گروه های سیاسی رقیب در سودان برای پایان دادن به بن بست سیاسی به چارچوبی توافقی دست یافتند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، رقبای نظامی و سیاسی در سودان روز چهارشنبه به یک توافق اولیه برای حل بحران سیاسی چند ماهه این کشور دست یافتند.

در همین ارتباط، ائتلاف اپوزیسیون نیروهای آزادی و تغییر (FFC) در بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف از این قرارداد پایان دادن به کودتای نظامی سال گذشته و تعیین قوانین جدید برای حاکمیت غیرنظامی است که با برگزاری انتخابات دنبال خواهد شد.

در این بیانیه آمده است که به زودی توافق نهایی بین دو طرف امضا خواهد شد. در بیانیه مذکور گفته شده است: «هدف این قرارداد رسیدگی به مسائل مربوط به عدالت انتقالی، اصلاحات در بخش نظامی و امنیتی و بازنگری در توافقنامه صلح جوبا است.»

سودان از اکتبر ۲۰۲۱ که ارتش دولت انتقالی «عبدالله حمدوک»، نخست وزیر را برکنار و وضعیت اضطراری اعلام کرد، بدون دولت فعال بوده است، اقدامی که توسط نیروهای سیاسی به عنوان کودتای نظامی محکوم شده است.

دو طرف در هفته‌های اخیر تحت نظارت سازمان ملل متحد برای دستیابی به توافقی برای حل بن بست سیاسی این کشور مذاکراتی را دنبال کرده اند.

توافق میان گروه‌های رقیب در سودان در حالی بدست آمده که چند روز پیش از این، «عبد الفتاح برهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان به سیاستمداران درباره دخالت در ارتش هشدار داده و تاکید کرده بود که اجازه انحلال ارتش را نمی‌دهیم.

وی افزود: ما به دنبال تشکیل دولت غیر نظامی هستیم و برای حفاظت از این دولت تلاش می‌کنیم و اگر این دولت از مسیر خود منحرف شود ما حضور داریم و اجازه این اقدام را نمی‌دهیم. رئیس شورای حاکمیتی سودان ادامه داد: ارتش به دنبال تشکیل دولت غیر نظامی است و هر کس از دولت نظامی سخن بگوید او دشمن ما است.

برهان تاکید کرد: ما به شما اطمینان می‌دهیم که به مسیر خود برای تحقق ثبات و حفظ یکپارچگی سودان ادامه خواهیم داد و روابط با کشورهای همسایه شفاف و بدون تنش خواهد بود.

عبدالفتاح برهان روز یکشنبه گذشته نیز در سخنرانی در یک پایگاه نظامی در شمال خارطوم پایتخت سودان گفته بود: ما از احزاب سیاسی خواستیم که مذاکره کنند و هیچ گروه یا حزبی نباید انتظار داشته باشد همه طرف‌ها از طرحی که او ارائه کرده است، پیروی کنند. همه باید بدون قید و شرط پای میز مذاکره بنشینند.

رئیس شورای حاکمیتی سودان افزود: ارتش از هیچ گروه و حزب خاصی جانبداری نخواهد کرد و نیروهای مسلح و نظامی، خطوط قرمزی هستند که نباید به آن متعرض شد. ما به کسانی که می‌خواهند پشت ارتش پنهان شوند هشدار می‌دهیم و به ویژه به دو گروه «کنگره ملی» یا «نهضت اسلامی» اعلام می‌کنیم که دور شوید و دست از نیروهای مسلح بردارید. ما با انقلاب هستیم و اجازه بازگشت رژیم حاکم سابق را نخواهیم داد. ارتش، کنگره ملی را به قدرت برنمی‌گرداند؛ ۳۰ سال در رأس قدرت بودن برای شما کافی است.

برچسب‌ها