به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشست خبری مهدی نقویان رئیس سیمافیلم صبح امروز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت در مرکز سیمافیلم برگزار شد.
این اولین نشست خبری یکی از روسای سیمافیلم پس از سالهاست که با حضور خبرنگاران برگزار میشود.
کدام سریالها آماده و کدام در مراحل تولید هستند؟
مهدی نقویان رئیس جدید سیما فیلم، در ابتدای نشست رسانهای خود درباره سریالهای آماده پخش از تلویزیون عنوان کرد: ما در مراحل مختلف تولید، منتظرآمادهسازی ۹ سریال جدید هستیم و بعد از اتمام پخش سریالهای فعلی سریالهای جدید به آنتن میرسند.
وی درباره سریالهای آماده گفت: سریالهای «طلاق»، «عاشورا»، «سرزمین مادری»، «نیکان»، «ضد»، «سوران»، «نائله» و «سنجرخان» در حال حاضر آماده هستند.
نقویان درباره سریالهایی که در مراحل مختلف تولید قرار دارند هم توضیح داد: سریالهای «محرمانه»، «بازپرس»، «بچه محل»، «هادی»، «مهیار عیار»، «رخنه» و «رحیل» از سریالهای تلویزیونی هستند که این روزها مراحل مختلف تولید را سپری میکنند.
«سرزمین مادری» به سرعت به آنتن میرسد
نقویان درباره سرانجام پخش «سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی که به دلیل برخی حواشی پخش آن متوقف شده بود، گفت: ایرادات این مجموعه رفع شده است و خیلی به سرعت به آنتن میرسد.
وی درباره سریالهای در حال پیش تولید عنوان کرد: «موسی»، «ترور» درباره حاج قاسم سلیمانی، «غریبه»، «تانک خورها»، «۲۰ کویید»، «دروازه بهشت»، «رویان»، «عفیف»، «طوبی»، «گاندو ۳»، «رستگاری»، «مسیر اصلی» و «آقای گرفتار سه» در مرحله پیش تولید هستند.
نقویان اظهار کرد: ۱۵ فیلمنامه داریم که در دفتر فیلمنامه صداوسیما در مرحله نگارش هستند. «شاهچراغ» درباره حادثه تروریستی شاهچراغ، «قول مردونه»، «هنگامه»، «کوه مرا صدا زد»، «بارش تند»، «ماه عسل»، «مقامات انقلاب»، «کوپه شماره هشت»، «دشتستان»، «پریزاد»، «رو به موت»، «لمندگان»، «سبزوار»، «سرباز کوچک امام» و «روزهای لاجوردی» از جمله این عناوین است.
خروج سریال کیانوش عیاری از تلویزیون
وی در بخشی از سخنانش درباره تکلیف سریال کیانوش عیاری گفت: درباره سریال «۸۷ متر» کیانوش عیاری قبل از حضور من تصمیم گیریهای شده است که طبق جلساتی که با آقای عیاری داشتیم احتمالاً به خارج از تلویزیون واگذار میشود.
رئیس سیمافیلم درباره اینکه سریال در پلتفرمها پخش میشود یا خیر توضیح داد: هنوز مشخص نیست مباحث مالی باید به سرانجام برسد تا مشخص شود.
نقویان درباره دلیل این اتفاق و واگذاری سریال به خارج از تلویزیون گفت: همانطور که گفتم تصمیم گیری ها پیش از من بوده است. خودم هم سریال را ندیدهام و حقیقتاً نمیدانم مشکل محتوایی بوده است یا نکته دیگر.
وی با اشاره به بیشترین تحولی که در صداوسیما در حال رخ دادن است، عنوان کرد: این تحول در حوزه سریال نمود بیشتری دارد. همانطور که رئیس صداوسیما تاکید داشته است این تحول موارد مختلفی را در برمیگیرد که بحث هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی در کاراکترها، شخصیتها و نوشتن فیلمنامهها در آن رعایت میشود. نکته دوم بحث عدالت است که با شکستن انحصار در برابر نیروهای که پشت درماندهاند، قرار است شکسته شود و هم در حوزه ژانرها هم این انحصار شکسته میشود.
