به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم رونمایی از کتاب «آنیگانه (سیری در زندگی و نظام فکری علامه طباطبایی)»، با حضور عبدالله نصری استاد فلسفه و نویسنده کتاب، حسن سید عرب پژوهشگر فلسفه اسلامی و محمدرضا اسدی محقق و مترجم روز گذشته در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
نصری، مؤلف کتاب در ابتدای سخنان خود در این نشست از تلاشی سخن گفت که دو دهه است آن را دنبال میکند و گفت: من دو دهه است که پروژهای برای خود طراحی کردهام و در مسیر آن حرکت میکنم و آن معرفی متفکران دوران معاصر خود به دیگران است. برخلاف غرب که درباره متفکران فکری خود هزاران اثر مینویسند ما متأسفانه کتاب چندانی درباره متفکران معاصر خود و حتی قبل از آن نداریم و لازم است که از زوایای مختلف و در سطوح متفاوت شخصیتهای فکری خود را معرفی کنیم.
وی افزود: در آغاز دهه ۸۰ دو جلد کتاب درباره اندیشههای شهید مطهری و ۲۴ جلد کتاب درباره علامه جعفری از من منتشر شد، سپس درباره آیت الله حائری کتاب در جستجوی حکمت و درباره شهید صدر کتاب صدر حکمت را نوشتم. اینجا بود که جای خالی اثری درباره علامه طباطبایی احساس میشد.
نصری گفت: یک ویژگی کتاب «آن یگانه» این است که هم به زندگی علامه طباطبایی میپردازد و هم به آثار او. به علاوه اینکه به نظام فکری علامه پرداختم و سعی کردم بهگونهای باشد که جامعیت داشته باشد و نظام فکری، کلامی، عرفانی و اندیشههایش درباره جامعه، علم اخلاق، فلسفه اخلاق، فلسفه سیاسی و …در آن بیان شود.
این استاد دانشگاه افزود: در این کتاب تلاش کردهام بعضی تحلیلهایی که درباره علامه طباطبایی نوشته شده اما درست نبودهاست را نیز بیان کنم و تجربه نیم قرن کار پژوهشی و دانشگاهی به من ثابت کرده که نه تنها لازم است بدانم چه چیزی را بنویسم بلکه لازم است بدانم چه چیزی را ننویسیم.
حسن سیدعرب سخنران دوم این نشست بود که سخنان خود را درباره مؤلف کتاب «آنیگانه» آغاز کرد و گفت: عبدالله نصری مؤسس تاریخ شفاهی فلسفه اسلامی در کشور ماست و در کتاب «حدیث اندیشه» معرفی فلسفه اسلامی به معاصران را بر عهده داشته است. نصری خیلی از اساتید دوره معاصر را به درس دیده است و همچنین بسیاری از کسانی که در آثارش معرفی کرده است کمتر میشناسیم.
او درباره این کتاب افزود: اساس کتاب و نخ تسبیح آن این است که علامه طباطبایی دارای یک نظام فکری است و متفکری که دارای نظام فکری است یعنی اصول فکری او متناقض نیست و دارای وحدت و یکپارچگی است که یکدیگر را نقض نمیکنند.
وی گفت: این کتاب نشان میدهد نظام فکری علامه طباطبایی نظامی است که بر اساس نوع شناختی که از فلسفه اسلامی داریم، اهمیت ویژهای دارد و شکل تدوین کتاب به گونهای است که حوزهای از فکر علامه طباطبایی را بدون گزارش نگذاشته است و اگر این کتاب به زبانهای دیگر ترجمه شود ما میتوانیم علامه را به جهانیان بشناسانیم.
سیدعرب با اشاره به مقدمهای که نصری در ابتدای کتاب نوشته است افزود: در مقدمه کتاب صحبت از عالمی به میان آمده که علامه در آن زیست میکرده و مؤلف کتاب اینگونه به مخاطب القا میکند که اگر کسی بخواهد با نظام فکری علامه طباطبایی آشنا شود نیازمند آشنایی با عالمی است که او به آن تعلق داشته و نصری در این کتاب موفق شده است مخاطب را به آن عالم دعوت کند.
این پژوهشگر فلسفه اسلامی در انتها سخنان خود را اینگونه پایان داد که آنچه از میراث فکری علامه باقی مانده است این است که بدون التزام به تفکر، فلسفه ممکن نیست.
محمدرضا اسدی محقق و مترجم فلسفه سخنران سوم این نشست گفت: در دورانی به سر میبریم که در آن اندیشمندانی که از سرِ درد دینی به تبلیغ آن بپردازند کم میبینیم. من طباطبایی را مصداق آن خلوتنشینی میبینم که حافظ از آن سخن میگوید و در دوره ما مورد غفلت قرار گرفته است درحالیکه چراغ عقلانیت اسلامی را برافروخته است.
او گفت: هیچکس به اندازه علامه طباطبایی حق تقدم در این زمینه ندارد چراکه او تلاش کرده در زمان خودش هم درد دینی داشته باشد و هم اهل تفکر باشد. در حالی که در زمانه ما کسی که هم درد دینی داشته باشد و هم اهل تفکر باشد کم است.
این محقق و مترجم فلسفه با بیان اینکه این کتاب در خدمت این است که نه تنها توصیف بلکه تحلیل هم داشته باشد و نه تنها تحلیل که نقد هم داشته باشد افزود: از کتاب «آنیگانه» هم مخاطب عام و هم مخاطب خاص، و حتی خواصالخواص و هم اساتید و متخصصین میتوانند استفاده کنند.
وی در پایان افزود: از فلسفه اسلامی که در دانشگاهها و توسط اساتید دانشگاهها تدریس میشود تا فلسفه اسلامی که در حوزه درس داده میشود و بحث میشود فاصله وجود دارد و باید به وجوه اشتراک و اختلاف آنها پرداخت.