تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴

کرج- معاون مهندسی و پدافند غیرعامل سپاه گفت: سپاه در کاهش مصرف برق پیشتاز است که این امر نتایج بسیار مطلوبی نیز داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین همتی معاون مهندسی و پدافند غیرعامل در دومین همایش نت و بهینه سازی اماکن و تأسیسات در محمدشهر کرج اظهار کرد: نت همیشه اصطلاح عامیانه ما در تعمیر و نگهداری است ولی برعکس کرده و می‌گوئیم نت که بعد از نگهداری باید به سراغ تعمیرات برویم که امری ضروری و لازم است و شاید خیلی مواقع از آن غافل هستیم و باید توجه ویژه به آن داشت.

وی افزود: باید اعتبارات بیشتری در راستای نگهداری سرمایه‌های خود داشته باشیم تا اینکه آن را صرف احداث بناهای جدید کنیم.

همتی تصریح کرد: در سیاست‌ها و برنامه‌ها تاکید کرده ایم که اعتبارات بیشتری در سازمان‌ها و رده‌های نیروهای مسلح به نگهداری اختصاص دهند.

همتی گفت: رهبر انقلاب بر روی تعمیر و نگهداری تاکید کرده اند که باید به عنوان سرباز تابع فرمان ایشان باشیم و این سیاست‌های ایشان بوده که از سال ۶۸ تاکنون که انقلاب را حفظ کرده است.

وی افزود: حوزه نگهداری و بهینه سازی اماکن خیلی گسترده بوده و شامل حوزه مصرف انرژی است و امروز وارد اوج مصرف برق می‌شویم، رزمایش ۱۴۰۱ باید به یک فرهنگ تبدیل شود و از انرژی به صورت بهینه استفاده کنیم و مصرف بهینه الگوی ما شود.

معاون مهندسی سپاه گفت: در حوزه فضای سبز هم در کاشت یک میلیارد درخت که باید در حفظ آنها کوشا باشیم و هم در نگهداری آنچه که به عنوان سرمایه داریم فضای سبز را بهینه استفاده کنیم و از گیاهان کم آب بر و مقاوم استفاده کنیم.

وی افزود: در سپاه حدود ۱۴ میلیون مترمکعب بنا داریم که در هر مترمکعب ساخت سرمایه عظیمی در دست ماست و برای حفظ این سرمایه دقت نداریم و شاهد ساختمان‌های فرسوده هستیم، در سیاست‌های ابلاغی که ستاد کل به تمام سازمان‌های ارتش، سپاه و فراجا ابلاغ شد به سمت نگهداری این سرمایه‌ها برویم.

همتی با اشاره به اینکه حدود ۴۵ میلیون مترمکعب در کل بنا داریم، ادامه داد: این یک سرمایه بزرگ است و باید از این ظرفیت استفاده کرد و باید روی ساخت و سازها اگر روزی ورود کنیم ساختمانی بسازیم که بتواند تمام فرایندها و مباحث مقررات ملی ساختمان را پوشش دهد و یکی از آن مباحث مبحث ۱۹ است اگر ساختمان‌ها از لحاظ ذخیره انرژی و ایمنی و سازه‌ای و کیفیتی در کنار هم قرار گیرد یک ساختمان بادوام با دوره زمانی ۱۰۰ ساله باشد.

وی تاکید کرد: در حوزه ساخت و ساز دقت شود کار کیفی انجام شود اگر مبحث ۱۹ رعایت شود ذخیره انرژی انجام می‌شود.

همتی ادامه داد: برای مدیریت مصرف برق و آب و گاز در سپاه دستورالعملی تهیه شده و سرانه‌ها مشخص شده که سرانه‌ها باید ملاک عمل قرار گیرد و در مسیر ابلاغ قرار گرفته است.

وی متذکر شد: اگر این سرانه ابلاغ شود فقط صرف ابلاغ نیست بلکه به کارگیری و پایش شده و مصارف کنترل شود. ما به عنوان نیروهای مسلح همیشه خط شکن بوده ایم و در این حوزه هم باید خط شکن باشیم تا الگویی برای کشور باشد.