به گزارش خبرگزاری مهر، یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر ادبی، در این جلسه که عصر سهشنبه ،۸ آذر ۱۴۰۱ در سالن شماره ۴۰۷ حوزه هنری برگزار شد، ماجرای ضحاک را به تعبیر جماعت مزدیسنا، پیروان آئین زرتشت، هزاره اهریمن عنوان کرد و سپس به بحث جاودانگی از نگاه «هرمزد» پرداخت و گفت: هرمزد با خرد فرانگری که دارد، ترجیح میدهد جاودانگی انسان را نه در این جهان بلکه در آن جهان دیگر بیندازد و به همین خاطر، پیروزی اهریمن را در ابتدای پازل میگذارد اما در پایان یا فینال برنده خودش است.
این پژوهشگر در ادامه با اشاره به اینکه وقایع شگرف در روزگار شهریاران شگرف اتفاق میافتد اظهار کرد: زال فرزندش را نخواست و دور انداخت اما این اتفاق، یک جریان تازه به راه انداخت.
میرشکاک در ادامه این مبحث، شاهنامه فردوسی را اثری دانست که با یکبار و دهبار خواندن نمیتوان به عمق و انتهای آن رسید و گفت: شاهنامه یک پازل است و یکی از این پازلها، همین دوره «اهورامزدا» است که تولد «زال» هم در آن است و در اینجاست که اسطوره به تاریخ تبدیل میشود.
میرشکاک در ادامه ضمن ابراز تأسف از منقطع شدن رابطه جامعه امروز با اسطورههایشان گفت: البته هنوز در بخشهایی از ایران، از اندیمشک بگیر تا کردستان ایران و بخشهایی هم از ترکیه، هنوز با اسطوره مکتوب سر و کار داریم، اسطورهای که میتوان با چشم دید.
این شاعر در ادامه، زندآگاهی شرقی را همان علم هرمنوتیک پنداشت و افزود: زندآگاهی با ظهور «زال» شروع میشود چون زال پرورده «سیمرغ» است.
وی در این باره گفت: زندآگاهی شرقی، همزمان دو وجه را مشاهده کردن است و میتوان گفت که سیمرغ هم، همان «هرمس» است اما نه این هرمسهای سی و چهل گانهای که از آنها یاد شده است.
میرشکاک در ادامه به احیای هویت دینی در کنار هویت قومی در شاهنامه توسط فردوسی اشاره کرد و گفت: یکی از عظمتهای فردوسی این است که به هر کجا از شاهنامه رجوع کنیم، میبینیم که فقط هویت قومی را احیا نمیکند بلکه هویت دینی را هم احیا میکند چون این دو هویت، دو روی یک سکه اند.
وی در ادامه با اشاره به «آنیما» و» آنیموس» در فلسفه یونگ افزود: سیمرغ نیز هم دارای وجه مادرانه است و هم وجه پدرانه که در همه عالم هم هستند.
سلسله درسگفتارهای شاهنامه، ساعت ۱۷ تا ۱۹ سهشنبههای هر هفته در حوزه هنری برگزارمی شود و عموم علاقهمندان و پژوهشگران میتوانند در آن حضور داشته باشند.