تبریز- مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی بر ضرورت توسعه‌ نیروگاه حرارتی تبریز تاکید کرد و گفت: دستور مازوت‌سوزی در نیروگاه از سوی دولت صادر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محسن موسوی عصر روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: سیاست‌ها باعث شده است تا مالکین نیروگاه‌ها شرکت مجزا داشته باشند، کار ما بهره‌برداری است و زمین و تأسیسات خارج از سرمایه ما است و ۷۰۰ نفر نیروی کار و دو واحد بخار ۳۵۰ مگاوات داریم، نیروگاه بخار تفاوت قابل توجهی با نیروگاه گازی دارد؛ آب‌بر، سوخت‌بر و تأسیسات بالایی دارد و به راحتی از مدار خارج نمی‌شود و بار شبکه را تأمین می‌کند اما واحدهای گازی کم مگاواتی هستند.

وی ادامه داد: خاموشی‌های مکرری در سال ۱۴۰۰ داشتیم اما در سال ۱۴۰۱ خاموشی نبود چراکه دستور وزیر بود تا به هیچ عنوان در بخش خانگی قطعی نداشته باشیم و همکاران در دمای غیرقابل تحمل وارد عمل شده و تعمیرات را انجام می‌دادند و تمامی آنها علیرغم محدودیت مالی شبانه بودند و در این شرکت در تابستان چیزی به نام پنجشنبه و جمعه نبود.

وی با بیان اینکه تمام تلاش‌های خود را می‌کنیم تا پروتکل‌های محیط زیست را رعایت کنیم، افزود: در ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ دستور تبدیل سوخت به مازوت داده شد چراکه بسته سوختی کشور محدود است، واحدهای بخار، مازوت و گاز استفاده می‌کنند و واحد گاز، گازوئیل و گاز استفاده می‌کند یعنی گاز، سوخت مادر واحدها است.

فقط تا ۴۰ روز مازوت داریم

موسوی خاطرنشان کرد: بهار و تابستان که مصارف خانگی پایین‌تر است، از گاز استفاده می‌کنیم اما وقتی سرما می‌رسد، تأمین گاز خانگی در اولویت است و گازوئیل و مازوت جایگزین آن می‌شوند حتی این مازوت استفاده شده نیز محدود است و تا ۴۰ روز آینده مازوت داریم، مازوت باقیمانده نیروگاه سهند نیز برای ۸۰ روز است.

وی اضافه کرد: تیم وزارت نیرو و نفت روزانه تصمیم‌گیری می‌کنند که چه سوختی سوزانده شود و برای ما تحمیلی اعمال شده که از دستورات دیسپاچینگی برق تبعیت شود که هیأت تنظیم سوخت کشور روزانه تصمیم‌گیری می‌کند و دست ما نیست.

وی گفت: تغییرات سوخت امسال در ۲۳ آبان ماه اعلام شد و فاصله قابل توجهی با سال گذشته داشت و در ۲۳ آبان صلح شرکت ملی گاز شدیداً هشدار داد که محدودیت اعمال شود و به مازوت تغییر دهیم اما یک ربع الی بیست دقیقه زمان می‌کشد تا سوخت را به گاز تغییر دهیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه سال گذشته مقطع ۷ و ۱۴ روزه به ما گاز دادند اما امسال هر زمانی که امر کنند سوخت خود را به گاز تغییر می‌دهیم، افزود: نیروگاه تبریز با اینکه قدیمی است و تکنولوژی چندین سال قبل را دارد، اما سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شد که افزایش ۱۶۰ مگاواتی برق را به همراه داشت؛ در واحد یک ۲۰ میلیارد تومان و واحد دو بالای ۱۸۰ میلیارد تومان هزینه شد و لوله‌های بویلر تغییر داده شد و سرمایه گذاری بالایی بود.

نیروگاه تبریز سود چندانی ندارد

وی متذکر شد: سود چندانی در نیروگاه تبریز برای مالک وجود ندارد اما هزینه‌های آن بالا است، ظرفیت برج‌های آن ۳۴۳ و ۳۴۲ مگاوات هستند درحالیکه در سال ۱۳۹۹، ۱۶۰ مگاوات بودند.

وی ادامه داد: نیروگاه هزینه بالایی دارد و محصولات تولیدی آن ارزان است؛ بنابراین بخش خصوصی چندان رغبتی به سرمایه‌گذاری در آن ندارد.

موسوی اظهار کرد: سهمیه اشتراکی آب نیروگاه تبریز از زرینه رود ۹۰۰ مترمکعب است و مابقی از چاه‌های مایان تأمین می‌شود، آنقدر از آب سخت مایان استفاده کردیم که لوله‌های کندانس ما فدای آن شدند و از فاضلاب درخواست کردیم تا حداقل بتوانیم از زرینه رود هم استفاده کنیم.

وی گفت: نیروگاه تبریز سیکل تر است و بازچرخانی نشده و بخار می‌شود اما در خصوص بویلر امکان بازچرخانی وجود دارد و ۶۰ مترمکعب در ساعت بازچرخانی خواهیم کرد و پمپ‌های آن در حال خریداری است.

وی اضافه کرد: برج تر غیر قابل بازیافت است، به واسطه واگذاری نیروگاه توسط دولت پروژه‌های بهینه‌سازی را از بین برد و مابین این مقطع هیچگونه سرمایه‌گذاری نبود تا زمانی که آتیه صبا آن را بر عهده بگیرد.

بناب، آخرین نیروگاه بخار کشور بود

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: نیروگاه تبریز بالای پنجاه درصد در کشور امتیاز دارد نه آنچنان پیر هستیم نه جوان؛ آخرین نیروگاه بخار کشور بناب است و بعد آن به دلیل تحریم‌ها نیروگاه بخار ندادند و بقیه همه سیکل ترکیبی هستند.

وی گفت: گفته شده است که نیروگاه مصوباتی از طرف قوه قضائیه داشته اما انجام نداده است، اما در مصوبه ابلاغی به دادستان کل کشور اشاره کرده که نهایت همکاری داشته باشند و نیروگاه‌های بخار از اقدام برای قانون هوای پاک مستثنی هستند.