مشهد ـ مشاور عالی فرمانده کل سپاه گفت: اشکال ما در این است که تصویر اجرای احکام و برخورد با فساد را به خوبی نمایش ندادیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسین طائب ظهر پنج‌شنبه در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ضمن قدردانی از بیان نکات دانشجویان، اظهار کرد: مطالبی بیان شد که بخشی از آن ناظر به تغییر واقعیت و برخی ناظر بر تغییر در تصویر واقعیت است.

وی افزود: برخی موضوعات درست است اما در اطلاع رسانی ضعف داشتیم، تصویری که در ذهن افراد شکل گرفته درست نبوده، باید بگویم تصویر فساد از خود فساد بزرگ‌تر است، مبارزه با فساد داریم اما تصویر مبارزه با فساد از آن کوچک‌تر است.

مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان این‌که در بیان فساد آزادی‌مان صد درصدی است و این را همه می‌گویند، ابراز کرد: انتخابات می‌شود بیان می‌کنیم، در رقابت سیاسی بیان می‌کنیم، دشمن هم انگیزه دارد ما را منتسب کند به فساد سیستماتیک، او هم می‌گوید، خودمان دادگاه برگزار می‌کنیم که بگوییم مبارزه می‌کنیم اما چون در روشمان و در رسانه درست عمل نمی‌کنیم، به جای اینکه تصویر مبارزه با فساد بزرگ شود، تصویر فساد بزرگ‌تر می‌شود.

وی با بیان این‌که برای یک پرونده پنج، شش جلسه دادگاه برگزار می‌کنیم و بررسی دقیقی انجام می‌دهیم، تصریح کرد: آخر سر دادگاه که تمام می‌شود، چه می‌گوئیم؟ قاضی باید با مستشارانش بنشیند، همه پرونده‌ها را با دفاعیه‌ها جمع بکند و حکم را بدهد، موقعی که حکم را می‌دهد، اگر دادگاه ویژه نباشد متهم فرصت دارد ۲۰ روز تجدیدنظرخواهی کند، تجدیدنظرخواهی می‌کند و پرونده به دادگاه هم عرض می‌رود، چند ماه دوباره باید بررسی کنند، بررسی دوباره بعضی مواقع به سال طول می‌کشد، در نهایت بگوید یا حکم را اصلاح کن یا تأیید می‌کند، وقتی تأیید شد، در تلویزیون یک اطلاعیه می‌خوانیم، ببینید چند فریم می‌نشیند؟

مبارزه با فساد را به افکار عمومی نشان نمی‌دهیم

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه اضافه کرد: می‌گوئیم این فسادها انجام شد، اینقدر محکوم شدند پول را به بیت‌المال برگردانند، اینقدر هم جریمه شدند، اینقدر هم زندان، نهایت آن این است که یک تصویر سه دقیقه‌ای یا هفت دقیقه‌ای پخش می‌کنیم و سیر پرونده را بیان می‌کنیم، شما قضاوت کنید آن تصویر فساد بزرگ‌تر می‌شود یا تصویر مبارزه با فساد؟

وی با تأکید بر این‌که رسانه باید پا به پای اجرای احکام باشد، خاطرنشان کرد: آن مقطع در سیستم امنیتی هرچه دنبال می‌کردیم که دوربین صداوسیما در اجرای احکام باید پا به پا بیاید، انجام نمی‌شد، شما می‌آیید فساد را نشان می‌دهید اما اجرای مبارزه با فساد که رفتیم این اموال را برگرداندیم را به افکار عمومی نشان نمی‌دهیم.

طائب افزود: مبارزه با فساد زیاد شد، ده‌ها هزار میلیارد تومان پول در پرونده فساد رسیدگی شد، ۹۰ درصد این‌ها به بیت‌المال و بانک‌ها برگشت اما تصویر جامعه این نیست؛ تصویر جامعه از فساد بزرگ‌تر است، باید این تصویر را درست کنیم.

وی بر لزوم پاسخ به ابهامات افکار عمومی تأکید کرد و گفت: موضوع ۹۲ هزار میلیارد تومانی مطرح می‌شود، وضعیت فولاد را بررسی کنید، در یک مسئله‌ای یک کسی این را اعلام می‌کند، یک حرکت خلاف را بیان می‌کند، واقعأ خلاف است، پرونده فساد را در همه جا ریز به ریز دنبال کردیم اما از طرف دیگر باید سریع این پرونده‌ها را ببندیم، این حق جامعه است.

