به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» به دبیری علیرضا غفاری شب گذشته چهارشنبه ۱۷ اسفندماه روی ناو شهید عبدالله رودکی بر آبهای خلیج فارس برگزار شد.
در ابتدای این مراسم خانواده شهید رییسعلی دلواری روی صحنه آمدند و به اجرای قطعهای پرداختند و سپس سردار سلامی، سردار تنگسیری و جلال غفاری دبیر این رویداد روی صحنه آمدند و از آقای توانایی بهعنوان یکی از بستگان رییسعلی دلواری تقدیر کردند.
اختتامیهای از جنس افتتاحیه
در بخش بعد غفاری بهعنوان دبیر جشنواره پشت تریبون قرار گرفت و بیان کرد: به نظرم این یک اختتامیه نیست، جنس برگزاری جشنواره و ایدهای که مطرح شد در واقع یک افتتاحیه است چون ما با این سبک تازه همدیگر را پیدا کردیم و با محوریت سینما و مقاومت دور هم جمع شدیم. ما به دنبال نوعی از سینما بودیم که این قائل به درکی از مقاومت به مثابه یک هنر بود. اولین دستاوردی که داشتیم تحول در رویکرد جشنوارهها بود، دستاورد دوم کشف، حمایت و استعدادیابی، دستاورد سوم اکران سراسری در ایران و جهان، دستاورد چهارم کمک به شکلگیری و شکلدهی کنسرسیوم تولید فیلم با حضور نهادهای انقلابی و فیلمسازان بود.
وی افزود: در جمع ما عزیزانی از کشورهای مقاومت و جهان هستند که در عرصه فیلمسازی نامآشنا هستند، در این رویداد هم آشناییهایی خوبی شکل گرفت تا بتوانیم تولید مشترک داشته باشیم. طرح موضوع مقاومت و در دستور کار قرار دادن مقاومت در تراز بینالمللی برای ما مهم بود چون مقاومت در سیره رسول الله وجود دارد و انقلاب هم محصول همین گفتمان است، طرح بعدی پیریزی سینمای مقاومت در برابر سینمای غربزده بود.
غفاری ادامه داد: برخی از این ایدهها طرح و اجرا شده اما برای تحقق این اهداف نیازمند برنامهریزی پنج ساله و ده ساله هستیم. اتفاقی که در جشنواره دنبال شد ناشی از دغدغه متن و فیلمنامه در سینمای ایران و مقاومت بود چون متن ریشه در قصه و درام دارد و قصه و درام وابسته به موقعیت است. اگر امروز بر عرشه این ناو حضور داریم برای این است که بتوانیم اقتداری که الان از خلیج فارس داریم را در آثار نشان بدهیم. اگر در فراخوان صحبت از شهید، شهادت، نابودی اسراییل، زنان، جوانان و کودکان مقاومت و.. است این یک شعار توخالی نیست بلکه از یک امکان صحبت میکنیم.
وی افزود: مثلاً حالا ژانر وطنی دفاع مقدس مهمترین بخش سینمای ماست حضور آثار ارزشمند در بخشهای مختلف این رویداد از چهل کشور جهان نشاندهنده این است که مقاومت یک ایده جهانشمول است. به نظر میرسد جشنواره در نگاه و هدفگذاری خود برای ترویج ایده مقاومت به هدف خود رسیده ولی این موفقیت ناشی از سینماگران معتقد به این گفتمان است پس میشود نوید این را داد که سینمای مقاومت با حضور آثار و فیلمسازان بیشتر به یک سینمای رقیب برای سینمای غربزده تبدیل شود. طراحی این جشنواره در این موقعیت جغرافیایی، اکران در ۷۳۵ سانس در بیش از ۷۰۰ نقطه، برگزاری کارگاهها برای پرورش نسل جدید، حضور میدانی فیلمسازان در جزیره فارسی، حضور دریایی دوستان و… گام خوبی است. من قایلم که این جشنواره آغازی نو برای یک دوره ده ساله است. با این حال هر کبودی بود به من برمیگشت.
اهدای جایزه مرحوم نادر طالبزاده
سپس بهروز افخمی رییس هیات داوران این رویداد روی صحنه آمد و بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.
