ارومیه - دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به بهره برداری فاز نخست افتتاح تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه گفت: فاز دوم و سوم پروژه با دستور ویژه وزیر کشور در حال اجرایی شدن است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان ظهر جمعه در آئین بهره برداری از فاز نخست تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه که با حضور رئیس جمهور، وزیر نیرو و جمعی از مقامات کشوری و آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی برگزار شد، افزود: سفر اواخر اردیبهشت هیئت دولت و رئیس جمهور به آذربایجان غربی و بازدید از دریاچه ارومیه منشأ خیر و برکات زیادی شد.

وی اظهار کرد: بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار با دستور رئیس جمهور در هفت ماه گذشته به پروژه تخصیص داده شد تا کارها بسرعت اجرایی و طرح تکمیل شود.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه در سال آینده هر سه ماه یک پروژه ستاد احیا به بهره برداری می‌رسد، ادامه داد: با افتتاح این سامانه سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از طریق تونل ۳۶ کیلومتری، کانال ۱۱ کیلومتری و رودخانه ۲۸ کیلومتری گدار آب سد کانی سیب وارد پیکره دریاچه ارومیه می‌شود.

پروژه سیلوه به چپرآباد در ماه‌های آینده آبگیری می‌شود

وی با بیان اینکه این پروژه بزرگترین پروژه زیست محیطی غرب آسیا است، عنوان کرد: ترمیم ۸۰۰ متر از تونل به صورت سه شیفته توسط قرارگاه خاتم الانبیا اجرا شد

معتمدیان با اشاره به اینکه تأمین ۲۰۷ میلیون مترمکعب پساب آذربایجان غربی و شرقی در دستور کار برای افتتاح است، گفت: در فاز دوم پروژه احیا دریاچه ارومیه ۱۸۰ میلیون متر مکعب از طریق بادین آباد اجرا خواهد شد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه پروژه سیلوه به چپرآباد در گذشته افتتاح شد اما امکان آبگیری نداشت و ماه‌های آینده بهره برداری می‌شود، افزود: با افتتاح این طرح ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به سدهای استان رهاسازی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه با برنامه‌ریزی انجام شده امسال شاهد احیای تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه خواهیم بود، عنوان کرد: لایروبی‌ها در سال آینده سرعت بیشتری خواهد گرفت.

استاندار آذربایجان غربی یادآور شد: تغییر رویکرد نرم افزاری و استفاده از ظرفیت جهاد کشاورزی برای مدیریت مصرف آب با توجه به معیشت مردم صورت می‌گیرد.

پروژه عظیم تونل ۳۶ کیلومتری انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه که از سال ۱۳۹۴ کار اجرایی آن آغاز و در هشت ماه گذشته روند ترمیم و رفع مشکل آن با سرعت دنبال شده بود، با حضور و دستور آیت الله سید ابراهیم رئیسی افتتاح شد.

این طرح که در مجموع برای اجرای آن، ۳۵ هزار میلیارد ریال هزینه شده است، آب از مخزن سد کانی سیب وارد تونل انتقال ۳۶ کیلومتری شده، پس از آن با ورود به کانال ۱۱ کیلومتری، به رودخانه گدار می‌رسد و پس از طی ۲۸ کیلومتر مسیر این رودخانه وارد پهنه آبی دریاچه ارومیه می‌شود.

در فاز نخست این طرح، قرار است ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به صورت سالانه وارد دریاچه ارومیه شود.

فاز دوم این طرح هم که طبق گفته مسئولان مربوطه قرار است سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد، با اجرای طرح‌های مرتبط انتقال آب را تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب افزایش خواهد داد.