تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: پیش بینی می‌کنیم ۸ درصد جمعیت کشور دچار نارسایی قلبی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا زالی، روز شنبه در نشست خبری افزود: سالانه بین ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی در کشور اتفاق می‌افتد که کمتر از یک سوم وارد فرآیند اهدای عضو می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت زمان طلایی در اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی، گفت: بعد از مرگ مغزی، توفان التهابی در بدن انسان شروع می‌شود که موجب تخریب بافت‌ها می‌شود. بنابراین، زمان طلایی در اهدای عضو از اهمیت بالایی برخوردار است.

زالی با عنوان این مطلب که فرایند نیاز به پیوند اعضا در کشور حیاتی است، افزود: ما ۴۷ هزار بیمار دیالیزی داریم که ۵ برابر این افراد در شرف ورود به نارسایی کلیه قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه کیفیت زندگی بیمار دیالیزی افت می‌کند، افزود: تا ۵ سال آینده بیماران نارسایی کلیه در کشور ۲ برابر می‌شود.

زالی ادامه داد: افزایش وزن و چاقی به تنهایی عامل ۳۰ درصد بیماری نارسایی کلیه است.

وی افزود: پیش بینی می‌کنیم ۸ درصد مردم کشور دچار نارسایی قلبی هستند.

زالی گفت: سالی ۱۲ هزار نفر در کشور به علت نارسایی کبدی فوت می‌کنند.

وی در ادامه نشست خبری، به فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه پیوند اعضا اشاره کرد و افزود: ۶۸ واحد فراهم‌آوری اعضا در کشور وجود دارد که فعال‌ترین و با سابقه‌ترین مراکز در این زمینه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واقع شده‌اند. در این مراکز سالانه بالغ بر ۱۵۰ هزار تماس تلفنی انجام می‌شود که با توجه به شرایط پیچیده خانواده داغدار، برقراری ارتباط با آنها کار سختی است، اما تلاش همکاران در واحدهای فراهم آوری اعضا، آمار رضایت ۷۰ درصدی را به همراه داشته است.

زالی گفت: پیش از کرونا شاخص اهدای عضو به ازای یک میلیون جمعیت (pnp), ۱۴.۵ بود که در زمان کووید به ۷ کاهش پیدا کرد. با تلاش وزارت بهداشت، همکاران و همه فعالان حوزه پیوند در سال ۱۴۰۰، شاخص اهدا به ۱۱ و در سال ۱۴۰۱ به ۱۲.۲ رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تلاش همکاران در واحدهای فراهم آوری اعضا را درخشان خواند و افزود: شاخص pnp در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ۱۹.۵ گزارش شده که مطلوب این عدد ۳۸ است. اگر شاخص اهدای عضو به ازای هر میلیون نفر به ۴۰ مورد در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برسد، به این معنی است که شاخص pnp به عدد ۴۰ رسیده و چهار هزار عضو در سال مهیا شده است؛ این عدد هدفگذاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.