قزوین- رئیس پارک علم و فناوری قزوین با تاکید بر اینکه قزوین یک شهر دانشگاهی بوده و در تولید علم نیز فعال است عنوان کرد: استان قزوین به تنهایی می‌تواند به ناحیه نوآوری تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر احمدی در مراسم نکوداشت هفته پژوهش و فناوری استان قزوین که ظهر چهارشنبه در سالن جلسات امیرکبیر دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ۲۰ غرفه نمایشگاهی توسط دانشگاه‌ها و دستگاه‌های استان در محل نمایشگاه فعال شدند و آخرین دستاوردهای خود را ارائه دادند حدود ۲۲ فناوری توسط پارک علم و فناوری ارائه داده شد و ۶ کارگاه آموزشی در کنار نمایشگاه برگزار شد.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین بیان کرد: در سال جاری به سبب برگزاری طرح راهیان پیشرفت که در راستا ترویج و معرفی داشته‌های خود اجرا شد ۱۰ تور فناوری از دانشگاه‌ها و مدارس طی گروه‌های ۶۰ تا ۸۰ نفره اتفاق افتاد که این طرح می‌تواند در نمایشگاه‌های دیگر استان نیز برگزار شود.

وی با بیان اینکه ۸ فناور از نمایشگاه‌ها برگزیده شدند بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان مختص افراد فنی نیست و شرکت‌های دانش بنیان در رشته علوم انسانی به عنوان شرکت‌های خلاق معرفی می‌شوند و در حوزه‌های فناوری‌های نرم فعال هستند

این مسئول تاکید کرد: خانه خلاق در استان وجود دارد که می‌تواند از شرکت‌هایی که در حوزه تولید محتوا، فناوری نرم، علوم انسانی و فرهنگ حمایت کند که این امر می‌تواند کمک کننده جهش علم و فناوری باشد.

وی افزود: نمایشگاه موجود و نمایشگاه‌هایی که به صورت پراکنده طی سال برگزار می‌شود در شأن استان نیست و این در حالی است که استان قزوین جزو ۶ استان برتر در حوزه صنعت و کشاورزی است بااین حال شرایط کنونی شایسته استان نیست.

این مسئول با تاکید بر اینکه قزوین یک شهر دانشگاهی بوده و در تولید علم نیز فعال است عنوان کرد: استان قزوین به تنهایی می‌تواند به ناحیه نوآوری تبدیل شود.

وی با بیان اینکه سیاست ما برداشتن مرزهای بین پارک علم و فناوری و دانشگاه‌ها است تصریح کرد: پیشنهاد ما تشکیل نمایشگاه با برند استانی است که در آن دستاوردهای استان به صورت جدی تعریف شود و ما بتوانیم یک نام مناسب برای آن انتخاب کرده و یک روز از تقویم را به آن اختصاص دهیم.

احمدی با اشاره به اینکه پژوهش سکوی پرتاب تولید علم و فناوری است عنوان کرد: رتبه ما در حوزه تولید علم ۱۵ و در حوزه نوآوری ۵۳ است که در این بین تولید علم در کشور به خوبی انجام شده اما هنوز به مرحله ثروت و محصول نرسیده است.

وی در پایان گفت: قانون جهش دانش بنیان محصول تلاش‌های حوزه فناوری است که در یکی از بندهای آن قید شده شرکت‌های بزرگی که مالیات پرداخت می‌کنند می‌توانند بجای پرداختن مالیات هزینه آن را صرف قراردادهای پژوهش در دانشگاه کنند که این مسئله به نفع دانشگاه‌ها خواهد بود و دانشگاه‌ها باید از این ظرفیت استفاده کنند.