در ادامه جوایز بخش نقد و پژوهش (جایزه مرحوم نادر طالبزاده) اهدا شد.
در این بخش سید محمد سلیمانی برای اثر «مروری بر چهار دهه سینمای دفاع مقدس» شایسته تقدیر ویژه توسط هیئت داوران شناخته شد و شیرین زارع پور برنده جایزه اول بخش پژوهش برای اثر «اینجا بالای تل تکفیریها میرقصند» شد.
افروز با وفا برای اثر «تصویر انسان الهی در تلویزیون» شایسته تقدیر در این بخش شد.
امیرعباس محمدی فشارکی برای اثر «طراحی و تدوین راهبرد حضور جشنواره مقاومت در عرصه بین الملل» برنده جایزه بخش پایان نامه شد.
در بخش رسانههای برتر از امیر خان زاده از ایرنا و زهرا منصوری از خبرگزاری مهر تقدیر شد.
تصویر و هنر یک سلاح کارآمد است
در ادامه ابوشریف نماینده جهاد اسلامی روی صحنه آمد و بیان کرد: تصویر، فیلم هنر و… نقش اساسی دارند و یک سلاح کارآمد هستند مثلاً اگر در فلسطین تصویر نبود جنگهایی که داشتیم طولانیتر از این میشد. فیلم و تصویر بهترین و اساسیترین سلاح در نبردهای عصر جدید هستند. صهیونیسم بر دو سوم رسانههای جهان سایه انداخته و ماشین تبلیغاتی آن، بزرگ و عظیم است به نحوی که توانست واقعیت را دگرگون کند ولی واقعیت در دست ماست ما با امکانات اندک داریم مبارزه میکنیم. دشمن تلاش کرد محتوای فلسطین را از بین ببرد اما ما فلسطینیها توانستیم در مقابل دشمن بایستیم.
اهدای جایزه نسل روایت
سپس جایزه نسل روایت (ویژه محسن حججی) اهدا شد.
در این بخش از الناز سعادت دوست، حسین رسولی، سعید خیری، آراز جعفرپور، سروش کشاورز و آنیسا هراتی پور تقدیر شد.
همچنین از جمال احمدی برای فیلم «آب از آتش» و محمد علیزاده فرد برای فیلم تروا تقدیر شد.
جایزه بهترین فیلم بلند اقتصادی در بخش چشم انداز به محمدحسین حقیقت برای کارگردانی فیلم «پرواز ۱۰۱» تعلق گرفت.
در بخش فیلم کوتاه داستانی بخش روایت هیچ اثری شایسته دریافت جایزه اول فیلم داستانی کوتاه شناخته نشد.
جایزه بهترین مستند کوتاه در بخش نسل روایت محمد مجیدپور کارگردان مستند کوتاه «زنان جبهه شمالی» رسید.
تقدیر بهترین پویانمایی بخش نسل روایت به معصومه عرب خانی برای پویانمایی «نامه ای برای آرتین» رسید.
جایزه بهترین پویانمایی در همین بخش هم به احمد حیدریان برای «پیش از بهشت» اهدا شد.
جایزه امیدبخش ترین فیلم در این بخش نسل هم فاطمه قربانعلی از سوریه برای کارگردانی فیلم «هنا بلا ام» تعلق گرفت.
جوایز بخش دفاع مقدس (جایزه رسول ملاقلیپور)
در این بخش جایزه بهترین پویانمایی به سیدمحمد پیشنمازی برای «روایت ستارگان» تعلق گرفت.
جایزه بهترین مستند کوتاه به نعمتالله سرگلزایی برای مستند «مادر» تعلق گرفت.
در بخش بهترین فیلم داستانی کوتاه از محمد پایدار برای «نوشابه مشکی» تقدیر شد.
همچنین جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی به علی ثقفی برای «خونگرم» اهدا شد.
بهترین فیلم مستند نیمه بلند هم به روح الله اکبری برای «دالک، چم، جاده» رسید.
جایزه بهترین مستند بلند به محمد سلیمی راد برای «سرباز شماره صفر» تعلق گرفت.
جایزه بهترین فیلمنامه فیلم بلند به هادی حجازی فر و ابراهیم امینی برای «موقعیت مهدی» تعلق گرفت.