ادعای تخلف ۹۲ هزار میلیاردی فولاد، خلاف واقع بود

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه اضافه کرد: دو هفته پیش در جمع دوستانی از مجلس گفتیم این را بیان کنید، فرض کنید سریع دادگاه بگذارند و دادگاه بگوید این نبود، افکار عمومی این را می‌پذیرد؟ راهش این است که دادگاه بگذارند، نماینده ای که این را مطرح کرده ادله‌اش را بیان کند، جواب بشنود و اینجا بتوانی افکار عمومی را پاک کنی اما چون زمینه فساد زیاد بوده، عدد ۹۲ هزار میلیارد تومان می‌نشیند بر افکار عمومی؟ متأسفانه ما سرمایه اجتماعی خودمان را مقدم بر سرمایه اجتماعی انقلاب می‌بینیم، زمانی که گفتم این خلاف است، خیلی‌ها گفتند چرا می‌گویی؟ من باید حق را بگویم، عزت را خدا می‌دهد، این حرفی که زدند خلاف است.

مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران به موضوع هواپیمای اوکراینی نیز اشاره و بیان کرد: در موضوع هواپیمای اوکراینی اشکال وجود دارد، ما پرونده‌هایی در افکار عمومی باز می‌کنیم اما نمی‌بندیم؛ هواپیمای اوکراینی چی بوده؟ این آدمی که پای اپراتوری نشسته، آدم متخصص بوده، اپراتور تازه کار نبوده، حرفه‌ای بوده، این هواپیما را موشک دیده، بحث جنگ الکترونیک مطرح بوده، همه این‌ها مطرح بوده، همان زمان هم وقتی می‌خواستند جواب دهند، آخر جمع‌بندی شد، نظرات مخالفی هم بود اما تصمیم گرفتند، آمدند و گفتند این اتفاق افتاده و دادگاه هم برگزار کردند اما واقعیت این است که اگر آن موشک بود و نمی‌زد، چطور قضاوت می‌شد؟

وی افزود: گفتند ۵ میلیارد تومان به هر نفر دیه پرداخت می‌شود، دیه‌ای یک عده در داخل گرفتند و عده‌ای نگرفتند، عده‌ای در خارج گرفتند و عده‌ای گفتند اگر بگیریم، یعنی قبول کردیم.

ایران در جریان هواپیمای اوکراینی صادق بود

طائب یادآور شد: این اتفاق آیا دفعه اول است یا در دنیا در چندین کشور پیشرفته اتفاق افتاده اما نیامدند صادقانه بگویند، بعضی مواقع بعد از چندین سال، بعد از ۲۰ سال، ۳۰ سال و گاهی بعد از ۵۰ سال گفتند آن هواپیمایی که آن دفعه خورد، اینطوری بود اما جمهوری اسلامی آمد ظرف ۴۸ ساعت بررسی اش را کرده و علی رغم اختلاف نظر کارشناسی، نظر غالب را بیان کرده، این باید افتخارش باشد، در ماجرای مهسا امینی عرض کردم که غفلت شد.

وی گفت: در حوزه حکمرانی، حکمرانی ما مبتنی بر مردم سالاری دینی است، یعنی چی؟ در انتخابات ۹۲ همه جریان‌های سیاسی در انتخابات نماینده داشتند، جریان اصلاحات و جریان اعتدال سه نماینده داشتند و از این طرف نیز اصولگرایان نماینده داشتند، علی رغم اینکه در ۹۲ فضای گفتمانی جامعه به نفع جریان اصولگرا بود، نظرسنجی جریان مقابل را ببینید، همه اصلاحات و همه رفتند، به آقای عارف گفتند برو کنار، همه آمدند پشت یک نماینده‌شان ایستادند، با ۰.۷ درصد اختلاف پیروز شد، ۸ سال دولت در اختیار یک جریان بود که اعتقاداتی در حوزه فرهنگ و سیاست داشت، شما می‌فرمایید چرا نفوذ؟ هنگامی که حاکمیت دوگانه می‌شود در مردم سالاری، چنین اتفاقی می‌افتد.

مشاور عالی فرمانده کل سپاه با بیان این‌که زمانی جریان حاکم بر دولت اجازه مبارزه با فساد نمی‌داد و جریان مبارزه با فساد به‌تدریج قدرت گرفت، افزود: سال ۷۲ مسئول ضد جاسوسی کشور بودم، روی همه سیستم‌های، اطلاعاتی اشراف داشتم، آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و اروپایی‌ها گفتند جنگ سخت تمام شد، ایران می‌خواهد وارد سازندگی بشود پس به دلار، متخصص و تکنولوژی نیاز دارد، علی‌رغم اینکه تحریم هستند، تکنولوژی را به دست می‌آورند و نیاز به متخصص دارند.

