در هر دو فیلمی که در روز هشتم جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر روی پرده رفتند شاهد گوشه‌ای از خیانت‌ها و جنایت‌های گروهک منافقین در سال‌های جنگ تحمیلی بودیم.

خبرگزاری مهر - گروه هنر: «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که به مرور متن و حاشیه چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد.

هر روز می‌توانید با «مهر سیمرغ ۴۱» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور، در تازه‌ترین دوره برگزاری قرار بگیرید.

امروز پنجشنبه ۲۰ بهمن‌ماه و هم‌زمان با نهمین روز اکران فیلم‌های چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر، در پردیس سینمایی ملت و سایر سینماهای مردمی با نهمین شماره از «مهر سیمرغ ۴۱» همراه شوید.

چهره روز؛ مجید مجیدی

با شش دوره نامزدی و چهار دوره شکار سیمرغ بهترین کارگردانی، از فیلمسازان رکورددار در دفترچه خاطرات جشنواره فیلم فجر به حساب می‌آید. مجید مجیدی از کارگردانان صاحب امضا در سینمای پس از انقلاب محسوب می‌شود که آثارش هم در برقراری ارتباط با مخاطبان و هم در زمینه جلب نظر داوران و منتقدان، همواره آثاری قابل توجه بوده‌اند.

او که فعالیت حرفه‌ای در سینما را در دهه ۶۰ با بازیگری آغاز کرد از دهه ۷۰ سراغ کارگردانی رفت و اتفاقاً با همان اولین فیلم‌های خود مثل «بدوک» و «پدر» نشان داد که عزمی جدی برای ادامه این مسیر دارد. مسیری که در میانه همان دهه ۷۰ با فیلم «بچه‌های آسمان» به یک اوج رسید و جایگاه این فیلمساز را در نگاه سینمادوستان ایران و البته جشنواره‌های داخلی و خارجی تثبت کرد.

مجید مجیدی که آخرین حضورش در جشنواره فیلم فجر به‌عنوان کارگردان مربوط به سال ۹۸ و فیلم «خورشید» می‌شود، امسال فیلمی را در ویترین جشنواره ندارد اما آنچه بهانه شد تا به‌عنوان یکی از چهره‌های جشنواره امسال به او بپردازیم، حضور تأثیرگذارش در فرآیند تولید دو فیلم موفق جشنواره امسال است.

مجید مجیدی و بابک خواجه‌پاشا در پشت‌صحنه «در آغوش درخت»

روز گذشته رونمایی از فیلم «اتاقک گلی» با واکنش مثبت اصحاب رسانه همراه شد، فیلمی که محمد عسگری در اولین تجربه کارگردانی خود آن را به سرانجام رسانده است. عسگری پیش از این سابقه دستیاری کارگردان‌هایی همچون مجید مجیدی و رضا میرکریمی را در کارنامه داشته و خودش در نشست رسانه‌ای فیلمش وقتی با پرسشی درباره شباهت بخش‌هایی از فیلمش با فیلم «رنگ خدا» ساخته مجید مجیدی مواجه شد گفت: مگر می‌شود دانش‌آموخته استادی باشید و از او تأثیر نگیرید؟

امروز هم قرار است در سانس اول سینمای اصحاب رسانه فیلم «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا رونمایی شود. یک کارگردان فیلم‌اولی دیگر که به پشتوانه تجربه همکاری‌اش با فیلمسازانی همچون مجید مجیدی و رضا میرکریمی، حالا اولین فیلم بلند خود را به جشنواره فجر رسانده است. مجید مجیدی در فرآیند تولید این فیلم حضور موثری داشته و حتی در پشت صحنه آن هم حاضر شده بود.