جایزه بهترین کارگردانی فیلم بلند به محمدحسین لطیفی برای «غریب» اهدا شد.
در بخشی از این مراسم هاشمی معاون بنیاد روایت فتح گفت: تصمیمی داریم سال آینده برای خواهر طاهره، شهید ابراهیم هادی و شهید اصغر وصالی فیلم داشته باشم همچنین خوشحالم که در این خطه این خبر را عرض کنم که در سال آتی با همکاری سردار تنگسیری قرار است فیلم نادر مهدوی را بسازیم.
محسن علی اکبری هم بیان کرد: من به عنوان کسی که از نسل اول انقلاب فیلمهای دفاع مقدس ساختهام باید بگویم امسال در ۶۳ سالگی حالم خوب شد. امسال در فجر ۹ فیلم جنگی داشتیم این ممکن نبود مگر به همت روایت فتح، بسیج انجمن سینمای دفاع مقدس و فرمانده سپاه پاسداران.
جوایز بخش جهان بدون اسرائیل (جایزه شهید عماد مغنیه)
در این بخش از «معجزه بناسان» به کارگردانی حبیب احمدزاده و در بخش بهترین فیلم داستانی جهان بدون اسراییل از می مصری برای فیلم «شب ۳۰۰۰» تقدیر شد همچنین از احسان شادمانی کارگردان مستند «مادر اسرائیل» و عامر شمالی کارگردان مستند «wanted 18» تقدیر شد.
جایزه بهترین مستند بلند در بخش جهان بدون اسرائیل به عبدالرضا پناهی کارگردان مستند «آی سی» تعلق گرفت.
در بخش جهان بدون اسرائیل، از یوسف فارس کارگردان مستند زعفران (وثائقی الزعفران) تقدیر شد.
در بخش بهترین فیلم داستانی کوتاه همین بخش از داوود جلیلی کارگردان فیلم «پستوی خالی» تقدیر شد همچنین جایزه بهترین فیلم داستانی کوتاه به مصطفی آقا محمدلو و فرهاد حاجی عباسی کارگردانان فیلم «اسماء» رسید.
در بخش بهترین مستند کوتاه هم از محمد صالحی کارگردان مستند «چند قدم آن طرف تر» تقدیر شد جایزه بهترین مستند کوتاه هم به عباس وهاج کارگردان مستند «مردی با آرزوهای بزرگ» رسید.
در بخش انیمیشن هم از محمد مهند العانی کارگردان پویانمایی «احمد المناصره» تقدیر شد همچنین جایزه بهترین پویانمایی به احمد حیدریان کارگردان «پیش از بهشت» رسید.
جوایز حاج قاسم سلیمانی
در بخش بهترین مستند بلند «عملیات المپیک» ساخته حسین الهام کارگردان شایسته تقدیر شناخته شد همچنین جایزه این بخش به سمیه ذاکری کارگردان «اگلاتین» رسید.
جایزه بهترین مستند نیمه بلند به مهدی آخوند زاده برای «به رنگ انار» تعلق گرفت. جایزه بهترین مستند کوتاه هم به «مادر» ساخته نعمت الله سرگلزایی رسید.
در بخش بهترین فیلم داستانی کوتاه از «محافط» به کارگردانی حسین دارابی تقدیر شد.
جایزه بهترین فیلم داستانی کوتاه هم به «هانه» به کارگردانی میثم ملکی پور تعلق گرفت.
جایزه بهترین انیمیشن به سیدمحسن پورمحسنی برای «پوتین» رسید.
در بخش بهترین سریال از «حارس القدس» از سوریه تقدیر شد.
برترینهای رشتههای مختلف در بخش اصلی:
جایزه ویژه هیات داوران به لیلی عاج برای «سرهنگ ثریا» تعلق گرفت.
جایزه بهترین جلوههای ویژه به حسن نجفی برای «دسته دختران» اهدا شد.
جایزه بهترین فیلمبرداری به عبدالله عبدی نسب برای «غریب» اهدا شد.
جایزه بهترین صدابرداری به روح الله حدپور سراج برای «موقعیت مهدی» تعلق گرفت.