وی اضافه کرد: آنان می‌گفتند این‌ها نیروی خود را می‌فرستند اینجا تا متخصص تربیت کند، اینجا نفوذ شروع می‌شود، اینجا می‌شود فاسدسازی را اعمال کرد، آن زمان روی قراردادها تمرکز شد، اگر دانشجو می‌خواست برود، زبانش را باید آمریکایی‌ها به او درس می‌دادند.

برنامه‌ریزی عمیق نفوذ در ارکان مؤثر کشور

طائب به بیان خاطره‌ای از تجربه خود از عمق نفوذ در کشور پرداخت و گفت: اول انقلاب روی گروه‌های مارکسیستی کار می‌کردم، یادم است سال ۶۳ به حزب توده ضربه زدیم، مرکزیت حزب توده به وجود شبکه مخفی اعتراف کردند، گفتند زمانی که سال ۵۴، شوروی ما را خواست و گفت آمریکایی‌ها مجبورند بروند بیرون، این انقلاب پیروز می‌شود و حکومت شاه ساقط می‌شود، آدم‌های حزبی‌تان را که مشهور به توده‌ای نیستند را شناسایی کنید و بفرستید در پست‌های مهم، این‌ها را ببریم در آلمان شرقی تخصص بدهیم و وقتی آمریکایی‌ها رفتند، بیایند جای این‌ها بنشینند.

وی بیان کرد: آمار دریافتی متخصصین آمریکایی و غربی از متخصصین ایرانی بیشتر بود، نصب نیروگاه را انجام می‌دادند و نگهداری نیز با تکنسین‌های غربی بود، شبکه را گفتند و ما همه شبکه را به لطف خدا جمع کردیم اما دو جا را نتوانستیم، یک جا در یک نیروگاه آمدیم دستگیر کنیم، بچه‌های نیرو گفتند اگر به این دست بزنید، متخصص جایگزین نداریم، مجبور شدیم مرکزیت حزب توده را ببریم بالای سرش و به او بگوید تو جزو تشکیلات مخفی هستی، محافظ برایش بگذاریم تا نیرو جایگزین او شود اما امروز به فضل الهی از اینجا می‌روید پالایشگاه‌های دیگر کشورها را اورهال می‌کنید، نیروگاه در دیگر کشورها می‌سازید، دولت نمی‌تواند این‌ها را بیان کند.

مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران در خصوص مسئله اقتصاد و برنامه‌های دشمن برای آسیب به اقتصاد جامعه، تصریح کرد: آمریکایی‌ها گفتند ایران را کاری می‌کنیم که نفت خام بدهد، غذا بخرد، چند سال دیگر بحران آبی رخ می‌دهد، نفت خام بدهد آب بخرد، در برق به جایی رسیدید که به خاموشی خوردید، اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد، سال به سال خاموشی بیشتر می‌شد.

وی ادامه داد: عراق ۴ برابر ما نفت خام صادر می‌کند، اولین کاری که آمریکایی‌ها کردند این بود که زیرساخت استخراج نفت را فعال کردند تا نفت ارزان برود بیرون، پولش می‌رود در بانک مرکزی آمریکا، اول طلب خودشان را برمی‌دارند، بعد طلب سازمان ملل را برمی‌دارند و بقیه آن را می‌دهند به عراق و می‌گویند طبق این برنامه عمل کن.

راهبرد نظام برای کاهش وابستگی به نفت خام

طائب با تأکید بر این‌که راهبرد نظام، جدا کردن وابستگی اقتصاد به نفت خام است، خاطرنشان کرد: او مجبور است وقتی نفت خامش را می‌فروشد، ۱۵ درصد پولش را از ما فرآورده‌های نفتی می خرد، امسال خاموشی نداشتیم، ۷ درصد افزایش مصرف داشتیم در عین حال صادرات را هم افزایش دادیم؛ روزی ما ۶ میلیارد دلار سالانه بنزین وارد می‌کردیم، الان جزو صادر کنندگان بنزین هستیم.