خواجه‌پاشا در گفتگوی خود با خبرگزاری مهر درباره تأثیرپذیری از این فیلمساز گفت: «در مرحله پیش‌تولید بودیم که با آقای میرکریمی و آقای مجیدی صحبت کردم. قطعاً جهان ذهنی من چه در نگارش فیلمنامه و چه در کارگردانی از این دو نفر نشأت گرفته چراکه سال‌ها دستیار این دو عزیز بودم و با آن‌ها همکاری داشتم.»

بازتاب روز؛ درهای سینما به روی معترضین باز است

بعد از انتشار یادداشتی به قلم روح‌الله سهرابی در میانه روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر و خطاب او به طیفی از تحریم‌کنندگان جشنواره فیلم فجر مبنی‌بر اینکه تا زمانی که جمهوری اسلامی مستقر است پای حرف خود بمانید و نه فیلم بسازید و نه فیلمی بازی کنید، این شائبه به‌وجود آمد که مدیریت سینمایی قائل به ایجاد محدودیت برای سینماگران معترض در ماه‌های اخیر است.

روز گذشته اما محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری مهر به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخت که بازتاب ویژه‌ای در محافل رسانه‌ای هم پیدا کرد.

خزاعی با تأکید بر اینکه آنچه از یادداشت روح‌الله سهرابی برداشت شد با روح این یادداشت هم‌خوان نبوده است به تبیین موضع سازمان سینمایی درباره سینماگران معترض و حتی تحریم‌کنندگان جشنواره فجر پرداخت و تأکید کرد: «آقای سهرابی در یادداشت خود نوشته بود هر کسی تصمیم گرفته است دیگر در سینمای ایران فعالیت نداشته باشد، این به معنای ترک این سینماست و این یک تصمیم شخصی است. اینگونه نیست که ما کسی را مجبور کنیم و بگوییم شما حق ندارید کار کنید. فضای سینمای ایران به گونه‌ای است که به عقیده من هر کسی که در لوای پرچم ایران و در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران بخواهد در آن فعالیت کند، از نظر من هیچ اشکالی ندارد.»

بخش مهم دیگری از صحبت‌های خزاعی که به‌صورت ویژه‌تر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت آنجا بود که به موضوع بازیگران کشف‌حجاب‌کرده اشاره داشت و گفت: «گر خانمی کشف حجاب کرده اما هنوز حاضر است با حجاب در یک فیلم حضور داشته باشد، یعنی در عمل می‌گوید من اشتباه کرده‌ام و می‌خواهم به عرصه فعالیت بازگردم، قطعاً قرار نیست ما مانع او بشویم. هر کس در هر شرایطی احساس می‌کند اشتباه کرده و می‌خواهد بازگردد، حتماً راه برایش باز است.»

مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر هم دو روز پیش با انتشار یادداشتی هم‌دلانه خطاب به اهالی سینما ابراز امیدواری کرده بود که با فروکش کردن غبارها، باردیگر جشنواره فجر با حضور همه اهالی سینما بتواند حلاوت گذشته خود را بازیاید.

نکته روز؛ روایت جنایات منافقین در چهار فیلم فجر

روز گذشته با رونمایی از دو فیلم «های‌پاور» و «اتاقک گلی» شمار فیلم‌هایی که در جشنواره امسال ارجاعاتی به جنایت‌ها و خیانت‌های گروهک منافقین از سال‌ها انقلاب و دفاع مقدس تا همین امروز داشته‌اند به عدد چهار رسید.

در یکی از داستان‌های فرعی فیلم «های‌پاور» که روایتی از عملیات والفجر هشت و تلاش‌های شهید ستاری برای نوآوری و خلاقیت در پدافند هوایی در برابر حمله‌های دشمن داشت، شاهد تلاش اعضای این گروهک منحوس برای فشار به نیروهای داخلی و خیانت به کشور در زمینه فروش اطلاعات نظامی بودیم.

