ارومیه - مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشورگ فت: سالانه ۱۶.۴ تن در هکتار خاک در کشور فرسایش می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ جزی عصر یکشنبه در کارگاه آموزشی و طرح مشکلات آبخیزداری ۱۰ استان کشور در ارومیه با بیان اینکه خاک یک ماده با ارزش حتی مهمتر از آب است و ساخت یک سانت از آن ۷۰۰ سال طول می‌کشد و حفاظت از خاک همکاری تمام ارگان‌ها و مشارکت مردم را می‌طلبد، افزود: ۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشور دچار فرسایش آبی است و به طور متوسط سالانه ۱۶.۴ تُن در هکتار فرسایش خاک داریم.

معاون آبخیزداری، مراتع و بیابان منابع طبیعی کشور نیز در این کارگاه آموزشی از اجرای ۵۰ هزار هکتار طرح آبخیزداری در عرصه‌های منابع طبیعی استان خبر داد، گفت: در ۱۲۰ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کشور باید طرح آبخیزداری انجام شود.

حسن وحید گفت: طرح آبخیزداری در ۳۰ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کشور اجرا شده است که باقی عرصه‌ها در طول برنامه ۷ و۸ توسعه با حمایت تمام ارگان‌ها و مشارکت مردم به اتمام خواهد رسید.

وی افزود: آذربایجان غربی غربی یکی از، استان‌ها متنوع از نظر منابع طبیعی است که یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی این استان مطالعات آبخیزداری و ۵۰ هزار هکتار طرح آبخیزداری اجرا شده است که در کنترل سیلاب‌ها و ذخیره منابع آب نقش مهمی دارد.

وحید با اشاره معضلات زیست محیطی در کشور و نقش مردم در کاهش این معضلات، بیان کرد: مشارکت مردم در عرصه‌های منابع طبیعی منجر به کاهش مخاطرات زیست محیطی همچون سیلاب، فرسایش خاک و موارد دیگر خواهیم بود.

میرصمد موسوی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری آذربایجان‌غربی گفت: در سال جاری ۳۹ طرح آبخیزداری با اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومان در عرصه‌های منابع طبیعی استان اجرا شده است.

آبخیز داری نقش مهمی در کنترل سیلاب‌ها و حفاظت خاک، تغذیه سفرهای آب زیر زمینی و بالا بردن تولید محصولات با استفاده از دانش و تجربه را دارد.

کارگاه آموزشی باهدف بررسی مشکلات طرح‌های آبخیزداری کشور با حضور استان‌های اصفهان، کرمان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و یزد در آذربایجان غربی تا ۲۳ آبان ماه برگزار خواهد شد.