کرمانشاه- مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی میراث‌فرهنگی کشور با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ثبت جهانی طاق بستان، گفت: احداث تله کابین در حریم این اثر تاریخی بررسی می‌شود.

رضا سامه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص پروژه تله کابین طاق بستان کرمانشاه، اظهار کرد: در مورد یک موضوع حقوقی دنبال راه حل کارشناسی هستیم و از فرصت گفتگو برای حل این مشکل استفاده می‌کنیم.

مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی میراث‌فرهنگی کشور، افزود: مسئولیت‌هایی بر عده ما است که از ضوابط متقن و قوانین مشخص که نشأت گرفته و ماهیت وزارت‌خانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر مبنای این قوانین شکل گرفته است.

مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی میراث‌فرهنگی کشور تصریح کرد: در موضوع تله کابین طاق‌بستان با عرصه‌ای مواجه هستیم که کاملاً متفاوت است و افق ما برای این اثر تاریخی ثبت جهانی است.

سامه با بیان اینکه افزایش تعداد ثبت‌های جهانی علاوه بر ارتقای منزلت و جایگاه کشور رونق گردشگری را نیز به دنبال دارد، بیان کرد: طاق‌بستان برای ثبت جهانی دست به نقد است و با یک همت می‌تواند استانداردهای ثبت جهانی را کسب کند.

وی با بیان اینکه باید با حفاظت از اثر موانع را رفع و شرایط را آماده ثبت جهانی کنیم، گفت: هم اکنون در مجموعه طاق‌بستان گرفتاری‌هایی داریم که اگر رفع نشوند امکان ثبت وجود ندارد و در کنار اینها اگر یک پروژه جدید را شروع کنیم به این مشکلات اضافه می‌شود.

مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی میراث‌فرهنگی کشور با طرح این پرسش که آیا ثبت جهانی اساساً اولویت استان کرمانشاه است، عنوان کرد: آیا ما منافع بلند مدت کشور و استان را باید فدای یک اتفاق کنیم.

سامه گفت: در سایت‌های تاریخی برای اجرای هرگونه تأسیسات قائل به بازگشت پذیری هستیم که بشود سریع به حالت قبل بازگشت و اصولاً احداث تأسیسات سنگین و غیر قابل بازگشت در دستور کار نیست.

وی با تاکید بر اینکه احداث تله‌کابین در طاق‌بستان نیازمند بررسی دقیق است، گفت: اگر ما مجوز دادیم و یونسکو تله کابین را به عنوان مانع ثبت جهانی مطرح کرد، تکلیف چیست؟ ما باید دقت کنیم که دچار خطایی نشویم آیندگان ما را نبخشند.

مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی میراث‌فرهنگی کشور تاکید کرد: با بررسی کارشناسی کامل سطح مغایرت تله کابین با ثبت جهانی طاق‌بستان نظر نهایی خود را در آینده نزدیک برای احداث یا ممانعت از آن اعلام می‌کنیم.