تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۴

وزارت دفاع ترکیه با صدور بیانیه ای به تشریح محورهای رایزنی تلفنی میان وزرای دفاع ترکیه و روسیه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه و «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه امروز چهارشنبه در تماسی تلفنی با یکدیگر رایزنی کردند.

بر اساس اعلام این رسانه، وزارت دفاع ترکیه با صدور بیانیه ای از گفتگوی تلفنی خلوصی آکار با سرگئی شویگو همتای روس خود درباره «توافق غلات» خبر داد.

در بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع ترکیه در این خصوص آمده است: طی این گفتگوی تلفنی نسبت به گسترش همکاری ها در ابتکار غلات که کمک بزرگی به حل بحران جهانی غذا کرد و اهمیت عرضه بی وقفه غلات را نشان داد، ابراز خرسندی شد.

بیانیه وزارت دفاع ترکیه در این باره اضافه کرد: بار دیگر تاکید شد که ترکیه به کمک های خود برای تضمین صلح در منطقه و ارائه کمک های بشردوستانه ادامه خواهد داد.

ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه شنبه هفته پیش در بیانیه ای به تشریح مواضع کشورش در خصوص تمدید توافق غلات پرداخت.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد: مسکو درباره ۶۰ روز توافق کرده است و همه طرف ها را به طور شفاهی و کتبی در جریان این موضوع قرار داده است. ما می‌ بینیم که طرف‌ های توافق غلات پیام‌ هایی را مبنی بر تمدید ۱۲۰ روزه این توافق اعلام کردند. هم وزارت امور خارجه روسیه و هم نمایندگان روسیه در سازمان ملل به همه طرف‌ های توافق اعلام کرده‌ اند که طرف روسی قرارداد را ۶۰ روز تمدید می‌ کند. به همه طرف‌ ها نه تنها به صورت شفاهی، بلکه به وسیله یادداشت‌ های ویژه اطلاع رسانی شد. یک بار دیگر تکرار می‌ کنم، فدراسیون روسیه با تمدید قرارداد به مدت ۶۰ روز موافقت کرده است.

این در حالیست که وزیر خارجه اوکراین پیشتر مدعی شد که توافق صادرات غلات از بنادر واقع در دریای سیاه برای۴ ماه تمدید شده است.

پیش از این «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) در سخنانی اعلام کرد: تمدید توافق غلات به مدت ۶۰ روز، حسن نیت روسیه را نشان می دهد.

گفتنی است که ترکیه، اوکراین، روسیه و سازمان ملل با میانجیگری آنکارا در ۲۲ جولای سال ۲۰۲۲ میلادی در استانبول سند مربوط به «انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» را امضا کردند؛ توافقی که مدت آن تا امروز شنبه بود.

تاکنون ده ها کشتی حامل غلات اوکراین با عبور از تنگه‌های ترکیه راهی بازارهای جهانی شده اند. یک روزنامه اسپانیایی پیشتر فاش کرده بود که غلاتی که از بنادر اوکراین صادر می‌شود، عمدتاً سر از قاره اروپا درمی آورد.