثی که در حوزه شکل گیری جامعه اسلامی و تمدنی تأثیر گذار است، یعنی توجه به منزل، مسجد و مدرسه، شکل نگرفته است.

فرخنده با بیان اینکه خانواده اولین و اساسی‌ترین نهاد اجتماعی بوده و باید متولی واحدی برای خانواده تعریف شود، اظهار کرد: علی رغم اینکه مسجد قلب فرهنگی هر منطقه است، چندگانگی در حوزه اداره مسجد از کارکرد مساجد می کاهد که نیازمند توجه ویژه است.

فرخنده با اشاره به آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه بیان کرد: از متولیان مربوطه خواستاریم در بودجه ۱۴۰۲ محرومیت زدایی فرهنگی را مورد توجه قرار دهند.