کرمانشاه- جمعی از کارگران و نمایندگان اصناف کارگری کرمانشاه امنیت شغلی، وجود شرکت‌های پیمان کاری و تأمین مسکن را جزو مهمترین مطالبات کارگران دانستند.

به گزارش خبرنگار مهر، اولیا علی بیگی بعد از ظهر چهارشنبه در نشست جمعی از کارگران و نمایندگان اصناف کارگری کرمانشاه با استاندار کرمانشاه به مناسبت هفته کارگر که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، اظهار کرد: دغدغه امروز کارگران وضعیت نامناسب معیشتی است که نیازمند توجه بیشتر مسئولین به مطالبات قشر کارگران است.

وی با اشاره به سه مسئله مهم قشر کارگری، افزود: فقدان امنیت شغلی به عنوان اولین و اساسی‌ترین دغدغه کارگران، وجود شرکت‌های پیمان کار و همچنین تأمین مسکن کارگران از جمله مهمترین مسائل و مطالبات این قشر است.

رئیس هیأت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور تصریح کرد: با توجه به قراردادهای پیمانی که با کارگران بسته می‌شود گاهی اوقات اگرچه برخی از کارگران ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه کارکردن در یک شغل کارگری را دارند اما قراردادهای کاری آنها در بهترین حالت ۹ ماه خواهد بود.

علی بیگی ادامه داد: این در حالی است که جامعه کارگری غالباً مستأجر بوده و برای اجاره بهای مسکن خود باید قراردادهای ۱۲ ماهه با پرداخت حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد حقوق خود را داشته باشند که این مسئله اثرات مخربی در کاهش عملکرد و کرامت کارگران خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه عدم قراردادهای بلند مدت با وجود وضعیت نابسامان معیشت و مسکن باعث دلسردی و نگرانی کارگران می‌شود، گفت: نبود امنیت شغلی برای کارگران عامل اصلی نگرانی‌ها و از دست رفتن کرامت نیروی کار است.

رئیس هیأت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور به نقش مخرب و تأثیرات منفی شرکت‌های واسطه پیمانکاری اشاره کرد و اضافه کرد: وجود این شرکت‌ها با نقش واسطه‌گری بدون سرمایه‌گذاری مستقیم به درآمدهای قابل توجهی دست یافته اما در این بین با اینکه بیشتر از قانون مصوب شده از کارگران کار می‌خواهند اما با ضایع کردن حقوق آنها دستمزد کافی به آنها پرداخت نمی‌کنند.

علی بیگی در پایان خاطر نشان کرد: چندی پیش تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق تعاون در حوزه تأمین مسکن انعقاد شد که برای حل مشکل مسکن جوانان و کارگران می‌توانند کمک کننده باشد و به همین منظور درخواست می‌شود که استان کرمانشاه برای حل مسکن کارگران خود از این فرصت به نفع این قشر استفاده کند. پایین بودن تعداد کارگران بیمه شده در کرمانشاه نگران کننده است.

جواد اکبری رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان کرمانشاه نیز در ادامه با تاکید بر وجود ۸۱ هزار بازنشسته و مستمری بگیر تأمین اجتماعی، عنوان کرد: ۲۶۱ هزار نفر بیمه شدگان اصلی تأمین اجتماعی کرمانشاه هستند اما تنها بخش کمی از این افراد کارگر واقعی بوده و مابقی مشمول انواع دیگری از بیمه هستند.

وی تاکید کرد: اگر رقم واقعی بیکاری در استان کرمانشاه اعلام شود باید نسبت به آن نگران بوده و برای آن اقدامات جدی صورت گیرد. رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان کرمانشاه علاوه بر توجه به بخش درمان بازنشستگان، خواستار شد: پرداخت حق منطقه جنگی برای ۶ استان در نظر گرفته شده که در این بین در اجرا کردن آن نباید تبعیضی بین بازنشستگان لشکری و کشوری و بازنشستگان تأمین اجتماعی لحاظ شود.

باید نگران مهاجرت رانندگان به حاشیه خلیج فارس بود مختار داوودی رئیس کانون انجمن‌های صنفی و کارگری استان کرمانشاه در این نشست وبیان دغدغه کارگران و رانندگان، یادآور شد: با وجود اینکه دستمزد کارگران ۲۷ درصد افزایش داشته اما این افزایش زمانی راهگشا خواهد بود که افزایش تورم و قیمت در ابعاد دیگر معیشتی نداشته باشیم با این حال این میزان از حقوق کارگران پاسخگوی نیازهای زندگی معیشتی کارگران نبوده و تنها تأمین کننده ۹ روز از زندگی خواهد بود.

وی با اشاره به حقوق پایین رانندگان کرمانشاهی اشاره کرد و گفت: حقوق نهایتاً ۶ میلیون تومانی رانندگان به گونه‌ای است که توان پرداخت بیمه ۲ میلیون تومانی را نداشته و قطع شدن بیمه تأمین اجتماعی این قشر بسیار نگران کننده بوده و اثرات نامطلوبی خواهد داشت.

وی در پایان مطرح کرد: پیش‌تر باید نگران مهاجرت مغزها باشیم اما امروز مهاجرت کارگران به ویژه رانندگان نیز باید توجه قرار داد چرا که در کشورهای حاشیه خلیج فارس با دستمزد بالا شرایط مناسبی برای رانندگان فراهم می‌آورد و موقعیت را برای مهاجرت این قشر از جامعه ایجاد خواهد کرد.

اسد صالحی نیز دیگر فعال کارگری در انتقاد از نرخ بالای بیکاری به دلیل استفاده از کارگران غیر بومی، تصریح کرد: استفاده از کارگران غیر بومی به ویژه افغانی در کرمانشاه عامل اصلی بالا رفتن این آمار بوده و همچنین عدم بیمه برخی کارگران را می‌توان با استفاده از ظرفیت بیمه روستاییان و عشایر جبران کرد