به گزارش خبرنگار مهر، محمود رضوی در جلسه پرسش و پاسخ و تجربه نگاری آثار خود که روز گذشته ۱۹ دی ماه در قالب ویژه برنامه سیزدهمین جشنواره فیلم عمار برگزار شد حضور یافت. او در این جلسه به بخشی از این تجربهها در ساخت فیلمهای سینمایی و سریالهایی مثل معراجیها اشاره کرد.
محمود رضوی در ابتدا در پاسخ به سوالی درباره فیلمهای که برچسب میخورند، عنوان کرد: لیبل خورده ترین آثار سینمای ایران، در تلویزیون دیده شده است. جریان دارترین فیلم سینمای ایران «قلادههای طلا» است و علیه آن همه نوع پروپاگاندایی انجام شد اما همین فیلم وقتی در تلویزیون پخش شد حتی طرف مقابل، هم آن را میبینند و هم نظر میدهد.
وی اضافه کرد: اگر اثر بتواند روایت خلق کند میتواند مخاطب را با خود همراه کند روایت درست به معنای واقعی را نمیگویم بلکه روایت درستی که میتواند مخاطب را همراه میکند. آن طرف روایتی دروغ میگوید اما این دروغ را به شکل درستی بیان میکند.
تهیهکننده «ماجرای نیمروز- رد خون» در بخش دیگر در پاسخ به سوالی درباره اینکه سوژههای سیاسی طبقهبندی شده هستند، بیان کرد: ماجرای منافقین سالها باقی مانده بود تا زمانیکه ما رفتیم «ماجرای نیمروز» را ساختیم و این به معنای طبقه بندی بودن این سوژه نیست. وقتی میگوئید طبقه بندی انگار در یک گاوصندوقی است و کسی میتواند به آن دست بزند که قد بلند و ریش داشته باشد این انگاره ذهنی اشتباه است. آیا سعید ملکان برای ساخت «روز صفر» دسترسی خاصی داشته است؟ یا رفته فیلمنامه را نوشته و بعد به دنبال حمایت رفته است؟
کار سیاسی تحمل فحش خوردن میخواهد
وی با اشاره به چالشهای ساخت فیلم سیاسی عنوان کرد: کار سیاسی و تاریخ معاصر، کفش آهنی، حوصله زیاد و تحمل فحش خوردن میخواهد حتی اگر ریش بلند داشته باشد تحمل نه شنیدن میخواهد اما باز هم میگویم این به معنی طبقه بندی سوژهها نیست.
چالشها بسیار است، به من یک اصلاحیه هم بدهند حالم بد میشود اما این به این معنا نیست که سدی وجود دارد. هر مدیری اصول دارد و قوانینی هم هست و ترکیب اینها قوانین فیلم میشود
این تهیه کننده سینما و تلویزیون در پاسخ به سوال دیگری درباره چالش ساخت فیلمهای اجتماعی گفت: بالا تا پایین موضوعات به سیاهترین شکل ممکن گفته شده است در داخل و خارج و اینها را میسازند، فیلمهای سال گذشته و قبل تر را نگاه کنیم.
وی با بیان اینکه حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد فیلمهای سینمای اجتماعی است، عنوان کرد: چالشها بسیار است، به من یک اصلاحیه هم بدهند حالم بد میشود اما این به این معنا نیست که سدی وجود دارد. هر مدیری اصول دارد و قوانینی هم هست و ترکیب اینها قوانین فیلم میشود.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه فقط عدهای میتوانند سراغ موضوعات خاص بروند و یا با رابطه میتوان سراغ سوژههای اجتماعی رفت، گفت: سعید روستایی روزی که به سینما وارد شد و کار ساخت مگر ارتباطات داشت؟ او با تلاشش دیده شد. استقامت کرد پیگیری کرد و کار خوب ساخت. با نازک نارنجی بودن نمیتوان فیلم ساخت. حسین دارابی، مهدویان، سعید ملکان به عنوان کارگردان، ده نمکی همه در کارهای اولشان موفق شدند چون تلاش کردند.
صرف ساخت اثر درباره نماز یا شهید مدافع حرم اهمیت ندارد
تهیه کننده سریال «پرده نشین» در ادامه درباره اهمیت محتوا و فرم در کنار هم اظهار کرد: محتوا صرف گفتن آیتم مهم یا مثلاً سوژه مهم نیست. اینکه بگوییم میخواهیم اثری درباره نماز یا شهید مدافع حرم بسازیم و صرف انتخاب موضوع کاری را شاخص نمیکند. اینکه چطور موضوع را باز کنیم و قصه تعریف کنیم اهمیت پیدا میکنند در مستند هم قصه اهمیت دارد و اگر روایت درستی ارائه دادید موفق هستید.
رضوی که این روزها تهیه کنندگی سریال الف «موسی» را بر عهده دارد درباره اهمیت تهیهکنندگی و اینکه چرا سراغ کارگردانی نرفته است نیز توضیح داد: فکر میکنم مؤثرترین آدم هر کار تهیه کننده است، تهیه کننده، بانک نیست و با سرمایه گذار و مجری طرح و… فرق دارد.
وی ادامه داد: محتوا و تدوین به تهیهکننده تعلق دارد اینکه روال چیست اتفاقی است که رخ داد است و حتی برخی موارد مثل اینکه تدوین زیر نظر کارگردان باشد توافقی است. در حالت حرفهای از خلق ایده تا رساندن به تلویزیون تحت نظر تهیه کننده است.
رضوی گفت: زمانی کارگردان میآید و با تهیهکننده شرط میکند که تدوین هم باید با من باشد. ضمن اینکه اصلاحات را به تهیهکننده میدهند پس تهیهکننده است که باید پاسخگو باشد.
تهیهکننده مجموعه تلویزیونی «معراجیها» در بخشی از این نشست انتقال تجربه، به روایت خاطرات تلخ خود از روزهای وقوع انفجار در پشت صحنه این مجموعه تلویزیونی و شهادت جمعی از عوامل این پروژه پرداخت.