به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «ورزش و تربیت بدنی بر اساس آموزههای قرآن و اهل بیت (ع)» اثر حجت الاسلام محمد سحرخوان است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۷۵ صفحه به چاپ رسید.
پژوهشکده مذکور تلاش کرده است با پژوهشگران فرهیخته و بهرهگیری از آموزههای نورانی قرآن و اهل بیت (ع) و تدوین فرهنگنامه سبک زندگی، کاربردیترین اطلاعات موضوعات مرتبط با حوزههای گوناگون فردی، خانوادگی، اجتماعی و محیط زیست را در اختیار علاقهمندان قرار دهد.
در میان مدخلهای این فرهنگنامه، بعضی از موضوعات از ویژگیهای خاص فرهنگی برخوردار است و عموم افراد جامعه به صورت گسترده با آن سروکار دارند. از این رو، به منظور ارتقا و تقویت سبک زندگی اسلامی، شایسته است آموزههای دینی مربوط به این گونه موضوعات علاوه بر ارائه در فرهنگنامه، به صورت کتابچههای مستقل نیز در اختیار علاقه مندان قرار میگیرد.
بر همین اساس، در اثر پیشرو شاخصههای مربوط به ورزش و تربیت بدنی در آموزههای قرآن و اهل بیت (ع) تهیه میشود و در اختیار علاقه مندان قرار میگیرد.
ساختار اثر
در این اثر، پس از مفهوم شناسی سبک زندگی اسلامی و مبانی و گستره سبک زندگی و مفهوم شناسی، تاریخچه و اهمیت اهداف ورزش تبیین شده است.
نویسنده، در ادامه این اثر، فواید ورزش (پرورش روح، طبیعت شناسی، خودسازی، نشاط و شادابی، نظیم و برنامه ریزی) را مورد بحث و بررسی قرار داده است.
«اقسام ورزش» از دیگر مباحث این اثر است که در این راستا به ورزشهای شنا، اسب سواری، شترسواری، تیراندازی، شمشیربازی، کوه نوردی، پیاده روی، وزنه برداری، پرتاب نیزه اشاره شده و به آموزههای قرآن و اهل بیت (ع) در خصوص ورزشهای مذکور اشاره شده است.
نویسنده در این اثر، به «آداب ورزش بر اساس آموزههای قرآن و اهل بیت (ع)» میپردازد که این آداب عبارتند از: حفظ و تداوم رشته ورزشی، میانه روی در ورزش، و پذیرش قانون مسابقه.
سپس، «اخلاق ورزشکار بر اساس آموزههای قرآن و اهل بیت (ع)» اعم از مبارزه با هوای نفسانی، صداقت و راستی، عفو و گذشت، تواضع و فروتنی، میانه روی و بردباری تبیین شده است.
در پایان این اثر نیز به مباحثی همچون الگوهای ورزشی، ورزش کودکان، مسابقات ورزشی، ورزشهای مضر و حرام، ورزش پهلوانی، ورزش پهلوانی و تشیع از نگاه اسلام پرداخته شده است.
برشی از اثر
امام سجاد (ع) میفرماید: «پیامبر اکرم (ص) در مسیر بازگشت از جنگ تبوک در حالی که بر شتری سوار بود، با اسامه که بر شتری به نام "عَضباء" سوار بود، مسابقه داد. عَضباء {از شتر پیامبر (ص)} پیشی گرفت. مردم {تماشاگر فریاد میزدند و} میگفتند: رسول خدا (ص) برنده شد؛ ولی رسول خدا (ص) میفرمود: {این طور نیست؛ بلکه من باختم و} اسامه برنده شد».