یک رسانه مصری در گزارشی با اشاره به برگزاری نشست اعراب با چین در ریاض آنرا گواه خلاصی جهان عرب از وابستگی دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، الاهرام در گزارشی آورده است: نشست عربی-چینی که در ریاض برگزار شد اولین نشست از نوع خود است هرچند که روابط اعراب و چینی ها قدیمی و ریشه دار و ۶۶ ساله است و قاهره اولین پایتخت عربی است که در سال ۱۹۵۶ روابط دیپلماتیک با چین برقرار کرد.

این رسانه می نویسد: نشست اعراب و چین و برگزاری آن در این زمان نشانه رها شدن جهان عرب از وابستگی است. برگزاری این اجلاس نشان می دهد که جهان عرب مخالف تک قطبی در سیاست بین المللی است و به سمت ایجاد جهانی چند قطبی به خاطر جهانی عادلانه تر تمایل دارد.

الاهرام آورده است: این نشست همچنین نشان داد که جهان عرب به آینده ای روشن تر و روابطی متوازن که تنوع و احترام به دیگران را در نظر بگیرد و مخالف اصل دخالت در امور کشورها و تاکید بر عدالت در قضیه فلسطین به عنوان قضیه اول عرب و حق مردم فلسطین در تشکیل کشوری مستقل بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی باشد، گرایش دارد.

این رسانه نوشت: به دور از مسائل سیاسی و بین المللی و منطقه ای، روابط چین و عرب از زمان آغاز به کار مجمع همکاری چین و عربی در سال ۲۰۰۴ میلادی، رو به گسترش نهاده است.حجم مبادلات تجاری بین کشورهای عربی و چین طی سال گذشته به نزدیک به ۳۳۰ میلیارد دلار افزایش یافته است و چین به شریک تجاری مهم و اساسی بسیاری از کشورهای عربی نظیر مصر، سودان، عمان، موریتانی، عربستان و دیگر کشورهای عربی تبدیل شده است.

الاهرام در ادامه با اشاره به اینکه چین سال ۲۰۱۳ طرح احیای جاده ابریشم را مطرح کرده و بسیاری از کشورهای عربی نظیر عربستان، عمان، لبنان، مغرب و شماری دیگر از کشورهای دیگر در محدوده این طرح قرار دارند، آورده است: اجلاس سران عرب و چین تحول بزرگی در تاریخ روابط چین و عرب است به گونه ای که در آینده توازن را به روابط کشورهای عربی در سیستم های منطقه ای و بین المللی بازمی گرداند و منافع ملت های منطقه را تامین می کند و به دوران تک قطبی در منطقه عربی پایان می دهد و باعث می شود که روند در مرحله بعدی به سمت و سویی برود که منافع اقتصادی و سیاسی جهان عرب مدنظر است.