گرگان- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: تاکنون بیش از سه هزار هکتار از اراضی آبی کشت گندم در گلستان تحت پوشش طرح کشت قراردادی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر منوچهری صبح سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: کشت قراردادی گندم با هدف حمایت از کشاورزان در استان اجرا می‌شود و تاکنون بیش از سه هزار هکتار از اراضی آبی کشت گندم در گلستان تحت پوشش این طرح قرار گرفته است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان توضیح داد که در این طرح مزایای خوبی دیده شده که گندم‌کاران با استفاده از آن می‌توانند محصول خود را با سهولت بیشتری تولید و در قالب خرید تضمینی به دولت تحویل دهند.

وی با اشاره به مراحل عقد قرارداد میان کشاورزان با دولت در جریان اجرای این طرح، بیان کرد: فرآیند ثبت نام در نرم افزار ساده است و با استفاده از کد ملی و شماره تماس کشاورز انجام می شود.

منوچهری با بیان اینکه طرح کشت قراردادی گندم در استان تنها برای گندم آبی است، تاکید کرد: حتی کشاورزانی که کشت خود را انجام داده‌اند هم می‌توانند قرارداد یاد شده را امضا و از مزایای در نظر گرفته شده در این طرح از جمله در بحث کود، بیمه و کرایه حمل محصول استفاده کنند و در پایان هم محصول خود را در قالب خرید تضمینی به دولت تحویل دهند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: در این طرح کشاورزان پس از عقد قرارداد می‌توانند تنها با پرداخت ۵۰ درصد مبلغ کل خرید کود، از برخی کودهای شیمیایی یارانه‌ای همچون فسفاته و پتاسه استفاده کنند، ۵۰ درصد باقیمانده مبلغ این محصول در زمان تحویل گندم توسط کشاورزان به دولت از قیمت قابل پرداخت به آنان کسر می‌شود.

وی افزود: همچنین کشاورزان شرکت کننده در این طرح می‌توانند محصول خود را بیمه کنند، هزینه بیمه‌نامه هم مانند نحو خرید کود در زمان تحویل گندم کشاورزان به دولت از مبلغ قابل پرداخت به آنها کسر می‌شود.

منوچهری با اشاره به این‌که دولت در این طرح برنامه‌ای هم برای پرداخت کمک هزینه حمل محصول از مزرعه تا محل خرید گندم به کشاورزان دارد، در جریان این برنامه حمایتی بابت حمل هر تن گندم‌ مبلغ ۱۰۰‌ هزار تومان به کشاورزان پرداخت می‌شود.