به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نهمین دوره «ده روز با عکاسان» امروز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت با حضور افشین شاهرودی رئیس هیأت مدیره انجمن ملی عکاسان ایران، رامیار منوچهر زاده دبیر و زانیار بلوری مدیر کارگروه جوانان رویداد «ده روز با عکاسان» در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
افشین شاهرودی رئیس هیأت مدیره انجمن ملی عکاسان ایران به اهمیت رویداد «ده روز با عکاسان» اشاره کرد و گفت: امروز «ده روز با عکاسان» به مهمترین رویداد عکاسی در کشور تبدیل شده است؛ هرچند عکاسان در گالریها آثارشان را به نمایش میگذارند و فعالیتهای خود را دارند اما رویدادی جمعی که بتواند شرایطی فراهم کند تا عکاسان دور هم جمع شوند، وجود ندارد و این رویداد در این زمینه مؤثر و با اهمیت است.
وی به ویژگیهای مهم دهمین دوره رویداد نسبت به دورههای قبلی اشاره کرد و افزود: در دورههای قبلی «ده روز با عکاسان» تجربیات زیادی را پشت سر گذاشتیم و از هر دوره درسهایی گرفتیم و اگر وضعیت همراهی جوانان با رویداد همین طور پیش رود و جوانان با انگیزه باشند، کارنامه موفقی را از خود برجای خواهند گذاشت.
نبض کار «ده روز با عکاسان» در دست جوانان است
شاهرودی با اشاره به جوانگرایی در «ده روز با عکاسان» که از دورههای پنجم و ششم صورت گرفت، بیان کرد: در هشتمین دوره انجمن به جوانگرایی اهمیت داده شد که این مهم از دورههای پنج و ششم صورت گرفت و به شکلی درآمد که جوانان وارد برنامههای «ده روز با عکاسان» شدند و پنلها را در دست گرفتند؛ به طور کلی، نبض کار را جوانان با انگیزه دست گرفتند.
وی در مورد تأخیر در برگزاری رویداد اظهار کرد: قرار بود رویداد «ده روز با عکاسان» مهر و آبان سال گذشته برگزار شود که به دلیل شرایط اجتماعی به تعویق افتاد اما حالا بعد از شش ماه کار را کلید زدهایم و امیدوارم در پایان رویداد سرمان را بلند کنیم. لازم است بگویم که هیچ دورهای به جز دوران کرونا، در برگزاری رویداد توقف نداشتیم.
«۱۰ روز با عکاسان» مهمترین همایش و جریان عکاسی ایران است و در فقدان دوسالانهها و سالانهها میتواند جریانساز باشدرامیار منوچهر زاده دبیر رویداد «ده روز با عکاسان» نیز در این نشست گفت: «۱۰ روز با عکاسان» مهمترین همایش و جریان عکاسی ایران است و در فقدان دوسالانهها و سالانهها میتواند جریانساز باشد که بخشی از این مهم، به جریان عکاسی و جامعه و بخشی دیگر به خود عکاسان برمیگردد.
زانیار بلوری مدیر کارگروه جوانان رویداد «ده روز با عکاسان» نیز بیان کرد: برای اینکه فضایی فراهم کنیم نسل جدید عکاسی ایران در غیاب دوسالانهها، فعالیتی داشته باشند و چون پتانسیل و شوق بسیاری وجود دارد، این رویداد از اهمیت برخوردار است اما شرایط اجتماعی و اقتصادی و سیاسی، نسل جوان ما را گوشهگیر و افسرده کرده است و به نظرم با این رویداد عکاسی میتوانیم چشم اندازی پیش روی نسل جوان بگذاریم.
وی گفت: با دعوت از عکاسان جوان از دانشگاههای نیشابور، هنر و تهران در قالب نمایندگان دانشجویان، تعدادی از هنرمندان جوان سراسر کشور را در قالب یک شورا جمع کردیم تا سیاستها و رویکردهای رویداد را به این شورا بسپاریم. غیر از کار اجرایی، تصمیمات برای نحوه برگزاری نشستها نیز برعهده اینها گذاشته شد و دوست داریم شرایط کار را تجربه کنند تا آنها نیز به رشد و بلوغ برسند و پرورش یابند. امیدواریم با این رویه شاهد پوست اندازی جامعه عکاسی از لحاظ فکری و ساختار عکاسی و انجمن عکاسان ایران پدید آید و ما نیز هر کاری میکنیم تا شوقی را پدید آوریم.
