تبریز-رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با اشاره به تهیه برش استانی سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور در پنج محور اساسی گفت: لازم است منابع مالی مورد نیاز این سند تأمین شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد فرشکاران در نشست تخصصی اعضای دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی استان‌های البرز، همدان، زنجان و آذربایجان‌شرقی، در تبریز اظهار کرد: با توجه به تدوین سند بالادستی نقشه مهندسی فرهنگی کشور تلاش کرده‌ایم برش استانی این سند را در پنج محور اساسی تهیه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کمیته تخصصی مسئله‌یابی فرهنگی استان، مسائل اساسی فرهنگی استان را از طریق گردآوری و بررسی اسناد و مطالعات پیشین و پس از برگزاری جلسات فشرده علمی و مشورتی، احصاء و ضمن طرح در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان در پنج محور تصویب کرد.

فرشکاران ادامه داد: پس از احصاء مسائل استان، برای هر مسأله پنج اقدام طراحی و تصویب شد و برای هر اقدام برنامه عملیاتی و نگاشت نهادی اجرایی سازی نقشه طراحی شد.

وی افزود: تعداد ۳۹ برنامه و فعالیت از این محورها احصاء شده و پنج کمیته تخصصی و ۱۱ دستگاه اجرایی درگیر این سند هستند.

فرشکاران در ادامه به اهمیت فرهنگ در تمام حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اشاره و اضافه کرد: فرهنگ باید در دو بعد فردی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی اذعان داشت: تمام الگوهای پیشرفت و توسعه در سایه ارتقا فرهنگی شکل می‌گیرد و در صحنه‌های مختلف اقتصادی جامعه هم فرهنگ، اهمیت خود را نشان می‌دهد.

فرشکاران یادآور شد: در طول چهار دهه گذشته در حوزه فرهنگ اقداماتی صورت گرفته، اما گستردگی حوزه فرهنگ زیاد است و نمی‌توان در این بخش با سرمایه گذاری‌های سریع به نتایج آنی و فوری دست یافت.

وی ادامه داد: یکی از مسائل بسیار اساسی در حوزه فرهنگ گسست نسلی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ اگر حلقه‌های ایجادی و ایجابی فرهنگ به صورت منطقی کنار هم قرار بگیرند پاسخگویی فرهنگ هم میسر خواهد شد.

فرشکاران اظهار کرد: ظرفیت‌های فرهنگی کشور بسیار بالا بوده و اندکی تغییر مسیر و فرایندها می‌تواند بسیاری از مسائل را حل کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی هویت، خودباوری و اعتقاد به اهداف را ناشی و ساطع از فرهنگ دانست و گفت: نگرش محتوایی در حوزه فرهنگ قطعاً کارساز خواهد بود.