وی اضافه کرد: تلویزیون چهار باکس سریال شبانه پخش میکرد که در سال پنجاه سریال میشد. عمده این سریالها تهرانی بودند و شکستن انحصار یعنی از ملودرامهای تهرانی فاصله بگیریم. در حوزه ژانرهای مختلف نیز فیلمنامههای گوناگونی داریم.
نقویان درباره شکست انحصار تصریح کرد: در بحث نیروی انسانی هم انحصار شکسته میشود. استفاده از ظرفیت شهرها و استانهای مختلف در برنامه ماست. من چندی پیش با تئاتریهای استانها جلسه داشتم. صداوسیمای جمهوری اسلامی همیشه دروازهای بوده برای نیروهای جدید و در این مدت توجه بیشتری میشود. پیش از این در حوزه بازیگری و حتی تهیه کنندگی و کارگردانی با تعداد معدودی کار میشد که این انحصار دارد شکسته میشود. هم از جوانان بهره گرفته میشود هم از پیشکسوتهایی که در سالهای گذشته نتوانسته بودند کار کنند.
مرکز «سیمرغ» خیلی فعال شده است
وی به مراکز جدید اشاره و بیان کرد: مرکز سیمرغ هم خیلی فعال شده است و در حوزههایی مثل سیت کام یا داکیودرام تولید ویژهای انجام میشود. گونههای جدید میتواند جذاب باشد که به طور مفصل جزئیات توسط خود مدیران گزارش خواهد شد. در کل در بحث شکستن انحصار در گونههای مختلف تولیدات نمایشی اتفاقاتی رخ داده است.
وی با اشاره به تولیداتی که در مرحله تولید قرار دارند و همچنین سریالهای آماده پخش توضیح داد: از میان اینها ۶ سریال دفاع مقدسی، هفت سریال تاریخ انقلاب، ۹ سریال اجتماعی و سبک زندگی هستند. همچنین سه سریال امنیتی، ۳ سریال مبارزه با فساد، ۲ سریال درباره مدافعان حرم و پنج سریال در حوزه طنز قرار دارند. صداوسیما کار منحصر به فردی در حوزه کارهای الف ویژه انجام میدهد در همین راستا سریال «سلمان فارسی» جزو چند سریال سنگین در دنیاست که ساخت این آثار الف ویژه عزم ملی میخواهد.
نقویان اضافه کرد: ما حدود ۲۰ فیلمنامه الف ویژه در صداوسیما داریم که از سالهای گذشته موجود است. ممکن است نقدهایی کیفی بر آثار وارد باشد ولی معمولاً کارهای الف ویژه جزو آثار قابل توجه و ماندگار بوده است.
وی با اشاره به فیلمنامههای در دست بررسی در حوزه کارهای الف ویژه یادآور شد: «پوریای ولی»، «حضرت معصومه (س)»، «خواجه نصیرالدین طوسی» از جمله این آثار هستند. اینها حمایتهای ملی و مجلس را میخواهد که البته بوده است و امیدوارم حمایتهای ویژهتری شود.
هر وزارتخانه هر سال بودجه یک سریال و فیلم را کنار بگذارد
رئیس سیمافیلم تصریح کرد: یک پیشنهاد عملی برای دولت داریم؛ بودجههای فرهنگی در حوزههای مختلف در دولت خیلی هزینه میشود هر وزارتخانه سالانه بودجه یک فیلم و سریال را کنار بگذارد و دست به تولید بزند. ترکیه از نظر فرهنگی و قالب هنرمندانی که دارد خیلی از ایران عقب است اما به دلیل توجه ویژه ای که دولت دارد و خیلی هزینه میکند تولیداتش را در کل دنیا عرضه میکند. امیدواریم دولت ما در زمینه تولید فیلم و سریال به صورت جدی ورود کند.
وی درباره سریال «موسی» گفت: این پروژه همانطور که میدانید تهیه کنندهاش محمود رضوی و کارگردان ابراهیمم حاتمی کیاست. پروژه در مرحله پیش تولید است. پروژههای خاص به شکل محدودتری در رسانهها مطرح میشود به دلیل اینکه به اندازه کافی مسائل و حواشی دارند. اما پیش تولید این سریال هم با سرعت جلو میرود.