جایزه بهترین طراحی گریم به شهرام خلج برای «غریب» اهدا شد.
جایزه بهترین طراحی صحنه به محسن خدابخشی برای «اتاقک گلی» تعلق گرفت.
جایزه بهترین موسیقی متن به مسعود سخاوت دوست برای «موقعیت مهدی» تعلق گرفت.
در بخش بهترین بازیگر زن از ژیلا شاهی برای «موقعیت مهدی» تقدیر شد.
جایزه بهترین بازیگر زن به ژاله صامتی برای «سرهنگ ثریا» رسید.
در بخش بهترین بازیگر مرد از تورج الوند برای «اتاقک گلی» تقدیر شد.
جایزه بهترین بازیگر مرد هم به مهدی نصرتی برای «ضد» رسید.
جایزه بهترین فیلمنامه به حسین ترابنژاد برای «ضد» تعلق گرفت.
جایزه بهترین کارگردانی اول به محمد عسگری برای «اتاقک گلی» تعلق گرفت.
جایزه بهترین کارگردانی به هادی حجازی فر برای «موقعیت مهدی» تعلق گرفت.
حجازی فر در پیامی ویدیویی گفت: ممنونم از هیات داوران که من را قابل دانستند. من و خانم ژیلا شاهی به علت اینکه سر فیلمبرداری هستیم نتوانستیم در مراسم پایانی حضور داشته باشیم. اما باید بگویم این فیلم را با باورم و قلبم ساختم، ما هرچه داریم از جانها و خونهای پاک داریم. عشق همه ما به این قهرمانان واقعی که جان خود را کف دست گرفتند و جلو رفتند، بر کسی پوشیده نیست و امیدوارم روح آنها در زندگی ما جاری و ساری باشد. امیدوارم چنین جشنوارهها شرایطی فراهم کند تا فیلمهایی بسازیم که ذرهای از باور آنها را نشان بدهیم ضمن اینکه شرایطی را ایجاد کنند که دوستان با درد و رنج کمتری مسیر فیلمسازی را طی کنند و انرژی خود را روی خلاقیت بگذارند.
عسگری کارگردان «اتاقک گلی» هم گفت: از همه عواملم تشکر میکنم در اینجا میخواهم از دو بال سینمای شریف ایران تشکر میکنم که اگر نبودند این توفیق نصیب «اتاقک گلی» نمیشد. آنها مجید مجیدی و رضا میرکریمی هستند.
در ادامه جایزه بهترین فیلم به حامد عنقا برای «غریب» اهدا شد.
جایزه ویژه دبیر هم به «های پاور» به کارگردانی هادی محمدپور رسید.
محمدپور هم گفت: با افتخار این تندیس را به موزه ارتش جمهوری اسلامی تقدیم میکنم بعد مالی این جایزه را هم به زلزلهزدگان خوی تقدیم میکنم. این روزها آنها در چادر هستند بضاعت من اما همین است و آن را به مردم عزیزم شهرم تقدیم میکنم.
محمدحسین لطیفی هم گفت: خواهشی دارم، ما در دوران جنگ نرم هستیم و از دوستان میخواهم ردیف بودجه دفاعی در مجلس بودجهای را برای ساخت فیلمهای دفاع مقدسی و مقاومتی در نظر بگیرند و امیدوارم این اتفاق در وزارت دفاع رخ دهد.
سردار سلامی: هنر به تصور کشیدن عظمتها و شکوههاست
در پایان این مراسم سردار سلامی روی صحنه آمد و بیان کرد: این جمع یک جمع استثنایی است، کسانی که در نگاشت هنر در عرصه مقاومت و به تصویر کشیدن جلوههای زیبای هنر مقاومت در مدیوم فیلم و سینما مجاهدت میکنند در اینجا حضور دارند.
