وزیر امور خارجه روسیه گفت با وجود اینکه مسکو، اتحادیه اروپا را نهادی غیردوست می داند که به صورت علنی نابودی روسیه را خواستار شده، اما آماده مذاکره برای کاهش خطرات هسته ای است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از آمادگی کشورش برای کاهش خطرات هسته‌ای سخن گفت و همچنین افزود که واشنگتن تلاش می‌کند تا برگزاری دومین نشست روسیه و آفریقا را مختل کند.

بر اساس این گزارش، لاوروف در مصاحبه با روزنامه روسی «آرگومنتی ای فاکتی» گفت: اتحادیه اروپا روسیه را از دست داده است. آنها آشکارا تلاش برای شکست روسیه را اعلام می‌کنند. به این دلایل ما اتحادیه اروپا را یک نهاد غیردوست می‌دانیم.

وی ادامه داد: پمپاژ مهمات و سلاح برای رژیم کی یف و همچنین اعزام نیروهای آموزشی و مزدوران به اوکراین از جمله فعالیت‌های خصمانه اروپا علیه روسیه است.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه، مسکو نتایج لازم را گرفته است و بنابراین قصد دارد در صورت لزوم قاطعانه اما بر اساس منافع ملی و قاعده مقابله به مثل عمل کند.

لاوروف تصریح کرد: در صورتی که اتحادیه اروپا مسیر ضد روسی را کنار بگذارد، مسکو پیشنهادات را مطابق با مفهوم سیاست خارجی روسیه بررسی خواهد کرد. مقامات روسیه همچنان از مذاکره استقبال می‌کنند، اما بر اساس اصول یکسان و با تعهد به در نظر گرفتن منافع روسیه.

وی با اشاره به اینکه سفرهای خارجی فعلی وی نشان دهنده «اولویت های روسیه در عرصه بین المللی» است، افزود: ایالات متحده و دنباله روهای آن تمام تلاششان را برای دستیابی به انزوای بین المللی روسیه انجام می‌دهند.

وزیر امور خارجه روسیه در عین حال آمادگی کشورش را برای برقراری تماس با کشورهای غربی به منظور بهبود وضعیت اروپا و کاهش خطرات هسته‌ای در بلندمدت اعلام و تصریح کرد: اما در واشنگتن و بروکسل یا پیشنهادهای ما را نادیده گرفتند یا واکنش به آن منفی بود و در نهایت اوضاع به بحران فعلی در اوکراین منجر شد.

در موضوعی جداگانه، لاوروف تأکید کرد که ایالات متحده و متحدانش تلاش می‌کنند مانع برگزاری دومین اجلاس سران روسیه و آفریقا شوند که قرار است اواخر ماه ژوئیه در شهر سن پترزبورگ روسیه برگزار شود و تلاش می‌کنند آفریقایی‌ها را از حضور در این نشست دلسرد کنند.