کرمانشاه- معاون توسعه تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه‌ از تاسیس اولین آزمایشگاه تحقیقاتی پیش بالینی غرب کشور تا پایان سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، لیلا حسین زاده بعد از ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت‌های حوزه تحقیقاتی و درمانی در دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، اظهار کرد: یکی از نیازهای دانشگاه آزمایشگاه تحقیقاتی پیش بالینی بود که بر حسب نیاز اقدامات لازم برای راه‌اندازی آن انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه پیش بالینی برای انجام تحقیقات و آزمایشات بر روی حیوانات بسیار مورد نیاز بوده، افزود: با راه‌اندازی این آزمایشگاه محققان ما به راحتی آزمایشات پیش بالینی خود را در داخل استان انجام داده و سپس وارد مراحل بعدی تحقیقاتی شوند.

معاون توسعه تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: آزمایشگاه جامع تحقیقاتی پیش بالینی با کمک وزارت خانه و صدور مجوز به ۶ دانشگاه با بودجه یازده میلیارد تومانی راه‌اندازی خواهد شد که در استان کرمانشاه طی ۲ ماه آینده دستگاه‌های مورد نیاز آن نصب خواهد شد.

حسین زاده با اشاره به اینکه تجهیز آزمایشگاه پیش‌بینی در دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تا پایان سال جاری راه‌اندازی می‌شود، خاطرنشان کرد: تجهیز این آزمایشگاه حدود ۱۴ میلیارد تومان هزینه داشته است که پی از نصب کامل آنها تا پایان سال مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده در دانشگاه علوم‌پزشکی استان کرمانشاه راه‌اندازی بی و بانک بوده که با توجه به اهمیت بالای این مرکز برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی حدود هفت هزار نمونه زیستی در آن نگهداری می‌شود.

حسین زاده با اشاره به نگهداری طولانی مدت نمونه‌های زیستی، گفت: در مرکز بیوبانک دانشگاه علوم‌پزشکی استان کرمانشاه با حدود ۲۰۰ متر مربع نمونه‌های زیستی در هشت فریز قوی قوی نگه داری خواهند شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه طرح‌های مربوط به سلول بنیادین در استان کرمانشاه مورد توجه قرار گرفته، عنوان کرد: در این راستان طبق همکاری‌های انجام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان و ستاد توسعه علوم و فناوری رئیس جمهور حدود یک میلیارد تومان برای انجام طرح‌های تحقیقاتی سلول‌های بنیادین شامل لوپوس و آرتریت روماتوئید تعلق گرفته که بررسی و فعالیت‌های تحقیقاتی مربوط به این ۲ بیماری در حال انجام است.