نمایی از فیلم «اتاقک گلی»

در فیلم «اتاقک گلی» اما اشاره‌ای مستقیم‌تر به جنایت‌های این گروهک می‌شود. این فیلم روایتی از روزهای پس از پذیرش قطعنامه و تلاش گروهک منافقین برای ورود نظامی به خاک کشور دارد و گوشه‌هایی از عملیات مرصاد را به تصویر در می‌آورد. گوشه‌هایی از جنایت‌های منافقین که در این فیلم به تصویر درآمده آنقدر تکان‌دهنده است که درباره میزان خشونت برخی نماهای فیلم در نشست رسانه‌ای آن سوالاتی مطرح شد. پدرام کریمی در مقام نویسنده فیلمنامه «اتاقک گلی» در پاسخ به این پرسش‌ها گفت: «اگر می‌خواستیم کاری که منافقین در آن دوران کردند به تصویر بکشیم اصلاً قابل پخش نمی‌شد مثلاً آنها زیر گلوی همه شهدا باز تیغ می‌کشیدند که مطمئن باشند تمام کرده‌اند یا مثلاً چشم یکی از شهدا را درآوردند ضمن اینکه ما قصد نداشتیم دوربین ما به سمت منافقین بروند و با توجه به اینکه نیمی از منافقین خانم بودند می‌ترسیدیم بیننده سمپات شوند آقای صبوری تهیه‌کننده خودشان هم در همان اتاقک در زمان عملیات مرصاد بودند و آن روزها را یادشان است.»

پیش‌تر و در فیلم «شماره ۱۰» هم شاهد تلاش گروهک منافقین برای سوءاستفاده از اسرای ایرانی در سال‌های جنگ تحمیلی و خیانت آن‌ها به اسرای فرارکرده از اردوگاه‌های حزب بعث بودیم.

فیلم «سرهنگ ثریا» هم روایتی بی‌واسطه از مادران و پدرانی را به تصویر درآورده است که سال‌هاست چشم انتظار بازگشت فرزندان و عزیزان خود از دام منافقین هستند. رونمایی این فیلم بازتاب‌های بسیاری در محافل رسانه‌ای داشته و اکران آن در استان‌های مختلف هم همچنان با استقبال ویژه مخاطبان همراه می‌شود.

پیشنهاد ویژه؛ فیلم غریب

از چند ماه قبل تقریباً همه می‌دانستند که این محصول سازمان سینمایی اوج یکی از شاخص‌ترین آثار جشنواره فجر امسال خواهد بود. فیلمی که تهیه‌کنندگی‌اش را حامد عنقا برعهده دارد و محمدحسین لطیفی آن را کارگردانی کرده است.

فیلم «غریب» روایت مقطعی از زندگی شهید محمد بروجردی را به تصویر درآورده است. از منظر پرداختن به یکی از چهره‌های شاخص دفاع مقدس، فیلم از آثار کنجکاوی‌برانگیز جشنواره به حساب می‌آید.

حضور حامد عنقا به‌عنوان یکی از تهیه‌کنندگان صاحب امضا در تلویزیون، در مقام تهیه‌کننده این فیلم سینمایی می‌تواند تجربه‌ای متفاوت را در کارنامه او رقم بزند. عنقا که پیش‌تر با محمدحسین لطیفی در سریال موفق «قلب یخی» همکاری داشت حالا در یک تجربه سینمایی مهم در کنار این فیلمساز باسابقه قرار گرفته است.

شاخص‌ترین چهره حاضر در ترکیب بازیگران فیلم «غریب» بابک حمیدیان است که ایفای نقش شهید بروجردی را برعهده داشته است. حمیدیان پیش‌تر تجربه بازی در نقش شهید اصغر وصالی را در فیلم «چ» در کارنامه داشته است. پردیس پورعابدینی هم که پیش‌تر در سریال «آقازاده» به تهیه‌کنندگی عنقا چهره شده بود، دیگر بازیگر این فیلم است.

فیلم سینمایی «غریب» امروز در دومین سانس در ساعت ۱۶ در پردیس سینمایی ملت برای اصحاب رسانه روی پرده می‌رود.

برچسب‌ها