به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مسعود عالی، بعدازظهر سه شنبه در سلسله جلسات «یک ظهر بهاری» در حرم حضرت زینب (س) بنت موسی بن جعفر (ع) در اصفهان اظهار کرد: یکی از مهمترین وظایف انسان معیت و همراهی با معصوم و ولی خدا است که تمام هدایت، سعادت و قرب به خداوند متعال در این موضوع نهفته است.
وی با بیان اینکه درجات انسان به میزان پیروی از معصوم و ولی خدا بستگی دارد، افزود: همراهی با معصومان دشوار است چراکه در کنار ولی خدا امتحاناتی از انسان گرفته میشود که پشت پردهها و مصلحت آن را نمیدانیم و حتی ممکن است خلاف میل انسان باشد، در این شرایط باید تابع ولی خدا باشیم و روی میل خود پا بگذاریم.
کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه اگر این موضوع را رعایت نکنیم از ولی خدا جدا میشویم، بیان کرد: در روایات آمده است که ولایت اهل بیت سخت است و به جز سه دسته تحمل آن را ندارند که شامل ملک مقرب، پیغمبری که رسول خداست و آن بندهای میشود که خداوند وی را در کورههای امتحان قرار داده و وی از این امتحان سربلند بیرون آمده است.
وی با اشاره به مثالی برای تفهیم بهتر موضوع ادامه داد: در امتحان مدارس در همین دنیا سختی موضوع به ندانستن جواب است مگرنه آنچه که انسان نمیداند امتحان محسوب نمیشود، در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که صبر شیعیان ما از ما بیشتر است چراکه ما پشت پردهها را میدانیم و صبر میکنیم اما شیعیان ما بدون آنکه بدانند تحمل میکنند.
نخستین امتحان خداوند در عالم، ایمان به غیب بوده است
حجت الاسلام عالی با بیان اینکه نخستین امتحان خداوند در عالم، ایمان به غیب بوده است، گفت: گِل حضرت آدم قبل از اینکه روح در آن دمیده شود، ۴۰ سال در گوشهای قرار داشت و ملائکه از کنار آن عبور میکردند، سپس خداوند متعال به ملائکه فرمود که «زمانی که این گل را شکل دادم و از روح خود در آن دمیدم بر آن سجده کنید.»
وی اضافه کرد: در این قضیه، پروردگار عالم پشت پردهای قرار داد که ظاهر آن گِل و پشت پرده آن روح الهی بود اما خداوند آن را نشان نداد، در واقع روح حضرت آدم بسیار با عظمت بوده است اما پشت پرده قرار داشت و اینجا بود که امتحان انجام شد و شیطان را غرور گرفت که من از آتش هستم و بهتر از خاک، یعنی اگر خداوند از ابتدا آن روح را به همه نشان داده بود، همه و حتی شیطان بر آدم سجده میکردند، امتحان در این مراحل است تا مشخص شود که چه افرادی به هرچه ولی خدا میگوید تسلیم میشوند.
این استاد حوزه تاکید کرد: امیرمومنان (ع) در نهجالبلاغه در خطبه ۱۹۱ نهجالبلاغه میفرماید که خدای متعال از مخلوقات خود به آن اموری که نمیدانند امتحان میگیرد و فرد تسلیم به امر الهی و مؤمن از غیرمومن مشخص میشود.
وی با اشاره به اینکه همراهی موسی با حضرت خضر نمونهای از این امتحان بود، بیان کرد: حضرت موسی با خضر در مسافرتی بودند که در این راه حضرت سه کار انجام داد و در هر سه مورد حضرت موسی اعتراض کرد با اینکه قرار بود شاگرد خضر باشد و به وی خبر داده شد که این پیامبر الهی نکاتی را میداند که وی مطلع نیست اما نتوانست همراه حضرت خضر برای همیشه باشد، ایشان هنگام جدا شدن پشت پرده این مسائل را به حضرت موسی نشان داد.
پشت پرده امتحانات الهی درباره برآرده نشدن حاجات
حجت الاسلام عالی با تاکید بر اینکه ما نیز در زندگی روزمره با امتحاناتی که پشت پرده آنها را نمیدانیم روبرو هستیم، تاکید کرد: یکی از این امتحانات درباره برآورده شدن یا نشدن حاجات است؛ ما همه میدانیم که همه چیز در این عالم به دست خداست و عاجز از بخشش به انسان نیست در عین حال که رحمت و مهربانی وی بسیار وسیع است؛ گاهی حاجات انسان برآورده نمیشود اما اگر پشت پرده این عدم برآورده شدن به انسان نشان داده شود میبینیم که به ضرر انسان بوده است یا اجابت دیرتر به صلاح بوده است.
این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه اگر پشت پرده بلاها را به انسان نشان دهند، انسان متوجه میشود که در هیچ کار خداوند خطا وجود ندارد، گفت: بیان کرد: برخی از بلاها موجب از میان رفتن غرور و منیت انسان میشود و برخی بلاها و گرفتاریها به دلیل اعمال خود انسان است و یا پشت پرده و مصلحتی دیگر دارد.
وی امتحان دوران امام حسن (ع) را صلح و امتحان دوره امام حسین (ع) را جنگ عنوان کرد و بیان داشت: در دوران امام حسن (ع) حضرت صلح کرد و حکومت را به معاویه واگذار نمود، این امتحان صلح در واقع از مردم گرفته شد و در حالی که آنها پشت پرده را نمیدانستند و امام در پاسخ به اعتراض برخی از آنها فرمود که من چیزی میدانم که شما نمیدانید.
فهم امام مقدم بر فهم انسان است
حجت الاسلام عالی تصریح کرد: در دوران امام حسین (ع) نیز برخی مردم گفتند برای چه به جنگ میروید که امام در پاسخ آنها فرمود که مأموریت الهی است و در پاسخ به فردی به نام ابن عباس که از امام سوال کرد برای چه کودکان و زنان را با خود همراه میکنید نیز حضرت فرمودند که این نیز جز مأموریت ما است.
وی ادامه داد: در این قضیه برخی مانند همین ابن عباس فهم و تحلیل خود را کنار نگذاشتند و تسلیم نشدند تا فهم امام را مقدم بدارند و در این امتحان رد شدند؛ هم اینها برای ما درسی است که هنر اصلی این است که پشت پردهها را ندانید، اما به ولی خدا اعتماد داشته و فهم امام را مقدم بدانیم.