به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت روز جهانی زن (هشتم مارس) رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا وبینار «تبیین انقلاب اسلامی در حوزه زنان و نقدی بر فمیسنیم غربی» را دیروز سه شنبه ۱۶ اسفند برگزار کرد.
در این وبینار حکیمه سقای بی ریا، متخصص و پژوهشگر حوزه مسائل زنان و استاد دانشگاه تهران و ایزابل والرو روزنامه نگار و فعال اسپانیایی به بیان نکات و دیدگاههای خود پرداختند. این برنامه که به دو زبان فارسی و اسپانیایی برگزار شد با استقبال خوبی از سوی مخاطبان ایرانی و اسپانیایی قرار گرفت.
در ابتدای برنامه محمدمهدی احمدی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر و از کارشناسان و حاضران در برنامه تاکید کرد موضوع زنان در دنیای امروز دارای اهمیت بسیار بالایی است و نیاز است که جایگاه زن از منظر انقلاب اسلامی مورد بررسی و تبیین قرار گیرد.
حکیمه سقای بی ریا عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: از آنجا که زن و خانواده، نه تنها عامل بقای نسل بلکه عامل بقای فرهنگ در جوامع بشری هستند، در جریان استعمار و تلاش برای استیلای فرهنگی بر جوامع تحت سلطه، زنان آماج هجمههای استعمارگران برای تغییر هویت فرهنگی قرار میگرفتند. در این میان شاهد ظهور الگوی استعمار فرهنگی در مواجهه با زن مسلمان هستیم. با توجه به اینکه آمریکا مدعی اصلی در مسئله زن است نگاهی به آمارها درباره وضعیت زنان در آمریکا برای ارزیابی الگوی استعماری فوق مفید خواهد بود.
وی در ادامه به ارائه آمارهایی از وضعیت امروز آمریکا پرداخت و از جمله اشاره کرد که آمار دفتر حقوق مدنی وزارت آموزش و پرورش ایالات متحده نشان میدهد بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، حدود ۱۵۰۰۰ (دقیقاً ۱۴۹۳۸) مورد خشونت جنسی در مدارس پیش دبستان تا دبیرستان گزارش شده است. همچنین برده داری جنسی جنایتی است که به تأیید مراکز رسمی دولتی آمریکا در این کشور سالانه هزاران قربانی میگیرد. آمارها بین ۱۵۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ قربانی متغیر است. سانفرانسیسکو یکی از مراکز برده داری جنسی در جهان است.
وی تاکید کرد: انجمن روانشناسی آمریکا در گزارش ویژهای درباره معضل جنسی سازی دختران، عوامل فرهنگی مؤثر بر بروز این معضل در آمریکا را بسیار فراگیر ارزیابی میکند به طوری که زنان و دختران در انواع رسانههای این کشور (از جمله تلویزیون، مجلات، رسانههای خبری و موزیک ویدئوها) به مراتب بیش از مردان جنسی سازی و شیء سازی میشوند. این اتفاق در تبلیغات تجاری و بازار کالا به خصوص بازار پوشاک، اسباب بازی و لوازم آرایش نیز به وضوح دیده میشود. در این مصاف حتی نوجوانان به بازار سودآوری برای «صنعت زیبایی» مبدل میشوند که در افزایش مقدار مصرفی آنان در لوازم آرایشی، محصولات لاغری و جراحی پلاستیک دیده میشود. برای کودکان کم سن و سالتر، نگرانی بر روی مواردی مانند آرایش، عطر و کاشت ناخن و به ویژه عروسکهای پرفروش برتز با لباس و آرایش جنسی شده مشابه آنچه در صنعت جنسی استفاده میشود بوده است.
این استاد دانشگاه تهران در پایان سخنان خود گفت: باید اذعان کرد مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی در حوزه زنان شکستن الگوی استعماری غربی در قبال زن مسلمان است که در ابتدای صحبت مورد اشاره قرار گرفت. در این میان الگوی زن انقلاب اسلامی نه انزوای الگوی زن شرقی را بر میتابد و نه جنسی سازی الگوی زن غربی را. بلکه در تلاش است فاقد از آسیبهای هر یک از دو الگو و به خصوص آسیبهای جنسی سازی زنان که بر آن تاکید کردیم، بستری سالم برای حضور اجتماعی زنان در جامعه فراهم کند به طوری که بتوانند در حوزههای علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی رشد کرده و در عین حال نقش کلیدی خود در خانواده را نیز از یاد نبرند.
پایسابل والرو روزنامه نگار اسپانیایی نیز در این برنامه با مروری بر تاریخ فمینیسم در غرب به انتقاد از مسیر طی شده توسط این جریان پرداخت و گفت: فمینیسم یک جنبش مردمی نیست، بلکه یک ایدئولوژی سکولار است، اینها ادیان جدیدی هستند که جایگزین خدا شدهاند و مانند سرطان با متاستاز در نهادها و قوانین دولتی، از طریق آموزش، رسانهها و با پولهای هنگفت در مردم رخنه کردهاند. سیاستمدارانی که به بردگی بدهیهای عمومی دستوراتی را به نام یک دموکراسی فرضی و ارزشهایی را اجرا میکنند که ما، هر چقدر سعی کنیم آن ارزشها را شناسایی کنیم، از آن بیگانهایم. آنها در حال ساختن یک «انسان جدید» ضعیف، ریشه کن شده از جامعه و قابل دستکاری هستند که در آن عقلانیت جای خود را به احساسات داده تا آنها را به بردگان دولت تبدیل کنند.
وی افزود: فمینیسم یا ماده گرایی (در مقابل نر گرایی) یک فرقه است. در این فرقه بزرگترین گناه مردسالاری داشتن کروموزوم XY است و این فرقه ارقام نادرست خشونت جنسیتی، لزبینیسم، سقط جنین را منتشر میکند، نقشههای بیولوژیکی و اجتماعی را آشفته میکند و مدعی یک خواهرخواندگی میان زنان برای نیل به اهداف مشترکشان هستند. در این فرقه زنان برای رسیدن به اهداف خود باید بجنگند و کسانی که از مبارزات آنها حمایت نکنند به حاشیه رانده میشوند و بدینگونه بقیه خشونتها و نابرابریها را نادیده میگیرند، به طور خلاصه، آنها یک جنبش دیکتاتوری و تمامیت خواه هستند.
وی تاکید کرد در حالی که امروزه غرب به برابری زنان و مردان در برابر قانون رسیده است و همه حقوق آنها تضمین شده است ولی این جنبش نمیتواند نماینده همه زنان جامعه باشد و ما زنان اکنون مبارزه دیگری پیش رو داریم که طولانی و بسیار سخت خواهد بود و آن بازیابی آنچه از ما گرفته شده است مانند زنانگی، خانواده و سنت. به عبارت دیگر، فمینیسم غربی هویت زنانگی و ساختار طبیعی زنان را لحاظ نمیکند و ادامه این تفکر نظام خانوادگی و شالوده زندگی را به نابودی میکشاند. همانطور که میبینیم، وضعیت زنان مبتنی بر تفکر فمینیسم وضعیت نامناسبی در دنیای غرب دارد.