اصفهان-قشر فرهیخته دانشجو با حربه عقلانیت و استدلال توانسته در مقابل هجمه عظیم جریانات بحران‌ساز ایستادگی و جنبش دانشجویی را به عنوان سوپاپ اطمینان جامعه تقویت کند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها-ریحانه شهبازی: وجود ریشه‌های علم و دانش در درخت تنومند دانشگاه همیشه این انتظار را تقویت می‌کند که قشر دانشجو با استدلال‌های صحیح و منطقی مسائل جامعه را دنبال کند تا با غلبه عقلانیت بر احساسات بتواند تحلیل درستی را ارائه دهد. این در حالی است که اتفاقات گذشته در دانشگاه‌ها نشان داد که همچنان حفره آگاهیِ تاریخی از سوابق انقلاب و نخبگانی همچون شهید مطهری و شهید بهشتی و تفکیک شرایط زمانه و دشمنی‌ها در میان قشر دانشجو عمیق است.

از سویی دیگر حرکت و اقدام دسته جمعی دانشجویان تحت عنوان جنبش دانشجویی به عنوان نیرویی تحول‌خواه و تغییرساز از ادوار گذشته تأثیرات چشمگیری داشته که با حربه دانش توانسته‌اند در مواجهه با موج عظیمی از جریانات بحران‌ساز همواره بحران را مدیریت و از حالت مه‌گرفتگی خارج کنند. با این وجود چنین ظرفیتی همچنان کم فروغ باقی مانده و نیاز به قوه محرکه مضاعفی دارد تا با تقویت فضای گفتمانی، اختلافات موجود را حل کنند و در کنار آن اقناع فکری صورت گیرد.

حال شأن جنبش دانشجویی می‌طلبد که در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، دید روشنی را از شرایط جامعه ارائه دهد. در واقع اگر حرکات دانشجویی در دانشگاه‌ها به سمت موجی از احساسات کاذب سوق داده شود، مطمئناً نمی‌توانند تحلیل درستی از حوادث در ذهن دانشجویان و جامعه تداعی کنند و شاهد استثمار و ابزاری شدن این جنبش توسط جریان‌ها، احزاب و بنگاه‌های سیاسی بیرون از دانشگاه خواهیم بود.

مطالبات مقام معظم رهبری از جنبش دانشجویی مبنی بر حضور در حوزه‌های تولید علم و جنبش نرم افزاری، عدالت‌خواهی و تأکیدات پی‌درپی به دستگاه‌های ذی‌ربط حوزه آموزش عالی درباره توجه به قشر نخبه و فرهیخته در حوزه‌های علمی سیاسی خود سندی گویا بر این واقعیت است.

جنبش دانشجویی؛ سوپاپ اطمینان جامعه

علی گلناری، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه و علوم پزشکی اصفهان نیز در این راستا در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به علت تمرکز بر دانشگاه‌ها در اغتشاشات اخیر گفت: دانشگاه و قشر دانشجو مؤذن جامعه به شمار می‌آید و همواره جنبش‌ها از دانشجوها آغاز می‌شود، البته جنبشی که بر اساس محتوا و مبنا شکل گیرد و نه صرفاً اعتراض و اغتشاش باشد.

وی در خصوص برگزاری تریبون آزاد در دانشگاه و تقویت جنبش‌های دانشجویی گفت: در واقع جنبش دانشجویی سوپاپ اطمینان جامعه به شمار می‌آید و در این راستا تریبون‌های مختلفی طی این چند ماه در دانشگاه برگزار شد و ادامه دار خواهد بود.

انکار و عقب‌نشینی کمک به تنش‌ها نمی‌کند

گلناری با بیان اینکه موضوعات گوناگون قطعاً مخالفان و موافقان بسیاری دارند و دو قطبی بودن جامعه مفهومی است که توسط رسانه بزرگ شده است، تصریح کرد: این اظهارات در واقع جنگ نرمی است که باعث می‌شود ارزش‌ها به ضد ارزش تبدیل شود و عفت زنان و حجاب و پوشش را ضد ارزش و بی‌حیایی و بی‌بند و باری را ارزش نشان دهند و این درست اتفاقی است که در انقلاب جنسی غرب مشاهده شد.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه و علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در دانشگاه که زیر مجموعه جامعه قرار دارد ممکن است هر فردی که دارای قوه عقلی و هویت باشد از یک موضوع طرفداری کند و این طبیعی است؛ دو قطبی موجود در جامعه قبلاً بالقوه بوده و در حال حاضر شدیداً بالفعل شده و نمی‌توان منکر این نزاع و تفاوت‌ها شد، البته انکار و عقب نشینی برای جلوگیری از تنش کمکی به حل موضوع نمی‌کند و در این زمین بازی تنها باید درقالب چهار چوب‌ها به بازی ادامه داد.