شاکله هشتمین رویداد برای نهمین رویداد حفظ شد
منوچهر زاده دبیر رویداد «۱۰ روز با عکاسان» درباره تفاوتهای این دوره با قبلیها بیان کرد: به محض انتخاب من، اولین چیزی که قصد انجامش را داشتم این بود که شاکله دوره هشتم حفظ شود، چراکه این مسألهای بنیادی است که اعضای سیاستگذاری و اجرایی یک رویداد حفظ شوند و به نوعی عملکرد ثابتی را شاهد باشیم. به همین دلیل داوران را که به صورت کامل از هسته اصلی انجمن شکل گرفته و از دوره قبلی هستند، حفظ کردیم. همچنین قاعده کیوریتوریال دوره هشتم نیز حفظ شد؛ قبلاً چهار نفر نامینیتور (داور) داشتیم که به ۱۰ نفر رساندیم و تلاش کردیم این اشخاص به فضای آکادمیک وصل شوند تا نسل جدیدی به جامعه هنری معرفی شوند.
وی ادامه داد: فعالیت متفاوت دیگر رویداد نهم، مسأله کتاب است و سعی کردیم به صورت افست باشد و امکانی فراهم کند تا این سند برای آیندگان بماند. برای شرکتکنندگان محدودیت سنی نیز در نظر گرفتیم که ۳۱ سال است که مرزی بین پختگی و جوانی و انرژی است. استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی از دیگر تلاشهای ما بود تا بتوانیم چنین برنامهای را در بالاترین کیفیت انجام دهیم.
قدردانی از چهل برگزیده نهمین ده روز با عکاسان
در ادامه نشست بلوری درباره مراسم افتتاحیه، نشستها و کارگاههای «۱۰ روز با عکاسان» توضیح داد: مراسم افتتاحیه نهمین «ده روز با عکاسان» روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ساعت ۱۶ در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران افتتاح میشود. نشستهایی با موضوعات مرتبط با عکاسی چون «هوش مصنوعی در عکاسی» و «عکاسی زنان ایران» در این دوره برگزار خواهد شد که هر روز ساعت ۱۸ برگزار میشود. همچنین سه برنامه در جریان برگزاری رویداد داریم که شامل نقد و بررسی نهمین دوره «ده روز با عکاسان» و شیوه برگزاری آن، نشست نقد و بررسی عملکرد انجمن عکاسان و نشستی با شورای داوران است. نمایشگاه آثار رویداد نیز در گالریهای خانه هنرمندان ایران برپاست و خانه به جز روزهای شنبه، از ساعت ۱۵ تا ۲۱ باز است.
وی همچنین گفت: آثار حدود ۳۰۰ نفر توسط نامینیتورها بررسی شدند و از بین آنها ۴۰ نفر منتخب شدند. این چهل نفر آثاری در قالب فتوبوک، ویدئو آرت، اینستالیشن و اثر پروژه محور ارئه کردهاند. در مراسم افتتاحیه از این چهل برگزیده تقدیر و تشکر میشود. همچنین افتتاحیه این دوره رویداد، در واقع یادبود و تقدیری از استاد یحیی دهقان پور است و یادی از دوستانش که در سال گذشته بر اثر کرونا درگذشتند.
عکاسی به عنوان یک مدیوم پرقدرت در آثار نمود پیدا میکند
در ادامه، دبیر نهمین رویداد «ده روز با عکاسان» با بیان اینکه در این رویداد، عکاسی به عنوان یک مدیوم پرقدرت در آثار نمود پیدا میکند، گفت: در نهمین «ده روز با عکاسان» بر این موضوع تاکید داریم که موضوع فقط عکاسی صرف نیست و این همان رویکردی است که همه دنیا نیز به این رویه پیش میروند. در رویداد تلاش شد بخشی از حلقه مفقوده نظام آکادمیک که دانشگاهها در حال ترویج آن هستند، مورد تاکید قرار گیرد، چراکه بحث نسلسازی عکاسی برای ما بسیار مهم است.
