اصفهان - مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به راهکارهای تشخیص یک کتاب خوب گفت: سرانه مطالعه ایرانیان از کتاب‌های خوب باید به سطحی متناسب با عظمت و سابقه تاریخی و تمدنی ما برسد.

حجت الاسلام علی محزونیه در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه عادت به مطالعه و کتاب خوانی دارای آثار و فواید بیشماری نظیر بالا بردن سطح معلومات، استفاده از تجربیات دیگران، پویایی و نشاط روحی و غیره است، اظهار کرد: امروزه از سویی وقتی قدم در کتابفروشی‌ها و یا کتابخانه‌ها می‌گذاریم با حجم انبوهی از کتاب‌های مختلف و متنوع از نویسندگان گوناگون روبرو می‌شویم که ما را در انتخاب، دچار تحیر و سرگردانی می‌نماید.

وی افزود: از سویی دیگر با توجه به محدودیت زمان و حوزه‌های متنوعی که باید بنا به شرایط زندگی حداقل آگاهی‌هایی را درباره آنها داشته باشیم فرصت این را نداریم که به صورت آزمون و خطا دست به سوی هر کتابی دراز نموده و مقداری از آن را مطالعه نموده تا ببینیم اگر آن کتاب به کار ما می‌آید مطالعه آن را ادامه داده و در غیر این صورت آن را کنار بگذاریم.

ملاک و معیارهای تشخیص کتاب‌های مناسب و مفید

مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با اشاره به اینکه سرانه مطالعه ایرانیان از کتاب‌های خوب و مفید باید به سطحی متناسب با عظمت و بزرگی فرهنگ و سابقه تاریخی و تمدنی ما برسد، تاکید کرد: بر اساس مطالبی که بیان شد این سوال به ذهن هر انسانی که می‌خواهد دست به یک مطالعه مفید و مطلوب بزند خطور می‌کند که بر اساس چه ملاک یا معیارهایی باید کتابی مناسب و مفید را از بین کتاب‌های مختلف تشخیص داده و به مطالعه آن بپردازیم.

وی با اشاره به راهکارهای تشخیص کتاب‌های خوب و مفید تاکید کرد: یکی از راهکارهای مناسب برای تشخیص و انتخاب کتاب‌های مفید و مناسب مراجعه به افراد متخصص و مشورت با ایشان می‌باشد در هر زمینه که می‌خواهید مطالعه کنیم خوب است با افراد متخصص مشورت نموده و به انتخاب و مطالعه کتاب بپردازیم.

محزونیه گفت: یکی دیگر از راهکارهای مناسب دیگر برای تشخیص و انتخاب کتاب‌های مفید رجوع به نشریات و مجلاتی است که در آن به معرفی کتاب‌های مفید و مناسب پرداخته شده است تا از این طریق کتاب‌های مفید و مناسب را تشخیص و به مطالعه آنها بپردازیم.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از راهکارهای مناسب دیگر برای تشخیص و انتخاب کتاب‌های مفید رجوع به نشریات تخصصی است که امروزه در حوزه‌ها و علوم مختلف چاپ می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه و کتابشناس با اشاره به اینکه یکی دیگر از راهکارهای مناسب جهت تشخیص و انتخاب کتاب‌های مفید این است که ببینیم در منابع مکتوب و غیر مکتوب چه کتاب‌هایی مورد ارجاع و استناد زیاد واقع می‌شوند، ابراز کرد: معمولاً کتاب‌های مرجع و اصلی توسط افراد در آثارشان مورد استناد و ارجاع زیاد واقع می‌شوند و ما از این طریق می‌توانیم کتاب‌های مفید و مطلوب را تشخیص و مورد مطالعه قرار دهیم.

نگاهی به فهرست ابتدا و انتهای کتاب

وی بیان کرد: یکی دیگر از راهکارهای مناسب جهت تشخیص و انتخاب کتاب‌های مفید این است که هنگامی که می‌خواهیم کتابی را برای مطالعه انتخاب نمائیم نگاهی به فهرست مطالب آن کتاب در ابتدای آن و فهرست منابع در انتهای آن کتاب بیاندازیم؛ هرچه یک کتاب از گستردگی منطقی مباحث در فهرست مطالب و تنوع منابع و استفاده از منابع دست اول در فهرست منابع برخوردار باشد از ارزش و جایگاه بیشتری برخوردار بوده و ما می‌توانیم آن را انتخاب و مورد مطالعه قرار دهیم اما باید تاکید کنیم که این راهکار برای کسانی قابل استفاده است که تا حدودی اهل مطالعه باشند.