به گزارش خبرنگار مهر، حسن رحیمپور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در گردهمایی بینالمللی طلاب و دانشجویان غیر ایرانی با عنوان «نقش انقلاب اسلامی در تحقق تمدن نوین اسلامی» که در محل تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، خطاب به دانشجویان حاضر در این مراسم اظهار داشت: اینکه شما دانشجویان عزیز سرزمین و خانواده خود را به عشق معرفت، نشر دین خدا و مکتب اهل بیت (ع) رها کردهاید بدانید که این هجرت شما هجرت الیالله است و انشاءالله در همه ابعاد این هجرت موفق باشید و زمانیکه به سرزمینهای خود باز میگردید پیام مکتب توحید و ولایت را به پیروان اسلام برسانید.
وی بیان کرد: این روزها در ایام دهه فجر و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی قرار داریم، انقلابی که هیچیک از سرزمینهای شرق و غرب منتظر آن نبودند و هنگامیکه این انقلاب روی کار آمد باز هم هیچکس آن را باور نکرد تا اینکه پس از سه و یا چهار دهه به تدریج این انقلاب را پذیرفت و باور کرد اما دشمنیها تمام نشده و همچنان ادامه دارد.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در آن دوران از امام راحل تجلیل کردند و به او گفتند که اگر شما نبوید، ملت از بین میرفت و اسلام چه میشد؟ به مردم رو کرد و گفت: «این انقلاب نه کار من و نه کار شما بود بلکه این انقلاب کار خدا بود، به این دلیل که قبل از این هم من بودم و هم شما بودید، شما میترسیدید از یک پاسبانی که در بازار بود و از وقتی همگی گفتیم خدا، ترستان از بین رفت و این پیروزیها هم شروع شد».
رحیمپور ازغدی اظهار کرد: اما نکته اصلی در این میان این است که این انقلاب به عنوان طلیعه تمدنسازی دوباره اسلامی است. سوال اصلی در اینجا این است که اسلام بدون در نظر گرفتن از انقلاب، جامعه پردازی و تمدنسازی چیست که دشمن ندارد؟ اما زمانیکه نسبت اسلام با جامعه، مدنیت، عدالت و عقلانیت اجتماعی مطرح میشود دشمنان زیادی پیدا میکند و از چنین اسلامی به عنوان اسلام سیاسی یاد میکنند که گویا ما چند اسلام اعم از عبادی، سیاسی و… داریم که از نظر آنها نام یکی از این اسلامها، اسلام سیاسی است.
وی ادامه داد: حقیقتاً ما اسلام سیاسی، عرفانی، فقهی، اخلاقی، عقلانی، فلسفی و… نداریم بلکه یک اسلام داریم که دارای ابعاد مختلفی چون عرفانی اخلاقی، عقلی فلسفی، معنوی عبادی و اجتماعی دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این در حالی است که افراد ضد دین با بعد شخصی و فردی دین هم رابطه نامناسبی داشته و نسبت به این بعد دین تنفر دارند. قرآن درباره این افراد میگوید که این افراد حتی از شنیدن اسم خدا هم حالشان بد میشود. هستند افرادی که با اصل دین و معنویت کاملاً مشکل دارند.
رحیمپور ازغدی اظهار داشت: قرآن میفرماید که آدمها دو دسته هستند، یک دسته که مؤمنین هستند، زمانیکه اسم خدا به میان میآید قلبشان میلرزد و اشکهایشان جاری میشود اما دسته دیگر از افراد که کافر هستند با شنیدن اسم خدا حالت بدی در وجودشان احساس میکنند.
اهمیت بعد فردی و اجتماعی آیات و روایات در زندگی
وی تصریح کرد: اما در اینجا هدف ما صحبت از این دسته از افراد نیست بلکه مخاطب ما افرادی هستند که چه از موضع ضد دین و چه از موضع دینداری سطحی و قشری با قصد خدا، دین، معنویت، اخلاق، احکام فردی و… کارهایی را انجام میدهند و مذهبیون این اعمال را انجام میدهند اما ضد مذهبیها این کارها را مسخره میکنند اما با آنها مشکلی ندارند و بر این باورند که مذهبیون هر اعتقادی که دارند و هر کاری که میخواهند انجام دهند اما مشکلی برای دیگران به ویژه صاحبان قدرت و ثروت ایجاد نکنند.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: افراد ضد دین کارهای مذهبیون را مسخره میکنند اما کاری هم به آنها ندارد اما افرادی که مذهبی هستند توجه ندارند که رستگاری و سعادت فرد منحصراً از طریق تشرع فردی تأمین نمیشود بلکه رستگاری فرد مشروط است به انجام وظایف آن فرد در برابر خدا و درباره خود و دیگران.
رحیمپور ازغدی اظهار کرد: البته که عبادت خداوند موجب سعادت فرد میشود اما خداوند، هم احکام فردی و هم احکام اجتماعی را برای آدمیان قرار داده است که باید از هر دو احکام عمل کرد و اگر انسان تنها یکی از این وظایف را انجام دهد، به واقع که او بندگی نکرده است.
وی تاکید کرد: از اینرو باید به بعد فردی و اجتماعی آیات و روایات نیز توجه داشته باشیم.
وی تصریح کرد: ما اغلب آیات قرآن، روایات پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) چه آیات و روایات تربیتی اخلاقی و چه روایاتی که بعد سیاسی، اجتماعی و حاکمیتی دارند را تنها تفسیر شخصی میکنیم و فقه فردی عبادی، اخلاق فردی عبادی و ابعاد شخصی را تنها به بینکَ و بینَالله اکتفا میکنیم اما به لحاظ عملی و نظری در بینکَ و بینَالناس، غفلت بزرگی صورت گرفته است.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: تمدنسازی انقلاب اسلامی که توسط امام صورت گرفت برای این بود که مجدداً آیات و روایات و همچنین بعد تمدن ساز، جامعه پرداز و ضد ستم، سرمایهداری، دیکتاتوری نژاد پرستی سیره اهل بیت (ع) را بخوانیم.
رحیمپور ازغدی گفت: پیش از انقلاب اینگونه نبود که نخبگان ما حتی انقلابی باشند البته که اینطور نبود و اکثر عالمان، دانشجویان و بازاریان نیز سیاسی و انقلابی نبودند و زمانیکه امام خمینی (ره) به پا خواستند حلقه انقلابیون حلقه کوچکی بود اما همین حلقه کوچک مقاومت کردند، ادامه دادند، بیدارگری کردند، تبعید شدند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کردند اما هیچگاه تسلیم نشدند و به تدریج اکثر روحانیون، مردم، دانشجویان و اقشار مختلف مردم هم به این حلقه کوچک پیوستند.
وی خاطر نشان کرد: امام علی (ع) در روایتی، فرمول سقوط یک تمدن و جامعه را بیان کردند و فرمودند که یک سری از مقولههایی وجود دارد که باعث میشود هر تمدن و دولتی دچار فروپاشی شود و هر دولتی میتواند با انجام کارهایی چون سو تدبیر و مدیریت غلط، پیشبینیهای نادرست، آماده نبودن برای مشکلات مختلف و هدر دادن ثروت و سرمایه ملی موجب زودتر از بین رفتن دولت خود شود.