وی ابراز کرد: یک روز می‌گفتند غذای شما وصل می‌شود، درست هم می‌گفتند، سال ۱۴۰۰، ۱۶ میلیارد دلار از پول نفت خام را می‌دادیم و گندم، جو، کنجاله و دانه‌های روغنی و ذرت وارد می‌کردیم، جراحی اقتصادی با برنامه انجام شد اما دولت نتوانست بگوید؛ دولت گفت ارتباط غذا با نفت خام را قطع می‌کنم، دلار ۴۲۰۰ تومانی انحصار در فساد می‌شد، وقتی انحصاری به چند نفر دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌دهی برود غذا وارد کند، هم در واردات غذا و هم توزیع آن انحصار و فساد ایجاد می‌کند.

مشاور عالی فرمانده کل سپاه افزود: دولت گفت این ارتباط را قطع می‌کنم، پول را ریال می‌کنم به قیمت روز مستقیم به مردم می‌دهم، ۲۵۰ هزار میلیارد تومان را باید مستقیم به مردم بدهد و ماه به ماه می‌دهد، از طرف دیگر، مصرف واقعی ما در سال ۱۱ میلیون تن گندم است اما با ریخت و پاش و قاچاق و این‌ها باید ۱۳ میلیون تن داشته باشیم که مطمئن شویم، در سال گذشته میلیون تن وارد کردیم و ۴.۵ میلیون تن از کشاورز خریدیم و بقیه را از ذخایر استفاده کردیم، چرا؟ تا ارز ۴۲۰۰ تومانی هست، از کشاورز ۴۵۰۰ می‌خریدند، کشاورزی که هزینه تولیدش از این مبلغ بیشتر می‌شود، دیگر تمایلی به کشت گندم دارد؟

کاهش وابستگی به خارج با حراجی اقتصادی

وی یادآور شد: این دولت یک راهبرد داشت، گفت ۴۵۰۰ را سه برابر می‌کنم، ۱۴۰۰، ۱۱.۵ خرید، الان ۱۲.۵ می‌خرد، به جای ۴.۵ میلیون تن امسال ۷ میلیون تن گندم از داخل خریدیم، ۳ میلیون تن وابستگی قطع شد، اصلاح سیستم کردند، گندم را می‌خردیم ۱۲ تومان و می‌فروختیم ۶۰۰ تومان، درست است مردم سختی کشیدند اما این فرآیند را اصلاح کرد، دولت نتوانست این را به مردم بگوید.

طائب به آثار مثبت جراحی اقتصادی اشاره کرد و گفت: آن زمان از یکی تا ۱۰۰ تا نان طرف کارت می‌کشید و نان را با آرد ۶۰۰ تومانی می‌خرید، الان وقتی آرد را به نانوا می‌دهد، می‌فهمد آیا آرد را تبدیل به نان می‌کند یا آرد در بازار آزاد فروخته می‌شود، خیلی از نانوایی‌هایی که صاحب آن فوت کرده بود، آرد را می‌گرفت در بازار آزاد می‌فروخت، در ذرت نیز داریم همین کار را می‌کنیم، این‌ها زمان می‌برد ولی اتفاق می‌افتد.

انعقاد قراردادهای راهبردی در دولت

وی به برخی کارشکنی‌های دولت قبل در اقتصاد کشور اشاره و تصریح کرد: دولت قبل می‌گفت نمی‌توانیم نفت بفروشیم، الان دولت می‌گوید نفت را می‌فروشیم، قبلأ باید می‌فروخت، ۴۰ درصد پولش را به صندوق توسعه می‌ریخت، می‌گفت نمی‌توانم بفروشم، ۲۰ درصد می‌ریخت! این دولت امسال ۴۰ درصد را می‌ریزد و قراردادهای راهبردی دارد شکل می‌گیرد، در یک وزارت فقط ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو قرارداد زیرساختی و راهبردی در حوزه آب شکل می‌گیرد که آب صنعتی و کشاورزی را از آب شرب جدا کنند تا لازم نباشد آب بخریم.

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه در خصوص انتقاد برخی دانشجویان از نبود سازوکار روشن برای بیان اعتراضات، اظهار کرد: می‌گوئید چطور اعتراض کنیم، ببینید تجمع‌ها، تحسن‌ها و اعتراضاتی که نسبت به معوقات حقوق و تجهیزاتی که بود، لاستیکشان را پیگری می‌کردیم حل شود، می‌گفتند تعرفه پایین است، در این دولت نه تعرفه و نه لاستیک مشکلی ندارد، معوقات پرستاران و همه اقشاری که اعتراض داشتند، امروز دیگر اعتراض از این نوع نمی‌بینید، امروز در فتنه ترکیبی، کامیون‌دار را با ترس و «ماشینت را آتش می‌زنیم» می‌خواهند مجبور کند تا تردد نکند.