وی گفت: هرچند دستاوردهای مقاومت در میدان عظیم است اما اگر به مساحت هنر متصل نشود نمیتواند همه ارزشهای آفریده شده توسط مردان عرصه میدان را به اندیشه، احساسات و باورهای مردم منتقل کند. این جمع جمعی است شریف از هنرآفرینان که نقاش ظرافتها و زیباییها هستند و کسانی که هنرمندانه در میدان حضور دارند مثل کارگردانان تهیهکنندگان، فیلمنامه نویسان و… فرماندهان. ترکیب این شخصیتها مقاومت را در مقابل چشمان ما گذاشته است. خوشحالم که این گردهمایی و این جشنواره در سرزمین اسطورهها و در یکی از قطعات تاریخی درخشان مقاومت ملت بزرگ ایران شکل گرفته است، بوشهر و مردمان آن در مقاومت، ایستادگی، در هم شکستن رویاها و آرزوهای متجاوزین و استعمارگران نقش تاریخی دارند؛ چه در تهاجم پرتغالیها چه انگلیسیها. گورستان متجاوزین انگلیسی نماد واضحی از استواری، استحکام قلب و روح مردانی است که اجازه نداند گامهای متجاوزان بر این سرزمین مقدس نهاده شود. در این سالهای اخیر هم باز این مردان این دیار بودند که متجاوزان آمریکایی را به اسارت گرفتند و جلوهای از غلبه روح را نشان دادند. صمیمانه سپاسگزارم از همه انسانهایی که در ترویج فرهنگ و معارف مقاومت به ویژه در ساحت هنر نقشآفرینی میکنند.
سلامی مطرح کرد: هنر به تصور کشیدن عظمتها و شکوههاست، هنر از قلب سرچشمه میگیرد، الهام بخش و حرکت آفرین است، نه فقط افکار و اندیشهها که قلبها را تحت تاثیر خود قرار میدهد، قلب حرکت است، هنر تفیذ الهی است و خداوند برای هنرمندان ارزشی ممتاز قایل شده، هنر سرچشمهای الهی است که از روح معنابخش هنرمند سرچشمه میگیرد، بر صفحه قلبها و دلها مینشیند و تحولی در افکار و قلوب را به همراه دارد. هنرمندان فقط نقاش زیباییها نیستند بلکه آفرینشگر آن هستند، آنها رویای درونی خود را به واقعیتها پیوند میزنند تا جلوههای خلقت را با نگاه زیباشناسی ترکیب کنند و احساسات و عواطف و روحهای بلند را رأفت ببخشند، این در واقع ارتفاع بخشیدن به قلمرو اندیشه و نگرش است و این کار بسیار عظیم و بزرگی است، فراتر از دانش و علم است چون هنر با روح و قلب سر و کار دارد. دنیای امروز هم دنیای نبرد قلبها، ارادهها و روایت هاست.
این سردار سپاه توضیح داد: هنر غرب زینتبخشی به شهوات است در حالی که این هنر نیست بلکه یک ابتذال است، هنر آن است که قلبها و عقلها را به اندیشه عالمانه وادار کند و چشمها به گوشها قدرت دیدن و شنیدن حقایق را بدهد. این چیزی است که جهان امروز بسیار از آن کم بهره برده دلیلش هم غلبه نگرشهای شیطانی در عرصه هنر برای واژگون کردن حقیقت و وارونه نشان دادن واقعیتهاست. هنر دنیای غرب در مسیر افول است اما تحت جاذبه هنر شیطانی همچنان خود را پر فروغ نشان میدهد، تمام هدف و فلسفهاش انحراف انسان از مسیر حقیقت است. غربیها در توصیف انسان میگویند انسان همانند یک سیستم باز است که با یک ساختار معنا بخش درونی با محیط در تعامل و تعادل است و آن سیستم معنا بخش درونی انسان مشتمل بر پیش فرضها بر واقعیتهای مصنوعی، واقعیتهای حقیقی، ارزشها و هنجارهاست در حالی که انسان مجموعهای از ارزشها، هنجارها واقعیتها و… را در ذهن دارد که اگر این عناصر دچار تغییر شود انسان از تعادل خارج میشود. غربیها پیشفرضی دارند که میگویند مسلمانان تروریست هستند و میخواهند این موضوع را به دنیا تحمیل کنند مثلاً تا اتفاقی میافتد میگویند این کار خودشان است، در واقع آنها میخواهند تعادل انسانها را خراب کنند.
