ارومیه - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی گفت: ایجاد و راه اندازی صنایع پایین دستی و واحدهای فرآوری مواد معدنی در این استان ضروری است.

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد کرمی دوشنبه شب در آئین بهره برداری از یک طرح زیست محیطی تکاب افزود: معادن استان به اشخاصی واگذار می‌شود که قصد راه اندازی واحدهای فرآوری و صنایع جانبی داشته باشند و فعالیت‌های معدنی نباید فقط به برداشت مواد معدنی محدود شود.

وی با اشاره به اینکه راه اندازی واحدهای فرآوری در معادن موجب توسعه اقتصادی استان و بهره وری بیشتر در بخش صنعت و معدن می‌شود اظهارکرد: از سرمایه گذاری در بخش صنایع معدنی و ایجاد واحدهای فرآوری در معادن شهرهای مختلف آذربایجان غربی حمایت می‌کنیم.

کرمی بیان کرد: بهره برداری از ۸۸۳ طرح توسعه‌ای در آذربایجان غربی در دهه مبارک فجر مرهون سفرهای شهرستانی استاندار، برگزاری جلسه‌های شورای برنامه ریزی استان در شهرها و برگزاری مستمر برنامه یکشنبه‌های تولید است.

در ادامه این مراسم سد باطله زرشوران، به عنوان بزرگترین طرح زیست محیطی معادن کشور، با حضور وجیه اله جعفری معاون وزیر صمت و رئیس هیأت عامل ایمیدرو و معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی در شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی زرشوران افتتاح شد.

عملیات ساخت طرح سد باطله طلای زرشوران، با اعتباری نزدیک به یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، از سال ۱۳۹۸ با نظارت سازمان محیط زیست استان آذربایجان غربی آغاز و پس از سه سال تلاش متخصصان ایرانی، با بالاترین سطح استانداردهای روز جهان، در دی ماه ۱۴۰۱ آماده بهره برداری شد.

این سد با ارتفاع ۲۵ متر، ۲۶۵ متر طول تاج، ۵۵۰ هزار متر مکعب عملیات خاکی، دو برج آبگیر به ارتفاع ۱۰ متر و ایستگاه پمپاژ با توان روزانه چهار هزار و ۸۰۰ مترمکعب دارد و در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار بنا شده است. سد یاد شده با خط انتقالی به طول یک‌هزار و ۳۱۰ متر و سطح ایزولاسیونی به مساحت ۵۰ هکتار، ظرفیت دپوی باطله و فرآوری پساب معدنی را به ۲۰ میلیون مترمکعب و فراتر از آن می‌رساند.