به گزارش خبرگزاری مهر، کارگاه «جایزه داستان حماسی» با حضور تیمور آقامحمدی در میان جمعی از داستان نویسان اصفهانی در تماشاخانه ماه حوزه هنری برگزار شد.
وی در تعریف حماسه و داستان حماسی گفت: ادبیات به سه قسمت تمثیلی غنایی و حماسی تقسیم میشود که در قسمت حماسه اعمال و افکار قهرمانان را بررسی میکنیم.
آقا محمدی شاهنامه فردوسی را سرآمد داستانهای حماسی خواند و افزود: ادبیات حماسی به پنج قسمت اساطیری.، اسطورهای، دینی، تاریخی و بومی تقسیم میشود که سه قسمت آخر بیشتر مورد توجه جشنوارهها است.
وی ادامه داد: با توجه به حماسه ما احساس هویت خواهیم کرد و بدل به یک ملت متحد خواهیم شد و ما در کل زندگی به حماسه نیازمندیم.
سخنران این برنامه عناصر داستان حماسی را شامل روایت، قهرمان، اعمال قهرمانانه دانست و تصریح کرد: استاد صفا و استاد ندوشن معتقدند زمانی که ملتی دچار یاس میشود پناه میبرد به حماسه. اما فکر میکنم ما همواره به حماسه نیاز داریم برای اینکه پیش برویم و در زندگی از حالت ساده ویکنواخت عبور کنیم.
وی خاطر نشان کرد: اساساً وظیفه ادبیات ایجاد یک تجربه حسی قوی است و وقتی ما احساس همزادپنداری میکنیم گویا یک اتفاق برای ما هم اتفاق افتاده است و وقتی لایههای شخصی کنار زده شود، تبدیل به یک مسئله جهانی میشود.
وی در پاسخ به اینکه آیا در حماسه حتماً باید پیروزی اتفاق بیفتد، گفت: خیر ما نمونههای زیادی داریم که در انتها قهرمان پیروز نمیشود و جان خود را از دست میدهد اما حماسه اتفاق افتاده است زیرا قهرمان جان خودش را بر سر هدفش گذاشته است.
آقامحمدی با اشاره به اینکه حماسههای تاریخی و دینی شناخته شدهاند اما حماسه بومی هنوز شناخته شده نیستند و میتوانند برگ برندهای در این جشنواره باشند، اظهار داشت: ما در این جشنواره ماجراهای تماماً تخیلی نمیخواهیم بلکه شما میتوانید با توجه به اتفاقات بومی و تاریخی و ملی و با توجه به کهن الگوها به نوشتن داستانهای حماسی بپردازید.