رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، به دلایل حضور برخی افراد، غیر از ناشران در انتخابات اتحادیه اشاره و دلایل به دور دوم کشیده شدن آن را مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه تقاطع فرهنگ در گفتگو با هومان حسن‌پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

حسن‌پور در ابتدای این‌برنامه به تشریح انتخابات اتحادیه ناشران و کتابفروشان که به دور دوم کشیده شد، پرداخت و گفت: کاندیداها ثبت نام کردند و مراحلی هم طی شد تا در نهایت بخش قابل توجهی از افراد -۲۳ نفر- کاندید و سه نفر برای بازرسی انتخاب شدند. ما هم اطلاع رسانی دقیق و کاملی داشتیم تا همه از شرایط و روز رأی گیری اطلاع کسب کنند.

وی در خصوص چرایی به حدنصاب نرسیدن و به دور دوم کشیدن انتخابات گفت: اعضا گاه ۴ پروانه کسب دارند و نمی‌توانند به همان میزان رأی بدهند؛ از این رو حدنصاب لازم برای رأی گیری ۴۳۰ نفر بود؛ سال گذشته نیز ۴۵۱ نفر در انتخابات شرکت کردند و ما امسال ۶۲ نفر برای به حدنصاب رسیدن، کمتر بودیم.

همچنین حسن‌پور از همه افرادی که برای رأی دادن آمدند قدردانی کرد؛ خاصه اینکه مشکلات بسیاری وجود دارد ولی این افراد باز هم اقدام به رأی دادن نمودند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از اشتباهات صورت گرفته نیز سخن گفت و افزود: حدود ۱۲۰ نفر با کارت مباشرت و نمایندگی برای رأی دادن حضور پیدا کردند که در سیستم نظام صنفی کشور این مسئله صحیح نیست. البته ممکن است در انجمن یا تعاونی این اتفاق بیفتد و بنده از این مسئله تعجب می‌کنم چون نسبت به این مسئله تاکید بسیار داشتیم که نه شریک و نه مباشر در این انتخابات حضور پیدا نکند.

به گفته حسن‌پور کارت مباشرت مجوزی برای رأی دادن نیست و چنین اشخاصی اجازه‌ای برای رأی دادن ندارند؛ این مسئله بر اساس قانون نظام صنفی است که باعث دلخوری شورای عالی نظارت شده است.

وی افزود: این بدان معنی است که حدود ۱۵۰ نفر به انتخابات آمدند که نتوانستند رأی بدهند که اگر این اتفاق نمی‌افتاد انتخابات به دور دوم نمی‌کشید.