پی‌ریزی نظام آموزشی و گفتمانی

حسین روزبه، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان نیز با اشاره به راه حل گفتمانی رفع این اختلافات در سطح دانشگاه و جامعه به خبرنگار مهر گفت: گفت و گو قطعاً برای رفع ابهامات و رسیدن به فهم مشترک در سطوح مختلف جامعه مفید و کارساز است. البته رواج فرهنگ گفتگوی سالم برای رسیدن به این نتیجه به همان اندازه اهمیت دارد. اما قطعاً افرادی که در رأس این اتفاقات و اغتشاشات هستند، بنای بر گفتگو و مفاهمه ندارند.

وی بر این باور است که خوشبختانه یا متأسفانه، این اتفاقات زمینه گفتگو و تضارب آرا را ایجاد کرده و در صورت ایجاد فضایی آرام و با شناخت دقیق از اقتضائات و نیازهای جامعه، می‌توان این فضا را فراهم کرد.

روزبه این اتفاقات اخیر را حاصل ضعف‌هایی که در پی تهاجم فرهنگی و در نتیجه‌ی کم کاری و حتی نفوذ و انحراف در بخش‌های آموزشی، فرهنگی و رسانه کشور در دوره‌های مختلف به وجود آمده است، می‌داند و ادامه داد: طبق تعبیر «مگس روی زخم می نشیند» دشمن هم از این ضعف‌ها استفاده کرده و با دستاویز قرار دادن مشکلات اقتصادی، اختلافات قومی و شکاف نسلی را ایجاد کرده و با استفاده از ابزارهای سخت و نرم به ویژه هجمه سنگین رسانه‌ای، بر طبل ناآرامی کوبیده است. البته اگر کمی از فضای غبارآلود مجازی فاصله بگیریم و واقعیات میدان را ببینیم، می‌بینیم که با وجود این هجمه سنگین، جمعیت درگیر در این اتفاقات به نسبت کل، بسیار اندک ولی پر هیاهو است.

سرکوب وطن‌دوستی در راه آزادی خیالی

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان گفت: همانطور که اشاره کردم، یکی از نقاط ضعف بزرگ ما در حوزه آموزش است. متأسفانه نظام آموزشی ما در حوزه معارف دینی بسیار ضعیف و غیرکارشناسی عمل می‌کند ولی ساختارهای پر پیچ و خم سازمانی و بعضاً سیاست‌های مدیریتی، فرصت اصلاح را از دلسوزان و متخصصان گرفته است.

وی در خصوص مفهوم آزادی تصریح کرد: در ابتدا باید پرسید تعریف و مصادیق آزادی چیست، آیا آزادی در این حد مبتذل شده که سلف و خوابگاه و… مختلط باشد و در راه آزادی، شیشه‌ها را خرد و اموال «عمومی» را تخریب کنند؛ آزادی بیان آن است که هر گونه فحاشی و رفتار ناهنجاری در محیط دانشگاه بشود یا انواع اتهامات و اخبار دروغ از طرف گروهی در جامعه منتشر شود و برخوردی نشود؟

این آزادی است که غرب، زودتر به سراغ آن رفت و اکنون در منجلاب آن گرفتار شده که حتی آن هم بر پایه دروغ‌ها و اباحه‌گری‌های امثال آلفرد کینزی و فروید بود. حتی بعضاً از این فراتر رفته و در راه آن آزادی خیالی، وطن دوستی را سرکوب می‌کنند.

وحدت و همدلی بهانه بروز سرمایه اجتماعی

روزبه در خصوص ریزش‌ها و رویش‌ها در این شرایط زمانه گفت: تقابل میان جبهه حق و باطل همیشه بوده اما میزان بروز و ظهور این تقابل در ادوار مختلف متفاوت است. با این وجود نابودی سرمایه‌های اجتماعی را قبول نداریم شاهد این ادعا تشییع چند ده هزار نفره شهدای همین اغتشاشات در مقابل جمع چند ده نفره به وجود آمده در ناآرامی‌های اخیر است.

مسئله آنجاست که پمپاژ دروغ، ما را در مارپیچ سکوت گرفتار می‌کند ولی هر جا که بهانه‌ای برای وحدت و همدلی باشد، سرمایه اجتماعی واقعی بروز می‌کند.