وی افزود: رتبه‌بندی معلمان در یک سال انجام می‌شود، معوقات پرداخت می‌شود و بدهی‌های دولت قبل پرداخت می‌شود؛ امروز ماهانه ۲۵ هزار میلیارد تومان که تولید خدمات هم نمی‌کند، پرداخت می‌شود، پولی است که باید بدهی و این تورم را می‌بینیم، این مسائل در جراحی اقتصادی طبیعی است، تا کجا؟ تا جایی که این پول برگردد و زیرساخت‌ها درست شود، حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی درست شود، ترانزیت ما نسبت به گذشته چقدر افزایش پیدا کرد؟ حجم تجارت ما هر سال روند افزایشی دارد.

طائب، رشد کشور را عامل تشدید دشمنی با ایران برشمرد و بیان کرد: چرا دشمن می‌گوید باید ناامنی ایجاد کنم؟ این در حوزه اقتصادی است، در حوزه فرهنگی که گفتند، نفوذ اتفاق افتاده، نفوذ اتفاق افتاده اما نه اینکه با نفوذ برخورد نمی‌شود، یک زمانی شما می‌خواستید با نفوذ برخورد کنید، هزینه خیلی بالا بود، امروز اگر معلوم شود یک مدیر خطاکار است، دیگر کسی پشتش نمی‌ایستد، می‌گوید سیستم اطلاعاتی به من نگفته یا غفلت شده، با تخلف برخورد کنید.

وی در خصوص مسئله فرهنگ نیز گفت: مگر نهاد فرهنگی در کشور کم داریم، آموزش عالی، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات، این همه شبکه فرهنگی داریم، این‌ها اگر باهم همگرا شوند، آیا تحول اتفاق نمی‌افتد؟

برخی واقعیت را می‌دانند ولی نمی‌خواهند هزینه بدهند

مشاور عالی فرمانده کل سپاه تصریح کرد: راجع به فتنه، یک عده ساکت فتنه شدند و من هم قبول دارم اما اشکال چیست، اشکال فرآیند است، یک جا شبهه می‌نشیند و یک جا طرف شبهه ندارد اما نمی‌خواهد هزینه دهد، فالوور دارد و نمی‌خواهد فالوور از دست بدهد، اینجا امتحانات و ابتلائات است، دعا کنید تک تک ما مراقب باشیم یک روز خودمان به این اتفاق دچار نشویم.

وی در خصوص انتقاد یک دانشجو نسبت به مماشات با آشوبگران، متذکر شد: عزیزان این مماشات نیست، دستورالعمل جنگ ترکیبی با جنگ امنیتی فرق می‌کند، در جنگ ترکیبی دادگاه را برگزار می‌کند، چرا دادگاه اعدام‌ها را برگزار کرد؟ می‌گوید نسل جدید که نمی‌داند منافقین چه کار کردند، نمی‌داند که بعد از مرصاد در زندان می‌خواستند چکار کنند، می‌گوید بگذار این را انجام دهم تا بازدارنده باشد.

طائب با بیان این‌که در مقابل گاهی آشوبگران خشونت را بالا می‌برند، یادآور شد: اقدام باید بازدارندگی و مجازات کافی داشته باشد، این قصاص و اجرای حکم باید بازدارندگی ایجاد کند؛ شما کف خیابان هیجانی و خشونتی داری که در قمارش باخته و کم آورده، آدم مزدور هم داری، هرکسی به دلیلی هیجانی شده و آمده کف خیابان، فکر می‌کند دارد مطالبه‌اش را انجام می‌دهد، او خود را حق می‌بیند که می‌آید، اگر این را تفکیک نکنی، اقدام درست نمی‌توانی انجام دهی، این مماشات نیست، این صبر راهبردی است.

تغییر روش‌ها در جنگ ترکیبی

وی تصریح کرد: ممکن است تاکتیک یک جا دیرتر اجرا شده باشد، مگر توان ما در سال ۹۸ با ۱۴۰۱ فرقی کرده؟ چرا در ۹۸ زود جمع شد؟ برای اینکه در نصف روز اول جمعیت جدا شد، زود رسید به جمعیت سخت، اصلأ جنگ ترکیبی نبود، یک موضوع بود، در حاکمیت دوگانه که دشمن نمی‌خواهد بازی را به‌هم بزند اما اینجا جنگ ترکیبی است، همه توان را می‌آورد و می‌بیند در وضع فرهنگ دارد تغییر ایجاد می‌شود، هم‌افزایی نهادهای فرهنگی، آن تحولی که مقام معظم رهبری فرمودند «باید دوباره یک حرکت انقلابی رخ بدهد» دارد شکل می‌گیرد، مگر قبلأ شورای عالی انقلاب فرهنگی نداشتیم؟ در جلسه می‌نشستند، می‌رفتند بیرون و هرکدام کار خود را می‌کردند، این‌که آمریکایی‌ها می‌گویند «انسجام دارد ضربه به ما می‌زند»، یعنی اینجا دیگر کسی نمی‌تواند فرار کند، باید پاسخگو باشد.

