یاسوج- رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: رفع تداخلات اراضی ملی و زراعی در استان ضروری است.

سید علی معتمدی پور در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: با توجه به اینکه در سطح استان نسق های کشاورزان موازی هستند و نقاط اصلی زمین مشخص نیست، با ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید یا «رفع موانع زمین خواری» به این مسئله ورود خواهد شد.

وی تصریح کرد: در واقع با این اقدام به رفع تداخلات اراضی ملی و زراعی می‌پردازیم که یکی از تعهدات دولت سیزدهم و به ویژه وزارت جهاد کشاورزی است.

معتمدی پور با بیان اینکه در گذشته تنها ۳ درصد رفع تداخل صورت گرفته است، اظهار کرد: از شهریور ماه سال گذشته تاکنون، اقدامات خوبی انجام شده و از ۳۲ پلاک تقریباً ۳۲ درصد از اراضی زراعی را رفع تداخل انجام دادیم و پیشرفت کار رضایت بخش است.

وی انجام این مهم را بسیار سخت دانست و تاکید کرد: موظف هستیم تا پایان سال ۱۴۰۲ کل تعهدات مربوط به رفع موانع اراضی استان به سرانجام برسد.

معتمدی پور با بیان اینکه افراد زیادی هستند که به اندازه میزان نسقی که دارند اراضی زراعی ندارند، یادآوری کرد: این افراد نسق های زراعی برای آنها صادر شده، اما اراضی آنها منابع ملی است.

وی تاکید کرد: کشاورزان با تقاضای کتبی به امور اراضی و جهاد کشاورزی مراجعه کنند تا تقاضای آنها در کمیسیون ماده ۵۴ بررسی شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان گفت: اگر احیاناً بصورت عمدی یا غیرعمدی اراضی مردم منابع ملی اعلام شده است، با اجرای ماده ۵۴ تبدیل انجام و مشکل نسق استان حل می‌شود.

معتمدی پور گفت: انجام این طرح از یک سو منجر به کاهش نگرانی و دغدغه کشاورزان و از سوی دیگر منجر به صدور سند تک برگ برای تمام زمین‌ها و هویت بخشی به بخش کشاورزی و کشاورزان می‌شود.

معتمدی پور استفاده از این اسناد را قابل قبول در رهن بانک و در تمام موارد موارد لازم بلامانع دانست.

معتمدی پور اراضی زراعی در سطح استان را بر اساس اسناد و پلاک‌های موجود، مجموعاً حدود ۱۷۵ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: بقیه اراضی منابع ملی هستند.

وی با اشاره به بررسی اراضی‌ها در ماده ۵۴، خاطر نشان کرد: به احتمال زیاد از ۱۷۵ هزار هکتار زراعی مقدار بیشتری از این اراضی در راستای قانون افزایش و بخشی از منابع ملی زراعی خواهد شد.

معتمدی پور بیان کرد: بخشی از زمین‌های زراعی که از دهه ۴٠، ۵۰ و ۷۰ سابقه کشت نداشتند و ندارند هم قطعاً تعیین تکلیف خواهند شد و بر اساس سوابق عکس‌های هوایی نیز رفع تداخلات انجام خواهد شد.

وی ابراز داشت: لازم است روند این مهم که از اقدامات اجرایی ملی و زراعی در تمام شهرستان‌ها و استان با مسئولیت مدیریت جهاد کشاورزی، عضویت منابع طبیعی و اداره ثبت است، تسریع شود.