مرکز سعدی‌شناسی و مرکز فرهنگی شهر کتاب در بخش علمی یادروز سعدی، همایش «نسبت سعدی با داستان‌نویسی امروز ایران» را برگزار می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز سعدی‌شناسی و مرکز فرهنگی شهر کتاب در بخش علمی یادروز سعدی، همایش «نسبت سعدی با داستان‌نویسی امروز ایران» را طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه پنجم و ششم اردیبهشت برگزار می کنند.

سعدی شاعر بزرگ ایران‌زمین، منادی صلح و عشق و دوستی و شاعری است ماندگار در ذهن و زبان ایرانیان و جهانیان. رمز و راز شکوه و ماندگاری آثار سعدی همچون دیگر شاعران کلاسیک جهان رویکرد انسان‌گرایانه و خداجویانه به ارزش‌های مشترک فرهنگ جهانی همچون عشق، دوستی، صلح، احترام به یکدگر، حکمرانی عاقل و عادل، شادی و نشاط و مرگ و زندگی است. او اصل ساده‌نویسی را که یکی از ارکان رمان عصر تجدد بود، در نثر خویش به‌کار گرفت و ایجاز را که یکی دیگر از این ارکان بود، به یکی از بارزترین ویژگی‌های سبک روایی خود تبدیل کرد.

با توجه به همین ویژگی‌ها مرکز سعدی‌شناسی و مرکز فرهنگی شهر کتاب در بخش علمی یادروز سعدی به نسبت میان سعدی و داستان‌نویسی امروز ایران خواهند پرداخت و در نشست‌های علمی مجازی و حضوری این مراسم در شیراز و تهران داستان‌نویسان معاصر ایران بر خوان سعدی خواهند نشست و از این نسبت سخن خواهند گفت.

موضوعات و سخنرانان این نشست به شرح زیر است:

«حکایات سعدی و مفهوم داستان مدرن» / مصطفی مستور؛ «روایت در حکایات سعدی» / ابوتراب خسروی؛ «عنصر مکان در حکایات سعدی» / محمد کشاورز؛ «بازآفرینی حکایت‌های سعدی» / فرهاد حسن‌زاده؛ «زاویه دید در حکایات سعدی» / اکبر صحرایی؛ «گلستان سعدی و من» / امین فقیری؛ «سعدی و گشایش مرزهای زبانی» / مرجان فولادوند؛ «شگردهایی برای معشوق زمینی» / احمد اکبرپور و «تصویر سعدی در کلام سعدی» / مجید قیصری.

همچنین استادان سعدی‌پژوه در بخش تخصصی اندیشه و آثار سعدی به موضوع‌های مختلف خواهند پرداخت و اصغر دادبه درباره «حد همین است سخندانی و زیبایی را»، حسین معصومی همدانی درباره «سخن سعدی»، فرح نیازکار درباره‌ی «سعدی و گستره صلح»، جواد دهقانیان درباره‌ی «سعدی شیرازی و حاجی بابای اصفهانی» و امین‌رضا نوشین درباره‌ی «مجازات به احترام عدالت؛ مقایسه سعدی و کنفوسیوس» سخنرانی خواهند کرد.

این همایش روزهای پنجم و ششم اردیبهشت ساعت ۱۶ در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می شود و علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را ازصفحه اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhangبه صورت هم‌زمان پیگیری کنند.