قزوین – رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین با اشاره به اینکه پژوهش و نوآوری از راه‌های ارتقای کیفیت محصول است، گفت: ترویج گفتمان فناوری از اهداف اصلی رویداد «تانا» است.

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر احمدی در نشست خبری که بعد از ظهر یکشنبه در سالن جلسات شهید اسکندرنژاد پارک علم و فناوری استان قزوین برگزار شد اظهار کرد: به موجب ماده ١٢ قانون جهش تولید دانش بنیان، استانداری‌ها با همراهی پارک علم و فناوری مأمور شده‌اند تا منابع انسانی و فعالیت‌های نوآور و فناورانه را جهت شناسایی مسائل بومی استان به کار بگیرند.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین ادامه داد: مأموریتی که پارک‌های علم و فناوری از امسال به عهده گرفته‌اند این است که با تکیه بر ظرفیت‌های مراکز دانشگاهی و مراکز رشد و پژوهشکده‌ها پیوندی با نیازهای فناورانه استان ایجاد نمایند و به این دلیل رویدادی تانا در سطح وزارت علوم تعریف شد تا شاهد توسعه و ارتقا اکوسیستم نوآوری استان‌ها باشیم.

وی با اشاره به اصلی‌ترین اهداف برگزاری رویداد تانا در استان قزوین بیان کرد: ترویج گفتمان نوآوری و تقویت اکوسیستم نوآوری استان‌ها با نگاه به ظرفیت فناورانه و نیازها و مسائل استان، پیوند ظرفیت‌ها با مشکلات استان، شناسایی بازیگران زیست بوم نوآوری استان، تقسیم وظایف بین نقش آفرینان و شبکه سازی و تعامل بین بازیکنان، ارتقا تعاملات با شبکه نوآوری کشور از جمله اهداف مورد نظر ما است.

وی ادامه داد: افزایش تأثیرپذیری اکوسیستم استانی از کشور، افزایش سهم نخبگان در نوآوری، به هم رسانیدن پتانسیل‌ها با نیازهای فناورانه و مسائل کلان صنعت و کشاورزی، کمک به اشتغال دانش‌بنیان در سطح استان و در نهایت کمک به حل مسائل استان و کشور از طریق ظرفیت فناورانه دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشگاه‌ها و مراکز رشد را در این رویداد پیگیری می‌کنیم.

احمدی با اشاره به این موضوع که نقش آفرینان کلیدی طرح تانا در استان‌ها پارک‌ها هستند و سیاست گذاری راهبری و برنامه ریزی و اجرا را به عهده دارند توضیح داد: صاحبان ایده که طرف عرضه هستند, صاحب مسئله‌ها و یا متقاضیان دریافت راهکارهای فناورانه و در نهایت صندوق‌های پژوهش و فناوری مهمترین وظیفه را در این رویداد به عهده دارند.

این مسئول عنوان کرد: دبیرخانه دائمی تانا که وظیفه دارد ارتباط منظم با بازیگران و نقش آفرینان ایجاد کند و احتمال جلب مشارکت و همکاری همه بازیگران را فراهم نماید همواره فعال هم وارد بود و شناسایی ایده‌ها و ظرفیت‌های فناورانه استان و نیز شناسایی نیازهای فناورانه استان در بخش دولتی و خصوصی، شناسایی توانمندی سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی و در نهایت به هم رسانید و پیوند زدن ظرفیت‌ها و مسائل شناسایی شده استان را همواره عهده دار خواهد بود.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین با اشاره به این موضوع که رویداد تانا از نهم تا یازدهم آبان ماه در قزوین برگزار خواهد شد تصریح کرد: تانا یک رویداد مقطعی سالانه نیست، قطعاً تانا طرح و جریان مداوم و پویا خواهد بود که در سال‌های آینده یک و دو بار در استان اجرا خواهد شد.

احمدی با بیان این نکته که رویداد تانا از سه مرحله پیش رویداد رویداد و در نهایت پس از رویداد تشکیل شده گفت: خروجی این رویداد عقد قرارداد شرکت‌های دانش بنیان با متقاضیان دریافت خدمات فناورانه خواهد بود و در خلال این برنامه طرح راهیان پیشرفت که از برنامه‌های ریاست جمهوری اش تا با بازدید دانشجویان، دانش آموزان و مردم عادی از دستاوردهای دانش بنیان متبلور خواهد شد و در این خلال از چندین محصول دانش بنیان در روز رویداد رونمایی می‌کنیم.

۱۲۰ نیاز فناورانه در استان قزوین احصاء شده است

وی تصریح کرد: ١٢٠نیاز فناورانه استان تا امروز در رابطه با صنعت، صنعت شوینده، قطعات خودرو، کشاورزی، پردازش تصویر و… احصا شده و سازمان‌های دولتی نظیر آبفا، توانیر، شیلات و… اولویت فناورانه خود را مطرح کرده‌اند که برای حوزه‌های مختلف در این رویداد نشست‌های تخصصی دیده شده است.

این مسئول اضافه کرد: در پنل‌های تخصصی نیازها که مطرح می‌شود هسته‌های فناور آبده های حل نیاز را بحث و جمع بندی کنند تا در روز نهایی ختم به قرارداد شود و مشکل حل شود.

احمدی در خاتمه یادآور شد: کمتر از ٧ درصد از شرکت‌های کوچک و بزرگ در کشور ما هزینه‌های R&D و پژوهش دارند در حالی که در کشورهای پیشرفته بیش از ۸۰ درصد صنایع و شرکت‌ها این هزینه را برای حضور در بازار رقابتی و تولید محصول با کیفیت تر انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: شرکت‌های تولیدی در برابر هزینه‌های پژوهشی مقاومت زیادی دارد که به همین منظور ترویج گفتمان فناورانه یکی از اهداف اصلی رویداد تا نام محسوب می‌شود.