اردبیل - رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: احداث انبارهای دارویی توسط شرکت‌های بزرگ در استان اردبیل ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر ضیا بعد از ظهر شنبه در نشست با داروسازان اردبیل با اشاره به اینکه داروسازان فعالان خط مقدم حوزه سلامت هستند، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت تولید و عرضه دارو در تمامی نقاط کشور با وجود شرایط حساس و ظالمانه تحریم مناسب است.

وی با اشاره به اینکه انجمن داروسازان ایران به عنوان تشکل غیردولتی پل ارتباطی داروسازان با مجموعه حاکمیتی وزارت بهداشت و درمان است، خاطرنشان کرد: داروسازان نقش اساسی خود را در مسئولیت و مأموریت‌های مهم حمایت، هدایت و نظارت ایفا می‌کنند.

رئیس انجمن داروسازان ایران افزود: داروسازان از سرمایه‌های مهم کشور با رساله‌های سنگین و وزین علمی و کاربردی در تأمین سلامت افراد جامعه بی وقفه برای تأمین نیازهای دارویی بیماران تلاش می‌کنند.

ضیا اجرای طرح دارویار را در کشور ضروری خواند و تصریح کرد: تمامی مسئولان ذیربط و تصمیم ساز برای موفقیت و تداوم طرح کمر به همت ببندند و در راه رشد و تعالی آن با جدیت موانع را مرتفع کنند.

وی مشکلات موجود در عرصه خدمات دارویی را یادآور شد و بیان کرد: امروزه در تمامی حوزه‌های خدماتی و اجتماعی چالش‌هایی وجود دارد و در این حوزه تأخیر و تعلل بیمه‌های سلامت و تأمین اجتماعی در پرداخت سهم بیمه‌ای و نیز نسخه‌های الکترونیکی از چالش‌های مهم تلقی می‌شود.

رئیس انجمن داروسازان ایران با تاکید بر رفع این مشکلات از سوی مسئولان وزارت بهداشت اظهار کرد: مسئولان کشوری در راستای اصلاح روند طی مسیر بیماران و داروسازان اقدام کنند.

ضیا ضرورت احداث انبارهای دارویی توسط شرکت‌های بزرگ کشور در استان اردبیل را یادآور شد و بیان کرد: ایجاد دفاتر توزیع و پخش اقلام دارویی با سهمیه ویژه برای استان اردبیل مهم است.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های بزرگ داروساز برای ایجاد انبار و توزیع محصولات دارویی خود هرچه زودتر نمایندگی‌های خود را در استان اردبیل راه اندازی کنند، اضافه کرد: رفع نیاز دارویی مردم از اولویت‌های حمایتی انجمن است.

رئیس انجمن داروسازان ایران با قدردانی از حمایت‌های آیت الله سیدحسن عاملی از حوزه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: با افزایش و رشد فزاینده نیازهای مردمی به دارو باید تعداد داروخانه‌ها نیز به توازن آن افزایش یابد.

فعالیت ۲۴۰ واحد داروخانه در اردبیل

ضیا با بیان اینکه در حال حاضر تعداد داروخانه‌ها در استان نزدیک به ۲۴۰ واحد است، اضافه کرد: ۱۸ داروخانه بخش خصوصی در داخل بیمارستان‌ها و ۱۰۰ واحد عرضه دارو نیز در مرکز استان فعال هستند که درصدد ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات این داروخانه‌ها هستیم.

مشاورعالی انجمن داروسازان ایران نیز در این نشست با قدردانی از حضور ریاست و هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران در استان اردبیل گفت: داروسازان از بازوان توانمند اجرایی و مشاوران تولید و مدیریت دارویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند که همواره با تولید و عرضه دارو در عرصه خدمات درمانی مردم برای بهبودی حال بیماران تلاش بی وقفه می‌کنند.

سیدشیوا اسبقیان خاطرنشان کرد: بازنگری در قوانین مرتبط با دارو و تدوین لایحه از سوی نمایندگان مجلس ضروری است و باید با تصویب قوانین گره گشا داروسازان را در ارائه خدمات به مردم یاری کنند.

وی گفت: در دوران شیوع ویروس منحوس کرونا با حمایت‌های مسئولان استان اردبیل و تلاش داروسازان، بهترین وضعیت مبارزه و مدیریت این بیماری و تأمین داروهای موردنیاز را شاهد بودیم.