سلامی اظهار کرد: اگر به این نبرد ادراکی و غربیها نگاه کنید، میبینید آنها میخواهند ذهنیتها آنگونه که خودشان در نظر دارند، بسازند. هنرمند واقعی باید تصویر زیبای حقیقت را بنگارد چون فلسفه هنر ترویج حقیقت است غیراز این بر ضد فلسفه خود عمل کرده، هنر حقیقی و ناب این است که سبک ابتکاری و غیر تقلیدی داشته باشد، چنین هنری آزادی فکر و اندیشه ایجاد میکند و سینمای مقاومت بهترین ابزار است برای معرفی منطق مقاومت.
فرمانده سپاه بیان کرد: میدانید که بدون مقاومت نمیتوان عزیز، آزاد، امن و آرام زندگی کرد. اگر ما مقاومت میکنیم صرفاً برای مقاومت نیست ما برای رسیدن به آرامش مقاومت میکنیم. آن سپهبد نامآوری که جهان را در حیرت باور و ایمان و تفکر خود فرو برد در تمام دشتها، کوهها و بیابانها به دنبال آرامش بود ولی میدانست جز از طریق فراری دادن اصحاب اضطراب به آرامش نمیرسد. مقاومت برای آن است که برای همیشه تفکر امکان استیلا را از متجاوزان بگیریم. تا وقتی رویای سیطره و امید به نرمش و کرنش ملتها وجود دارد و تا وقتی متجاوزان حس میکنند میتوانند آرام و نرم در سرزمین دیگران حاضر شوند، هویت آنها را بگیرند و … دشمنی را ادامه میدهند و از پا نمینشیند، بنابراین سینمای مقاومت باید منطق مقاومت را به زیبایی ارایه بدهد و در اعماق اندیشه طنینانداز شود. هیچ فضیلتی بالاتر این نیست که انسانی جان خود را برای نجات جان دیگران فدا کند اساساً رسیدن به این درجه از معرفت یک فضیلت بزرگ است سینمای مقاومت نقاش این فضیلتهاست وقتی این سینما جان میگیرد در قلب جوانان، روح جهاد جان میگیرد انسانهای آزاده هرگز شکست نمیخورند، ما هرگاه در درون شکست بخوریم آنگاه همیشه شکست میخوریم و اگر در درون پیروز شویم هیچ شکستی حاصل نمیشود، سختافزار ها هرچه قدر بزرگ باشند باعث شکست نمیشوند سینمای مقاومت استحکام بخش به قلبهاست، ایجاد یقین در انسانهاست برای اینکه بدانند چه کشته و چه پیروز شوند درواقع در واقع پیروز هستند.
سلامی گفت: سینمای مقاومت یعنی تشویق مومنان بر ایستادن. ما به هنرمندان عرصههای مختلف مقاومت افتخار میکنیم چون آنها پیام مقاومت را جاودانه میکنند، حماسه را به جاودانگی هنر زینت میبخشند، حماسهها بدون هنر جاودانه نمیشوند، هنر اجازه استتار واقعیت توسط دروغ را نمیدهد. امام ما و رهبر ما آموزگاران بزرگ این عرصه هستند که به ما منطق ایستادگی را یاد دادند حتی جهان بینی ما را نسبت به قدرت دقیق کردند. قدرتهای بزرگ گاهی فکر میکنند چون ما در عصر توازن امکانات هستیم پس محکوم به شکست هستیم این منطق را قرآن نمیپسندد شما باید این مسایل را با فیلم نشان بدهید. در دنیای مقاومت همه حوادث شگفتانگیز هستند هیچ چیزی معمولی نیست گاهی ساخت یک فیلم سینمایی از یک عملیات نظامی سختتر است درود بر شما. شما آفرینشگران شکوه ملت هستید که در عرصه مقاومت قدم برمیدارید این قدم زدن خود ثبات قدم میخواهد خود ایستادن در عرصه مقاومت، مقاومت میخواهد. ما صمیمانه دستبوس همه کسانی هستیم که این فرهنگ را زنده نگه میدارند. سخن از زبان مردم گفتن و همراه شدن با مردم مهم است. میدان شهادت عرصه غروب نیست بلکه عرصه طلوع دائمی است. هنر این است که بتوانید منطق اهل باطل را هنرمندانه باطل کنید.