مشهد- رئیس اداره اسناد تاریخی کتابخانه آستان قدس رضوی گفت: قدیمی‌ترین سند حرفه کتابداری در کتابخانه این آستان از سال ۱۰۰۹ قمری یعنی ۴۳۵ سال پیش و مقارن با دوره صفویه به جای مانده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، الهه محبوب اظهار کرد: در سند حرفه کتابداری به کتاب‌ها و قرآنهای موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی و پرداخت حقوق به کتابداران اشاره شده است.

رئیس اداره اسناد تاریخی کتابخانه آستان قدس رضوی بیان کرد: در آن دوران وظیفه کتابدار، نظارت بر همه امور کتابخانه اعم از تحویل گرفتن کتاب‌های صحافی شده، وقفی و نذری و امانت کتاب به مراجعان بود و تا اواسط دوره قاجار کتابدار به نوعی رئیس کتابخانه نیز محسوب می‌شد.

وی ادامه داد: از دوره قاجار با ایجاد شغل ریاست کتابخانه، بسیاری از این امور به رئیس کتابخانه واگذار شد. کتابدارها را شاهان منصوب می‌کردند و افرادی فاضل و دانشمند برای این کار گمارده می‌شدند و خاندان دانشمند دوست محمد استرآبادی در قرن ۱۱ هجری قمری از جمله خاندان‌هایی بودند که سالیان سال کتابداری کتابخانه آستان قدس رضوی را بر عهده داشتند.

محبوب گفت: اسناد مختلف به مشاغلی از جمله ناظم، معاون، امین، مشرف، ضابط، مدرس، فراش، دربان، خادم و طغرانویس در کتابخانه اشاره دارد که در دوره قاجار با توسعه کتابخانه‌ها ایجاد شد.

رئیس اداره اسناد تاریخی کتابخانه آستان قدس رضوی افزود: با توجه به وقفی بودن کتاب‌ها، حفاظت از آنها وظیفه بزرگی را ایجاد می‌کرد و همین موضوع باعث تداوم و جاودانگی کتابخانه آستان قدس رضوی تا به امروز بوده است.