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه با بیان این‌که اگر می‌خواهیم ارتقای سرمایه اجتماعی انقلاب شتاب بگیرد، باید تغییر در واقعیت اتفاق بیفتد و در جای دیگر باید تصویر را عوض کنیم، اظهار کرد: آمریکایی‌ها تا سال ۲۰۰۰، ۱۷ دستگاه اطلاعاتی داشتند، در سند استراتژی امنیت ملی، وقتی تهدیداتشان را بیان می‌کنند، در راهکارها، بندی می‌آورند که می‌گوید «نیاز داریم سیتسم امنیتی جدید ایجاد کنیم»، در سال ۲۰۰۵ این سیستم را ایجاد کردند.

وی ادامه داد: سیستم امنیتی ما ابتدا متکثر بود، سال ۶۳ همه این‌ها جمع شدند و شدند وزارت اطلاعات، یک مقدار عبور کردیم، نظام یک سری آسیب‌ها دید، آسیب اینکه وزارت اطلاعات زیر نظر دولت‌هاست، نمی‌گذارد وزیری که از دولت حاکم منصوب است، خیلی کارهایش را انجام دهد.

طائب در رابطه با مسئله نفوذ، ابراز کرد: بحث نفوذ که دوستان می‌گویند، در یکی از انتخابات‌ها، برادران وزارت اطلاعات تأیید صلاحیت کردند و افرادی که فساد داشتند، سوابق را دادند و رد صلاحیت کردند، با یک فشار از بالاتر، وزیر نامه نوشت که همه این‌ها کأن لم یکن تلقی می‌شود، آنوقت نفوذ اتفاق نمی‌افتد؟ نظام به این رسید که سیستم اطلاعاتی جدید ایجاد کند، هم کمک به حقوق شهروندی است و هم امنیت را بالا می‌برد، چرا حقوق شهروندی است؟ چون ممکن است یک سیستم بگوید این مثبت است، یک سیستم بگوید منفی است، این تضارب آرا شکل می‌گیرد و دادگاه و قاضی که می‌خواهد تصمیم بگیرد، بر مبنای یک پایه تحقیق حرف نمی‌زند.

اشکال ما در نحوه نمایش اقدامات است

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مبارزه با فساد، اظهار کرد: اقدامات خوبی در مبارزه با فساد صورت گرفته اما به درستی رسانه‌ای نشده است.

وی ادامه داد: در رسانه می‌گویند هرکسی تصویر ماندگارتر با فریم بیشتر ارائه کند آن خبر ماندگار می‌شود، اشکال ما در نمایش اقدامات است وگرنه مبارزه بوده، روند مبارزه قوی‌تر و روند فساد کاهشی‌تر می‌شود.

مشاور عالی فرمانده کل سپاه خاطرنشضان کرد: اشکال ما در این است که تصویر اجرای احکام را به خوبی نمایش ندادیم، قوه قضائیه باید با صداوسیما هماهنگ شود و نشان دهد که به‌طور مثال فلان مفسد این برج را با این تعداد واحد داشت و الان سندش را زدیم به نام بیت المال، این را نشان نمی‌دهیم

وی در رابطه با مسئولان دو تابیعتی یا افرادی که خانواده انان خارج از کشور زندگی می‌کنند، گفت: اینکه خانواده مسئول در خارج باشد، جرمی اتفاق نیفتاده اما حاکمیت می‌تواند بگویید به آدم‌هایی مسئولیت می‌دهم که سبک زندگی‌شان اینطور باشد، دنبال حقوق خاص و بریز و بپاش نباشد.

طائب افزود: شهید رجایی می‌گفت «وزرایی انتخاب می‌کنم که به این حقوق راضی باشند، این اشکالی دارد؟ می‌گوید این پست را با شرایطی که می‌گویم به کسی می‌دهم، این حق مسئول است، عزل یک مسئول که مجازات نیست.