کتاب «یاری‌گری‌های منطق به اندیشه‌ورزی» نوشته محمدعلی نویدی توسط انتشارات دایره دانش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «یاری‌گری‌های منطق به اندیشه‌ورزی» نوشته محمدعلی نویدی، مدرس دانشگاه، پژوهشگر و نویسنده، به‌تازگی توسط انتشارات دایره دانش در ۱۹۰ صفحه منتشر و روانه بازار نشر شده است.

محمدعلی نویدی می‌گوید این‌اثر شاید برای دانشجویان و علاقه‌مندان به اندیشه و اندیشه ورزی نافع آید. البته برای عموم کسانی که می‌خواهند منطقی فکر کنند و منطقی زندگی کنند، نافع است. این کتاب در ادامه و سلسله آثار تفکر اثربخش به پژوهش و نگارش در آمده است. در این کتاب پیشنهادات کاربردی منطقی برای نظام آموزش و پرورش و تربیت نسل آینده و امیدوار، عرضه شده است.

«یاری‌گری‌های منطق به اندیشه‌ورزی» در سه فصل پژوهش و تدوین و تألیف شده است.

۱- در باب ضرورت و فضیلت منطق.
۲- اهمیت و نقش مفاهیم و تعاریف در فهم منطقی.
۳- استدلال اساس منطق و بنیاد اندیشه ورزی و زندگی اصیل انسان.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

تاریخ و تبار و پیشینه منطق و نسبت آن با زندگی و انسان به قدمت پیدایش انسان و زندگی خردمندانه وی می‌رسد. یکی از اصیل‌ترین و مهمترین خواست‌ها و آرمان‌های انسان اندیشه ورز و کنشگر، رفتار و کنش منطقی او بوده است. منطق، با نظم و ترتیب و قاعده و قاعده مندی فکر و اندیشیدن از یک سو، و انتظام و انسجام عمل و تولید اثر از جانب دیگر ربط دارد. منطق سیر تحول و تطور و فراز و نشیب فراوانی داشته است و البته خواهد داشت. ظهور انواع و اقسام منطق، منطق قدیم و صوری، منطق جدید و صورت، منطق فازی و ریاضی، منطق کانتی و منطق دیالکتیک و سایر اقسام منطق، گواه و شاهد واقعی و عینی این سیر رشد و بالندگی منطق است؛ لیکن، تلاش برای کندوکاو و کاوش در نسبت منطق و زندگی و چگونگی اثربخشی و بهره مندی از منطق موضوع و مقوله جدیدی است که در این کتاب بدان پرداخته شده است. چرا منطق در زندگی انسان یک ضرورت و فضیلت است؟ اثر محتوایی مفاهیم منطقی را چگونه می‌توان در قلمرو زندگی کاربردی نمود؟ و مهمترین کار منطق آموزش استدلال و برهان آوری و اندیشه وری دقیق است، این کار بی بدیل یعنی آموزش و تمرین و کاربرد استدلال چگونه ممکن است؟