همدان- معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: بالغ بر ۷ هزار تن سیر از استان همدان به ارزش ۴ میلیون دلار به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اوراسیا صادر می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین فضلی با بیان اینکه سیر، یکی از محصولات مهم کشاورزی در استان همدان است، اظهار کرد: در این راستا ایجاد شهرک تخصصی سیر در دست اقدام است.

وی افزود: ۴۴ هزار تن میزان تولید سیر استان در سال جاری است؛ که ۷ هزار تن به ارزش ۴ میلیون دلار به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اوراسیا صادر شده و مابقی به صورت تازه خوری، فرآوری شده و سیر خشک استفاده شده است.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی همدان اظهار کرد: صادرات سیر و در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته و دلیل آن بیشتر جنگ روسیه و اوکراین است؛ چراکه بازار هدف محصول سیر بوده انجام قراردادهای تجاری گسترده چین و پاکستان و واردات سیر چینی همچنین ورود حجم بسیار زیاد سیر از کشور چین به کشورهای همسایه به خصوص عراق با قیمت پایین‌تر از سیر تولیدی ایران است.

فضلی ادامه داد: اعمال تعرفه بالای کشور ترکیه در راستای واردات سیر ایران از یک سو و بالا بودن هزینه تولید سیر درجه یک در داخل کشور و مقرون به صرفه نبودن قیمت تمام شده سیر بسته بندی شده با قیمت جهانی و بازارهای هدف صادراتی از سویی دیگر، از جمله دلایل کاهش صادرات سیر است.

وی یادآور شد: حدود هفت هزار تن سیر در صنایع غذایی و شوریجات مصرف می‌شود که در این راستا، در استان ۴ سردخانه نگهداری سیر با ظرفیت ۷۰۰۰ تن فعالیت می‌کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: همچنین تعداد ۴ واحد سرد خانه‌ای به ظرفیت هزار ۱۰ هزار تن در حال احداث است.