بیرجند_ استاندار خراسان جنوبی در آخرین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان از مدیر کل بهزیستی و دبیر این شورا خواست راه اندازی مرکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد را ویژه در مرکز پیگیری کنند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: بر اساس قانون مبارزه با مواد مخدر، معتادان مکلفند برای ترک اعتیاد به مراکز مجاز دولتی، غیردولتی و خصوصی یا سازمان‌های مردم نهاد درمان و کاهش آسیب که توسط مراجع رسمی و متولی درمان کشور مشخص می‌شوند، مراجعه کنند.

در اجرای ماده ۱۶ این قانون اگر فرد معتاد با وجود زمینه مناسب برای درمان و امکانات لازم برای ترک اعتیاد اقدام نکند، متجاهر شناخته شده و در چنین شرایطی باید به مراکز درمان اجباری ارجاع داده شود.

پذیرش و نگهداری اجباری افراد در مراکز ماده ۱۵ می‌تواند دردسرهایی در پی داشته باشد چرا که مراکز درمانی موجود، ساز و کار نگهداری اجباری معتادان، مراقبت و کنترل را ندارند و باید مراکز خاصی برای این افراد در نظر گرفته شود.

در خراسان جنوبی هر چند در سال‌های گذشته مرکز ماده ۱۶ راه اندازی شد اما به دلایلی این مرکز تعطیل شد و از آن زمان تا کنون معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۵ (اختیاری) پذیرش می‌شوند.

به گفته متولیان تا اطلاق عنوان متجاهر بر یک معتاد و ارجاع او به مراکز اجباری موضوع ماده ۱۶ مراحل متعددی باید طی شود.

اسفند سال گذشته معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در جلسه انجمن احیا و نجات آسیب‌دیدگان از اعتیاد به این موضوع اشاره و تصریح کرد: توجه به آمار معتادین متجاهر و کمبود فضای فیزیکی، راه‌اندازی مکان مناسب برای درمان این افراد نیازمند پیگیری مجدانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان است.

حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا ادامه داد: جدای از اینکه مدیرکل زندان‌های استان اعلام آمادگی کرده در مجاورت زندان بیرجند به مثابه استان همجوار کمپ ماده ۱۶ ایجاد شود، استاندار خراسان جنوبی هم تاکید کرده که با بهره‌گیری از ظرفیت ساختمان‌های بلااستفاده دستگاه‌های اجرایی این مرکز راه‌اندازی شود.

قید فوریت در راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶

فروردین هم امسال معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی در نشست ویژه راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶، از قید فوریت استفاده کرد و افزود: به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی و درمان اعتیاد افراد درگیر با مواد مخدر باید به قید فوریت نسبت به راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ در استان اقدام شود.

محمدرضا طالبی ایجاد و راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ را از اولویت‌های مهم مبارزه با مواد مخدر دانست و ادامه داد: بر اساس قانون، سازمان بهزیستی متولی اداره مرکز ماده ۱۶ است و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز تأمین کننده هزینه‌های این مرکز ترک اعتیاد خواهد بود.

وی شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی، دادگستری، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مرتبط را ملزم کرد برای راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ با اداره کل بهزیستی همکاری کنند.

سید محمدرضا طالبی در این نشست افزود: مقرر شد ساختمان اداره کل استاندارد که در اختیار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان برای راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ قرار گرفته با همکاری شهرداری بیرجند، تجهیز و آماده بهره برداری شود.

از دیگر مصوبات این جلسه این بود که بر اساس قانون، اداره کل بهزیستی استان مدیریت و اداره مرکز ماده ۱۶ را باید برعهده داشته باشد.

همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در زمینه تخصیص اعتبارات استانی و همکاری لازم برای راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ استان قول مساعد داد.

همچنین حجت‌الاسلام علی نسایی زهان در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان در سال گذشته که به ریاست رئیس کل دادگستری استان برگزار شد، افزود: برای تسریع در راه‌اندازی مرکز نگهداری مددجویان ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر در استان و جمع‌آوری معتادان متجاهر در اسرع وقت جلسه‌ای با مدیرکل بهزیستی و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان برگزار و تعیین تکلیف می‌شود.

وی شمار افراد معتاد در خراسان جنوبی را بیش از ۱۹ هزار نفر اعلام کرد و گفت: این آمار نسبت به جمعیت استان زیاد است و بدون شک راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ سبب کاهش سرقت‌های خرد در استان خواهد شد.

دادستان مرکز استان با تاکید بر اینکه بانک اطلاعاتی معتادان متجاهر در استان تهیه و تکمیل شود گفت: در این خصوص مدیرانی که به وظایف قانونی خود عمل نکنند برای آنها پرونده ترک فعل تشکیل می‌شود در مقابل آن دسته از مدیرانی که در صحنه بوده و کار عملیاتی و کاربردی انجام می‌دهند مورد تشویق قرار می‌گیرد.