به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «آیات ولایت» از نگاه ابن تیمیه نوشته علی جلیلی صفت توسط انتشارات میراث شرق منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب در چهار فصل تنظیم شده است که در فصل اول نویسنده به کلیات و مفاهیمی مربوط به همین پژوهش از جمله شخصیت ابن تیمیه و اینکه وی شبهات مربوط به آیات ولایت را در کتاب «منهاج السنة» مطرح کرده است، و مفاهیم ولایت، تبلیغ، اکمال، امامت و خلافت با مراجعه به کتب لغت متعدد و لغویین مشهور پرداخته است.
همچنین در سه فصل بعدی پس از بیان اینکه هر کدام از این آیات با توجه به قرائن و شواهد مختلفی که در خود این آیات وجود دارد، تنها بر مسئله ولایت و سرپرستی پس از پیامبر (ص) دلالت میکنند، اشکالهای متعدد ابن تیمیه را مطرح کرده است؛ که این اشکالها یا مربوط به دلالت این آیات است که ارتباطی به مسئله ولایت و جانشینی پیامبر (ص) مخصوصاً ولایت و سرپرستی حضرت علی (ع) ندارند، و یا مربوط به صدور روایت شأن نزول این آیات و یا مربوط به صدور و یا دلالت برخی از روایات مانند حدیث غدیر است که در ذیل این آیات وارد شدهاند و ولایت و امامت حضرت امیر المومنین (ع) را بیان کردهاند.
پاسخ به این اشکالها با دقت در مضمون و محتوای آیات و شواهد و قرائن موجود در آنها و بررسی شواهد و قرائن خارجی از جمله بررسی تعدد روایت مربوط به شأن نزول و اثبات صحت آنها با تحقیق در مورد رجال این روایت از طریق خود اهل سنت، و بررسی صدور و یا دلالت برخی از روایات که در ذیل این آیات وارد شدهاند، داده شده است و همچنین در هر موردی به مناسبت با استشهاد به سایر آیات قرآن و یا روایات و یا مراجعه به اقوال علما مخصوصاً علمای اهل سنت پاسخهای متق و روشنی داده شده است.
در بخشی از این کتاب میخوانیم:
«آیات قرآن تدریجاً و در وقایع مختلف نازل شده است و همیشه با حوادثی پیوند دارد که در زمینه آن نازل شده است و چنین نیست که آیات یک سوره یا ایاتی که پشت سر هم قرار دارند، همواره از نظر مفهومی، ارتباطی نزدیک داشته باشند؛ بنابر این صرف اینکه هم اکنون آیات ۵۶-۵۱ این سوره، یکی پس از دیگری قرار گرفتهاند، دلالت بر وحدت سیاق آنها نمیکند، بلکه اساساً نمیتوان بین این آیات وحدت سیاق قائل شد؛ زیرا آیه ۵۴ در بین آنها این سیاق و پیوستگی را برداشته است و ابن تیمیه در اشکال خود این آیه را ذکر کرد و به راحتی از کنار آن گذشت، در حالی که این آیه درباره هشدار مؤمنان به ارتداد از دین است، دوستی و یاری طلبیدن از اهل کتاب و کافران که در آیات پیش از این آیه مطرح شده است با ارتداد تناسبی نسبی ندارد و موجب ارتداد نخواهد بود.»
این کتاب در ۲۶۰ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۵۶ هزار تومان عرضه شده است.
کتاب «بررسی فقهی ارث زوجه از زمین» نیز کار دیگر این نویسنده است که توسط انتشارات میراث شرق منتشر شده است. این کتاب نیز با توجه به اینکه یکی از مسائلی که به فقه امامیه اختصاص دارد مسئله محرومیت زوجه از ارث زمین است و جمیع فقهای اهل سنت با آن مخالفت کرده اند و این فتوای به محرومیت با ظاهر آیه قرآن و روایات عام و مطلق در مورد ارث بردن زوجه از همه ماترک زوج، سازگار نیست، این شبهه در بعضی از افراد به وجود میآید که ارث نبردن زوجه از زمین چگونه مورد فتوای بعضی از علما قرار گرفته است و لذا برای بررسی این مسئله از آن جهت با اهمیت و ضروری به نظر میرسد که ما بدانیم قولی غیر از محرومیت زوجه از زمین نیز وجود دارد و همه فقهای امامیه به محرومیت فتوا نداده اند و از طرفی بدانیم چه ادله محکمی بر ارث نبردن زوجه از زمین وجود دارد که باید از ظاهر آیه قرآن و بعضی از عمومات دیگر دست برداریم.
در بخشی از این کتاب میخوانیم:
«با این که اخبار فراوانی در باب محرومیت زوجه از ارث بردن زمین وارد شد و این اخبار با اطلاق شأن و عمومیت شأن دلالت کردند بر اینکه هر زوجه ای از ارث بردن محروم است ولی قائلین به تفصیل و فرق گذاشتن بین زوجات همه این اخبار را با یک روایت که مقطوعه ابن اذینه است تخصیص زده اند چون در این مقطوعه بیان شده است که زوجه وقتی فرزندی داشته باشد سهم او از خانهها داده میشود، پس دلیل قائل به تفصیل آن است که گرچه اخبار گذشته عام بود و همه زوجات را شامل میشدند ولی این خبر همه آنها را تخصیص میزند و هرجا که صحبت از محرومیت زوجه است، منظور زوجه ای است که فرزندی از شوهر خود ندارد.»
این کتاب در ۱۶۱ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۹۶ هزار تومان عرضه شده است.