سیروس مقدم پشت در نمانده است
نقویان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره کارگردانهای پشت در مانده و حواشی که درگیر برخی پروژهها مثل «پایتخت» شده است، گفت: سیروس مقدم پشت در نمانده است کارهایی میسازد که رسانه ملی به آنها احتیاج دارد. کارگردانان مطرح جایی نرفتهاند که برگردند. همه این کارهای الف ویژه را همواره آنها کار کردهاند.
وی اضافه کرد: هیچ گاه به سریال «پایتخت» نگاه منفی نبوده است. این سریال درباره قومیت هاست و اتفاقاً قومیتهای مختلف جزو همان مواردی است که خواستهایم انحصار را نسبت به آن بشکنیم. اما هنوز از طرف آقای مقدم طرحی ارایه نشده است.
رئیس سیمافیلم در توضیح بیشتر تصریح کرد: عرض من کسانی بود که کار میکردند و بعد بی کار شدهاند اما اینکه از نیروهای جدید و پشت در ماندهها استفاده شود، همین الان هم استفاده میشود. کارها هم بین نیروهای جدید و هم کسانی که در سالهای جدید و یکی دو دهه گذشته کمتر کار کردهاند، تقسیم و پخش شود و همگی در آثار حضور دارند.
سلبریتیزدایی به معنای استفاده نکردن از هنرمندان باتجربه نیست
نقویان درباره کار با شاخصها گفت: سیاست ما این نیست که کارگردانهای بنام را کنار بگذاریم و فقط جوانها کار کنند. معنای سلبریتی زدایی هم این نیست که از هنرمندان با تجربه استفاده نشود. نقد ما به این بخش است که چرا نیروهای جدید در کنار اینها رشد نمیکنند. حرف این است که از آنها هم بهره گرفته شود.
وی با اشاره به بهره گیری از کارگردانان مطرح گفت: سریالهای الف ویژه کارگردانهای با تجربه میخواهد. فیلمنامه «پوریای ولی» را آقای جوزانی نوشته است و خودشان هم قرار بوده کارگردانی کند. سریالهای بزرگ کارگردانهای بزرگ میخواهد.
تلویزیون مثل بچه پولدارها سریال میسازد
رئیس سیمافیلم در بخش دیگر صحبتهایش درباره رویکرد جدیتر به حوزه تبلیغ سریالها اشاره کرد و گفت: تلویزیون مثل بچه پولدارها سریال میسازد و هزینه میکند. چند ده میلیارد هزینه میکند اما سریالها که به پخش میرسد تبلیغی ندارند. اینها در حال تغییر است.
نقویان با اشاره به ساخت برنامهای مثل «هفت» برای نقد و بررسی سریالها گفت: پیشنهاد تولید یک برنامه تلویزیونی با موضوع نقد سریالهای تلویزیون و همچنین پلتفرمها و آثار خارجی را دادهایم که در مرحله انتخاب سردبیر است.
وی با اشاره به حجم بالای تولید در تلویزیون گفت: الان هیچ جا به گرد تولید تلویزیون نمیرسد؛ چه در زمینه بودجهای که هزینه میکند و چه محتوا و کیفیتی که عرضه میکند.
رئیس سیمافیلم در پاسخ به خبرنگار مهر درباره کیفیت سریالهای خانگی که مخاطب عادی و خاص جامعه را جذب کرده است، گفت: در پخش شورایی تشکیل دادیم و قرار است در تولید سریالها، زیرساختها تغییراتی داشته باشند. در سالهای گذشته ناظر کیفی تبدیل به اتفاقی اداری شده است از این رو بنا داریم دوباره ماموریتهای ناظر کیفی را به او بر گردانیم.
وی در ادامه درباره ارتقای کیفیت سریالها عنوان کرد: استفاده از آدمهای باانگیزه به کیفی سازی سریال کمک میکند. بخش وسیعی در حوزه سریال سازی کار میکنند که این ظرفیت فقط در تلویزیون وجود دارد. ما زیر ضرب و شدت آنتن هستیم و وقتی کمیت بالا میرود کیفیت را تحت تاثیر قرار میدهد.