وی تاکید کرد: یکی از بزرگترین فقدانهای ما، برگزاری سالانهها و دوسالانههای عکاسی است که به اعتقاد من، رویداد «ده روز با عکاسان» جور کشی میکند تا نسلهای جدید با رویکرد جدید معرفی شوند.
هر کاری کنیم، منتقد داریم/ از انتقادها واهمه نداریم
افشین شاهرودی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه تجربه هشتمین «ده روز با عکاسان» نشان داد که انتقادهای بسیاری برای شیوه جدید ارائه آثار این رویداد بروز میکند، گفت: هر مسیری و جریانی که پیش بگیریم، مورد نقد قرار میگیرد و شما مطمئن باشید بدون منتقد و مخالف نمیتوانیم جریان جدیدی را رقم بزنیم تا شرایط جدید فرصتی برای همه قشرها و سنین رقم بزند. به اعتقاد من، شیوه ارائه نمایشگاهها به گونهای است که به نوعی عادت تبدیل شده که البته آن شیوه، الان جواب نمیدهد.
هر مسیری و جریانی که پیش بگیریم، مورد نقد قرار میگیرد و شما مطمئن باشید بدون منتقد و مخالف نمیتوانیم جریان جدیدی را رقم بزنیموی با بیان اینکه «هنر گوشت قربانی نیست که به صورت مساوی تقسیم شود» تصریح کرد: نباید این فرصت پیشرفت را از نسل جوان گرفت، چراکه الان فضای مجازی سیطره دارد و هوش مصنوعی مفهوم واقعیت در عکاسی را تغییر داده است و ما چطور میتوانیم از زمانه عقب بمانیم! بنابراین از انتقادها واهمه نداریم و کارمان را انجام میدهیم.
«تصویر سال» هم اگر نجنبد از غائله عقب میماند
شاهرودی در ادامه به رویدادهای کلاسیک همچون «تصویر سال» اشاره کرد و افزود: رویداد «تصویر سال» که کار دوست عزیزمان است، نیز به نظر من در چند سال اخیر از شور و حرارت فاصله گرفته است و اگر بخواهد به شور قبل برگردد، باید با اتفاقات روز همسو شود تا از غائله عقب نماند.
در جهت برگزاری دوسالانه عکاسی اقدامی صورت نگرفته!
وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره لزوم برگزاری دوسالانه عکاسی بیان کرد: آخرین دوسالانه عکاسی را سال ۹۳ با همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کردیم. با مدیرکل تجسمی نیز سال گذشته صحبتهایی داشتهایم اما در جهت برگزاری اقدامی صورت نگرفته است. ما اعتقاد داریم صاحبان اصلی دوسالانهها انجمنهای هنری هستند اما نهادهایی همچون ارشاد نیز باید حمایت کنند نه اینکه برای یک رویداد تعیین تکلیف کنند. رویداد «ده روز با عکاسان» در ادامه همین تفکر که انجمن عکاسان ایران صاحب رویدادهای عکاسی است، جای دوسالانه عکس را گرفته است.
آسیبی که حضور دولتیها به دوسالانهها میزند
زانیار بلوری نیز در همین رابطه گفت: آسیبی که به دوسالانههای هنری وارد میشود به دلیل وابستگی به نهاد دولتی است؛ چراکه با تغییر مدیران دولتی، رویکردها و نگاههای قبلی زیر سوال میروند و آسیب میبینند. این همان آسیبی بود که دوسالانه یازدهم، دوازدهم و سیزدهم عکاسی دچارش شد. خود وزارت فرهنگ و ارشاد بسیار تمایل دارد تجسمی فجر را پرو بال دهد تا دوسالانهها مستقل برگزار شوند!
عکس خبر از مجید نیکنفس است.