یزد- مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت: در حال حاضر استان یزد نزدیک به ۳۰ هزار معلول دارد که هزار و ۷۵۷ نفر از آنها در شهرستان اردکان ساکن هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا ابهت، ظهر دوشنبه در جشن روز جهانی معلولان اردکان اظهار داشت: در حال حاضر ۲۹ هزار و ۹۹۰ معلول زیر پوشش بهزیستی استان هستند که از این تعداد یک هزار و ۷۵۷ معلول در شهرستان اردکان هستند.

وی عنوان کرد: این واقعیت است که معلولیت محدودیت نیست و این ادعا را می توان با موفقیت ها و فعالیت های قابل قبول و ارزشمندی که جامعه معلولان در زمینه های تحصیلی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی کسب کرده اند، اثبات کرد.

ابهت ادامه داد: معلولان شهروندان جامعه هستند و باید به اندازه و به نسبت برابر با دیگر شهروندان از امکانات جامعه استفاده کنند و این امر جز با دسترس پذیری و مناسب سازی محیط ممکن نیست.

مدیرکل بهزیستی استان یزد، بزرگترین مشکل و دغدغه معلولان و کم توانان، دسترس ناپذیری اماکن عمومی، ادارات دولتی و بانکهای سطح شهر به علت عدم رعایت استانداردهای مناسب سازی عنوان کرد.

ابهت تاکید کرد: وظیفه تک تک مردم و مسئولان است که نسبت به اعاده حقوق حقه معلولان دست یاری به هم دهند و در ساختن شهری و جامعه‌ای در شأن آنان بکوشند، جامعه ای که هر شهروندش با هر درجه ای از توانایی و ناتوانی قادر به استفاده از امکانات شهری باشند و جامعه ای که معلولان نیز در آن نقش آفرین بوده و در فعالیتهای اجتماعی مشارکت کنند.

رئیس اداره بهزیستی اردکان نیز در این مراسم اظهار داشت: خدمات سازمان بهزیستی به معلولان شامل پرداخت هزینه های درمانی، خرید و در اختیار گذاشتن وسایل کمک توانبخشی، پرداخت مستمری ماهانه، ارائه خدمات درمانی و توانبخشی، مساعدت در زمینه تامین مسکن معلولان، پیگیری امور اشتغال معلولان در ادارات دولتی و نیز ایجاد فرصت‌های شغلی در بخش خصوصی و خود اشتغالی، برگزاری اردوهای تفریحی ورزشی و فرهنگی و … است.

پایه‌دار تاکید کرد: سازمان بهزیستی همچنین خدمات پیشگیرانه متعددی از قبیل خدمات مشاوره ای پیش از ازدواج، انجام مشاوره ژنتیک، طرح سنجش تنبلی چشم، طرح غربالگری شنوایی نوزادان را به عموم جامعه ارائه می کند.

ااجرای گروه سرود ناشنوایان «آوای سکوت»، اجرای نمایش طنز و قرائت مقاله توسط روشندل اردکانی، فاطمه هاتفی از دیگر بخشهای این مراسم بود.