فیلمنامههای غیرآماده به تولید میرسید!
نقویان اضافه کرد: دغدغهای داریم که آنتن را برای مخاطب شبانه پر کنیم و این باعث شده است به ناچار فیلمنامههای غیرآماده به تولید برسد اما در ریل گذاری جدید همه اینها در مسیر تغییر است.
رئیس سیمافیلم درباره ساخت نسخه سینمایی از سریالها بیان کرد: تفاهمنامه ای با فارابی داشتیم و قرار است سریالهایی که قابلیت سینمایی شدن دارند ابتدا اکران و نسخه سینمایی شان پخش شود و بعد به صورت سریال روی آنتن بروند. هم تلویزیون به سینما کمک میکند و هم سینما به تلویزیون کمک خواهد کرد.
وی درباره ساخت سریال براساس اتفاقات روز گفت: زمانی که من آمدم مینی سریال «شاهچراغ» را راه انداختیم که البته قصه امنیتی نیست و قصه آدمهایی است که چطور به آن صحنه میرسند و درباره مسایل روز دیگر هم سریالهای داریم.
وی در ادامه درباره تبلیغات سریالها و استفاده از بیلبورد شهری برای برخی از سریالهای تلویزیونی عنوان کرد: شورای تبلیغات در سیمافیلم راه اندازی شده است که ممکن است تصمیم آنها این باشد که از ظرفیت تبلیغات شهری برای برخی آثار استفاده کنیم. قبلاً هم تیزر از سریالها در شبکههای سیما پخش میشد اما الان هدفمندتر شده است.
حمله معاندان به تلویزیون برای آن است که مخاطب دارد
نقویان ادامه داد: آیا خود پلتفرمها دوست ندارند که تیزرهایشان در تلویزیون پخش شود؟ عدهای اینگونه القا میکنند که رسانه ملی چون مخاطب ندارد تبلیغ میکند اما اینگونه نیست. اصلاً کار رسانههای معاند علیه تلویزیون برای همین مخاطبی است که رسانه ملی دارد. برای همین است که رسانههای معاند روی تلویزیون کار میکنند و به هنرمندانی که با تلویزیون کار میکنند حمله میکنند. این توهین و فحاشی که به هنرمندان میکنند به دلیل این است که تلویزیون مخاطب دارد و ما هم از همه ظرفیتها برای تبلیغ کار استفاده میکنیم.
رئیس سیما فیلم درباره همکاری با پلتفرمها نیز بیان کرد: پیمان جبلی ریاست سازمان هم اشاره کرده است که کار مشترک با پلتفرمها جزو سیاستهای ماست. درِ صداوسیما علاوه بر اینکه بر روی هنرمندان بسته نیست بر پلتفرمها هم بسته نیست. اگر هم نقدی به تولیدات خارج از تلویزیون است این است که آثار در راستای هویت ملی و منافع ملی باشد.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا بیشتر سریالها درباره قاجار ساخته میشود، گفت: حجم تولیدات درباره دوران قاجار در یکی دو سال اخیر زیاد شده است اما ما بنا داریم در رویکردهای جدید در زمینه پهلوی چند کار را شروع کنیم که به وضعیت سیاسی و اجتماعی مردم در آن زمان میپردازد. چنین سوژههایی را به نویسندگان سفارش هم دادهایم از این رو تولیدات قابل توجهی روی آنتن خواهیم داشت.
وی در پایان صحبتهایش درباره تاثیر سریالها در افزایش مخاطب بیان کرد: سریال بیشترین حجم بودجه صداوسیما را به خود اختصاص میدهد و افزایش و کاهش مخاطب در رسانه ملی به سریال بستگی دارد. در دوران جدید صداوسیما مرحله طراحی توسط دفتر فیلمنامه، مرحله تولید توسط سیمافیلم و مرحله پخش توسط شبکهها رخ میدهد. دفتر فیلمنامه بیش از ۶۰۰ فیلمنامه را بررسی کرده است و حدود ۷۰ فیلمنامه تصویب شدهاند. ۱۵ فیلمنامه ارجاع داده شده به سیمافیلم و مابقی نیز در حال بررسی است تا مراحل مختلف پیش برود.