مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: اتفاقی برای یکی از نویسندگان حوزه کودک و نوجوانان رخ داد که این موضوع تا دو روز آینده حل می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین هم اندیشی ناشران حوزه کودک و نوجوان، پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۴ آبان با حضور حامد علامتی و بیش از ۳۰ ناشر حوزه کودک و نوجوان در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

علامتی با اشاره به اتفاقات اخیر کشور و در خطاب به ناشران گفت: از ناشران می‌خواهم مراقب سوءاستفاده دشمن برای آسیب زدن باشید. این‌روزها اتفاقی برای یکی از نویسندگان حوزه کودک و نوجوانان رخ داد که این موضوع تا دو روز آینده حل می‌شود.

مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خطاب به ناشران گفت: این جلسه یکی از مهم ترین جلسات هم اندیشی کانون است و به نظر می رسد در بازه های زمانی منظم باید برگزار شود. این‌جلسه فقط به کلیات نسبت کانون و ناشران نباشد و باید بتوانیم وارد جزئیات هم بشویم و مطالب ریز و عملیاتی از شما بشنویم. قطعا این نظرات از سوی کارشناسان کانون مورد تحلیل و بررسی صورت می گیرد و ما به دنبال اجرایی شدن دیدگاه ها متناسب با ظرفیت ها و شرایط خواهیم بود.

وی ادامه داد: دین اسلام معجزه جاوید و مانایی دارد که از سوی حضرت رسول(ص) ارائه شده است. این معجزه کتاب است و بزرگترین سند افتخار هویت فرهنگی، اجتماعی، دینی، تاریخی برای یک اندیشه، یک جریان و یک مکتب است و نکته مهمی بوده که معجزه مکتب اسلام کتاب است؛ بنابراین خود کتاب موضوعیت دارد چون زمینه و ریشه اندیشه، فهم، درک و علم است. اولین آیه ای که به حضرت رسول(ص) نازل شده است « اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» یعنی بخوان، تحقیق کن و بیندیش. قرآن بزرگترین سند نمایش فرهیختگی و والایی و تمدنی برای یک ملت و امت است. کتاب به همراه خواندن و مطالعه کردن در هیچ مکتب دیگری به این زیبایی و در این سطح نیست.

 مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: رشد علم و دانش در دوران ائمه تا به امروز در دستور و قله های پیشرفت یکی پس از دیگری طی شده است که شما ناشران در این عرصه اثرگذار و نقش والایی داشتید. ما باید ارزیایبی از وضعیت گذشته داشته باشیم و نقشه راهی را که در مقابل ما قرار گرفته است را طبق بیانیه گام دوم تنظیم کنیم. این امر نشان می دهد که نمی توانیم در شرایط و وضعیت فعلی توقف کنیم و تشکیل این جلسات برای ریل و مسیر رو به جلو است که با همکاری شما فرهیختگان محقق خواهد شد.

علامتی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حتما از رقابت با ناشران دیگر به خصوص ناشران خصوصی خارج خواهد شد و امروز کانون از منظر اینکه تنها نهاد حاکمیتی در حوزه کودک و نوجوانان است، فعالیت های ستادی دارد و سیاست گذار امر است. همچنین کانون اولین ناشر کودک است و به عنوان یک انتشارات در کنار الباقی انتشارات ایستاده است و همراه شماست. ما از ظرفیت تولید ناشران خصوصی استفاده خواهیم کرد و اشتراک موضوعات جهت تولیدات جدید را خواهیم داشت. حتما منافع اقتصادی و مالکیت معنوی آثار ناشران خصوصی حفظ خواهد شد؛ همچنین سیاست های مسأله در برنامه راهبردی ما قرار دارد و حتما مدنظر قرار خواهد گرفت. ورود به همکاری های جدی در عرصه افق های پیش رو و تقسیم کار هدفمند و هوشمند با ناشران خصوصی خواهد بود.

وی در ادامه گفت: ما گزارش جامع و تحلیل از وضعیت نشر کودک و نوجوان براساس یک اطلس فرهنگی نداریم لذا نمی توانیم درک جامع و درستی از وضعیتی که در آن قرار داریم، داشته باشیم؛ بنابراین رسیدن به اطلس فرهنگی کتاب کودک و نوجوان براساس وضعیت فعلی یکی از ضرورت های جدی پیش روی سیاست گذاران حوزه کودک و نوجوانان است که این را باید در همین جلسات و  گفتمان های مشترک به بحث بگذاریم که برای حوزه کودک و نوجوان چه می توانیم انجام دهیم.

علامتی همچنین گفت: کانون آماده است نقش خود را در این بخش انجام دهد و ناشران خصوصی هم باید وارد این چرخه و فراتحلیل جامع بشوند. همچنین متولیان حاکمیتی حوزه کودک و نوجوان و نشر هم باید به این مسأله توجه کنند. نیازسنجی نیازهای فرهنگی و فکری کودک و نوجوان را مدنظر خواهیم داشت و ما نیاز به رسد، پایش، تحلیل، فراتحلیل، تجویز برای نیازهای کودکان و نوجوانان براساس نیازها و اقتضائات روز و اقتضائات و نیازهای آینده داریم. این را نمی گوییم که ما انجام دهیم بلکه این کار یک کار زمین مانده و ضروری است و نیاز به اطلس موضوعات و مکان یابی سنی است.

مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: توجه به حوزه های تکنولوژی و فناوری روز برای بالابردن سطح تولیدات از دیگر برنامه های مان است که مجهز کردن محصولات به فناوری های روز، واقعیت افزوده و تولیدات سمعی و بصری، تبدیل کردن کتاب به یک بسته جامع محصولات متن، صوت، تصویر، تعامل را شامل می شود. این چیزی است که دنیا به سمتش حرکت کرده و ما نباید از این مسأله عقب بمانیم. در این بخش هم کانون باید ظرفیت هایش را فراهم کند تا به ناشران کمک کنیم. این کمک ها می تواند در بخش آموزش و زیرساخت فناورانه باشد. کانون می تواند نقش مکمل ایفا کند.

وی افزود: توجه به اقتصاد حوزه نشر ناشران خصوصی و مأموریت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از مهم ترین چالش های جدی ناشران است به خصوص در ایام کرونا که دچار مشکلاتی شده بودند. چندین طرح همکاری از سوی کانون با دیگر ناشران در سال های گذشته شکل گرفته که خیلی نتایجش روشن نیست. برخی از این طرح های موفق استخراج کردیم و در برخی از طرح های ناموفق هم به دنبال حل نقاط ضعفش بودیم. اکنون درحال به روزرسانی یک مدل جدید هستیم که شاخصه هایی داشته است. کانون از ناشر رقابتی با ناشران خصوصی به مجموعه همکار و شتاب دهند تبدیل شود. خرید محصولات از ناشران دیگر شکل بگیرد. مالکیت معنوی ناشران هم حفظ و از کارهای تکراری جلوگیری شود و چنانچه آثار خوبی در موضوعی تولید شده است، کانون دوباره به تولید آثار تکراری نپردازد و از همان ظرفیت تا جایی که امکان دارد، مگر اینکه ملاحظات کانون رعایت نشده است و آثار ناشران دیگر در مراکز کانون در دسترس قرار بگیرد.

علامتی ادامه داد: در طرح راهبردی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان این مسأله در حال دیده شدن است و شاهد تدوین آئین نامه ها و مدل اجرایی کار خواهیم بود البته این به معنای تعطیلی بخش نشر کتاب در کانون نیست.
وی با اشاره به این موضوع که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید تبدیل به اتاق فکر یا هیأت اندیشه ورز حوزه کودک نوجوانان برای ناشران دیگر شود، گفت: با همکاری ناشران خصوصی کانون محفل و مأمن گفت و گوهای تخصصی و بین المللی تولید و نشر کتاب باشد. این امر می تواند به واسطه کرسی های نظریه پردازی، اتاق های بارش ایده، نقد و تحلیل و بحث درباره آثار، بررسی سیاست های کلی نشر کودک و نوجوان محقق می شود. همچنین کانون می تواند کانون گفت و گو و مهربانی باشد و ما آمادگی داریم تا این ظرفیت را ایجاد کنیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به تربیت نسل جدید نویسندگان و تصویرگران گفت: یکی از مهم ترین نگاه های راهبردی در حوزه کودک و نوجوان سرمایه گذاری در تربیت نوقلم ها و تصویرگران جوان است. کانون این آمادگی را دارد با همکاری و حمایت و پشتیبانی ناشران دیگر زمینه فعالیت های آموزشی و ارتقای توانمندی های این نسل جدید را برعهده بگیرد. این فقط به تنهایی از عهده کانون برنمی آید و همکاری و مشارکت معنوی ناشران دیگر در این زمینه بزرگترین سرمایه به شمار می رود. انتقال تجربیات افراد صاحب تجربه به نسل جدید در بستر کانون قابل تحقق است.

وی با اشاره به تقویت جشنواره های مرتبط با حوزه نشر کودک و نوجوان گفت: از موضوعاتی که جای مطالعه دارد و باید راهبردهای اساسی را در این بخش پیدا کرد که باز درخواست همکاری داریم.

علامتی به تقویت ظرفیت رسانه در حوزه نشر کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: کانون این آمادگی را دارد که اقدامات پیش رویی در جهت فراگیرکردن ظرفیت های رسانه چه خبرگزاری ها و چه رسانه های سمعی و بصری را در خدمت نشر کودک و نوجوان در بیاورد. مادر گفت و گوها و ملاقات ها و برنامه ریزی ها این مسأله را دنبال می کنیم. تک تک دیدگاه ها، ایده ها و پیشنهادات شما ناشران در این جلسه ثبت و پیاده خواهد شد تا در دستور کار قرار بگیرد و در آینده نتایج آن را مشاهده خواهید کرد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان گفت: برای بازدید و آشنایی بیشتر خودم یا معاونانم ماهانه از چند انتشارات خصوصی بازدید خواهیم داشت.