سارا عرفانی داور بخش ادبیات داستانی جشنواره انسان تمام در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این جشنواره گفت: در داستان دو جنبه را به مخاطب منتقل میکنیم. اول اینکه اثر داستانی ما باید لذتبخشی را به مخاطب منتقل کند و کسیکه داستان را میخواند لذت ببرد و نکته دوم اینکه بار تعلیمی داشته باشد؛ درواقع بتوانیم یک پیامی را منتقل کنیم. هر دوی اینها باید در یک اثر پیچیده بههم باشند تا بتواند یک اثر کامل باشد و مخاطب لذت ببرد و احساس خسران نکند. یعنی اگر فقط لذت ببرد و هیچ پیامی نداشته باشد، مخاطب احساس میکند چیزی دستش را نگرفته است.
وی با اشاره به جشنواره انسان تمام افزود: در موضوع انسان تمام و امام کار سختتر میشود. داستان دینی نوشتن اساساً سخت است؛ چون ممکن است نتوانیم از یکسری چارچوبها خارج شویم، چون الزامات بیشتری برای ما دارد.
عرفانی گفت: نویسندهای که میخواهد داستان دینی بنویسد، باید اشراف کاملی به آن مفهوم و مضمون داشته باشد و این خیلی مهم است که بهواسطه تحقیق، پژوهش و مطالعه آنقدر به موضوع تسلط داشته باشد که دستش باز باشد و مخاطب به قلابش گیر کند و لذت ببرد. اگر حوصلهاش سر برود کتاب را زمین میگذارد. من به دوستانی که در کلاسهای داستاننویسی شرکت میکنند میگویم که مخاطب هیچ تعهدی نداده که کتاب را زمین نگذارد.
مؤسس کانون بانوی فرهنگ گفت: داستان دینی فرقی با داستانهای دیگر ندارد. ما اصلاً نباید اسیر محتوا شویم و بگوییم که من میخواهم یک داستان پیاممحور بنویسم و تکنیک مهم نیست، مهم این است که پیام منتقل شود. یک عدهای این راه را رفتند و به این نتیجه رسیدند که اگر با این تکنیک داستان بنویسی، داستانت جذاب و خوانده میشود. نویسنده باید در ابتدای امر این تکنیکها را بداند، تا مخاطب کتاب را زمین نگذارد. اگر شما زیباترین و عمیقترین مفاهیم دینی را در آن داستان گنجانده باشی، اما مخاطب کتاب را نخواند فایدهای ندارد؛ بنابراین شاید ارزش تکنیک در داستان دینی پررنگتر هم باشد. نویسنده باید خیلی جدی بر تکنیک تسلط داشته باشد
نویسنده رمان پنجشنبه فیروزهای با اشاره به این نکته که ما باید در داستانهای دینیمان کار قوی ارائه دهیم و بر تکنیک مسلط باشیم افزود: باید شخصیتپردازی، صحنهپردازی و طرحمان آنقدر قوی باشد، تا موقعی که مفاهیم مورد نظرمان را در آن میگنجانیم برای مخاطب جذاب باشد. قدم اول شناخت مضمون و آن پیام (مقام امام) و در کنارش تسلط بر تکنیک داستاننویسی است. داستان دینی نباید از نظر تکنیکی چیزی از داستاهای دیگر کم داشته باشد. گاهی اوقات ظرف محتوای دینی ظرف کوچک و شکنندهای است و این کاملاً اشتباه است.
عرفانی در پایان گفت: یکی از قدمهای اولیه در آموزش نویسندگی این است که نویسنده تسلط کامل بر آن موضوعی که میخواهد دربارهاش بنویسد داشته باشد. گاهی این تسلط از تجربه زیسته بهدست میآید و گاهی بهوسیله تحقیق، پژوهش و مطالعه. این نکته از بدیهیات نویسندگی است؛ چون وقتی قرار است یک اثر خوب خلق کنیم، باید بر ابعاد مختلف آن تسلط کافی داشته باشیم. گاهی ممکن است نویسنده به فراخور موضوع باید برود مدتی در یک کوه یا یک روستا زندگی بکند، یا مثلاً دو هفتهای را در قطار بگذراند. این مطالعه و پژوهش بخشی از تلاش ما برای نگارش اثر است.
دومین دوره جشنواره انسان تمام با موضوع نقش انسان کامل در تکامل انسانی بشر و در بخش ویژه با موضوع نقش انسان تمام در رساندن فرد و جامعه به تمدن متعالی در چهار بخش گرافیک، شعر، ادبیات داستانی و آموزش خلاق برگزار میشود. مهلت ارسال آثار تا اول دیماه ۱۴۰۱ و مراسم اختتامیه در بهمن ۱۴۰۱ برگزار میگردد.