شیراز- نماینده مردم داراب، استهبان و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی گفت: قانون امنیت غذایی به زودی در کشور اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد عسکری عصر شنبه در شورای اداری استان فارس بیان کرد: دشمن تمام ظرفیت‌های خود را برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی جمع کرده و می‌توان با نگاه هم افزایی و همکاری زمینه از بین بردن این توطئه‌ها را ایجاد کرد.

وی ادامه داد: یکی از عوامل مهم جامعه موضوع امنیت غذایی است و مناقشاتی که در منطقه روی داد شاهد افزایش اهمیت امنیت غذایی در منطقه هستیم.

عسکری یادآور شد: استان فارس دارای جایگاه ویژه ای در تأمین امنیت غذایی ایران داشته و می‌تواند عاملی برای توسعه جامعه باشد و می‌تواند سه برابر صنعت به ایران کمک کند.

او افزود: حوزه کشاورزی دارای چالش‌هایی است که اگر به این چالش‌ها توجه نشود مشکلات اساسی در این حوزه خواهیم داشت از جمله این موضوعات می‌توان به نهادهای دامی است و واردات در این حوزه اشاره کرد.

عسکری تاکید کرد: اگر سه استان کشور با برنامه حرکت می‌کردند می‌توانستیم نیازهای نهاده‌های دامی کشور را برطرف کرد از جمله این استان‌ها که می‌توانستند این مشکل را برطرف کنند می‌توان به سیستان و خوزستان اشاره کرد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: قانون امنیت غذایی در مجلس مورد تصویب قرار گرفت و این قانون دارای ١۵ بند بوده و این قانون به زودی در کشور اجرایی خواهد شد.

به گفته عسکری پیشتر در شورای اقتصاد در حوزه قیمت گذاری محصولات کشاورزی اقدام می‌کردند اما اکنون شورای قیمت گذاری در مجلس ایجاد شده و افرادی نسبت به قیمت گذاری اقدام می‌کنند که در این حوزه دست اندرکار هستند.

او در ادامه تصریح کرد: فارس ظرفیت‌های منحصر به فردی داشته و ١١ درصد از تولیدات کشاورزی کشور مربوط به فارس است و می‌توان با برنامه ریزی زمینه افزایش تولیدات محصولات کشاورزی در استان را فراهم کرد.

به گفته عسکری بروکراسی اداری در استان فارس عاملی برای عدم توسعه یافتگی در حوزه کشاورزی بوده و دستگاه‌های متولی نتوانسته اند همگام با دولت زمینه از ببین بردن سدها را فراهم کنند.

وی افزود: دستگاه‌های متولی در حوزه کشاورزی باید برنامه ریزی مدونی برای توسعه اقتصاد کشاورزی داشته باشند تا بتوان با بهره گیری از برنامه هفتم توسعه عاملی برای رشد فعالیت‌های اقتصادی حوزه کشاورزی را فراهم نمود.

عسکری معتقد است ۴٠ درصد از اشتغال کشور به مشاغل حوزه کشاورزی ارتباط دارند این در حالی است که بانک‌های استان فارس از تکالیف خود برای ارائه تسهیلات به بخش کشاورزی عقب بوده که این موضوع مصداق ترک فعل مدیران است.

نماینده مردم داراب در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فارس استان پایلوت برای صادرات محصولات کشاورزی در لایحه بودجه سال آینده قرار داده شده این در حالی است که فارس پیش نیازهای لازم برای صادرات محصولات کشاورزی را ندارد.

وی افزود: فارس حتی در زمینه جذب سرمایه گذار نیز نتوانسته اقدامات خوبی انجام دهند.

عسکری معتقد است می‌توان با نقش راه حوزه کشاورزی و با توجه به نزدیکی استان به کشورهای حوزه خلیج فارس می‌توان جایگاه ویژه ای در بازارهای هدف داشت در این میان نباید فراموش کرد که پایانه‌های صادراتی استان فارس نسبت به استان‌های همجوار وضعیت نامناسب‌تری دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: در سالیان قبل استان فارس نان استان‌های هم جوار را تأمین کردیم و آنها به صنعت رسیدند اما فارس نه تنها صنعتی نشد بلکه کشاورزی ان نیز از بین رفت.